Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-20, 16:31
  #1
Avstängd
Det var ett tag sedan jag använde mig av sjökort. Men kände mig hyfsat säker innan jag valde att dubbelchecka med Googles tjänst gpskoordinater.com

Kan säga att jag hamnar en bit i från tilltänkt mål när jag knappar in siffrorna på siten.

N59.10.24 E18.31.10 är i Googles värld ca: 2distans österut samt en liten bit norrut.

Har prövat med lite olika koordinater därav min osäkerhet.

Därför skulle jag uppskatta om ni som har sjökort för Stockholms skärgård eller tillförlitlig gps kan tala om för mig vart ovanstående koordinater leder? I min värld är det till den södra uddden av en ö vi kan kalla SD.
Citera
2017-08-20, 17:09
  #2
Medlem
Är ditt sjökort i wgs 84
Citera
2017-08-20, 17:13
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Är ditt sjökort i wgs 84


Japps...
Citera
2017-08-20, 19:36
  #4
Medlem
Och du behärskar grader/minuter/sekunder alt. decimalgrader?
Citera
2017-08-20, 21:21
  #5
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Det var ett tag sedan jag använde mig av sjökort. Men kände mig hyfsat säker innan jag valde att dubbelchecka med Googles tjänst gpskoordinater.com

Kan säga att jag hamnar en bit i från tilltänkt mål när jag knappar in siffrorna på siten.

N59.10.24 E18.31.10 är i Googles värld ca: 2distans österut samt en liten bit norrut.

Har prövat med lite olika koordinater därav min osäkerhet.

Därför skulle jag uppskatta om ni som har sjökort för Stockholms skärgård eller tillförlitlig gps kan tala om för mig vart ovanstående koordinater leder? I min värld är det till den södra uddden av en ö vi kan kalla SD.
Hit leder min herres koordinater.

Vilket ser ut att stämma med "Eniro på Sjön", men varför skall vi kalla ön för SD?
__________________
Senast redigerad av Mr.Woods 2017-08-20 kl. 21:29.
Citera
2017-08-21, 17:51
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Vilket ser ut att stämma med "Eniro på Sjön", men varför skall vi kalla ön för SD?

För att jag av någon underlig anledning tänkt 100% fel eller åtminstone räknat baklänges av nån anledning. Det var ön Stendörren mina koordinater var meningen att leda till. Vilket just nu ger mig ännu mer huvudvärk då koordinaterna 59.10.25N 18.29.10E enligt Eniro hamnar på smådalarö.

Tror inte att Eniro kan ha så pass fel så vad sjutton är det som felar förutom åratal av plotteranvändning? Graderna delas in i 60minuter och sedan gäller väl tiondelar, hundradelar osv?

Ursäkta korkade frågor, men jag trodde att jag hade stenkoll, vilket jag uppenbart inte har.
Citera
2017-08-21, 23:47
  #7
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
...Det var ön Stendörren mina koordinater var meningen att leda till. Vilket just nu ger mig ännu mer huvudvärk då koordinaterna 59.10.25N 18.29.10E enligt Eniro hamnar på smådalarö...
Inga av dina koordinaterna anger Smådalarö.
59°10'24"N, 18°31'10"E som du först frågade om ligger på sydsidan om Lilla Vindåsen
59°10'25"N, 18°29'10"E ligger däremot på Stendörren.
Citera
2017-08-25, 00:12
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Inga av dina koordinaterna anger Smådalarö.
59°10'24"N, 18°31'10"E som du först frågade om ligger på sydsidan om Lilla Vindåsen
59°10'25"N, 18°29'10"E ligger däremot på Stendörren.

Japps... Har kommit underfund med att jag fortfarande kan och att jag ska använda kortet mer i framtiden för att inte glömma. Översikten i plottern är trots allt värdelös.
Citera
2017-08-25, 00:48
  #9
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Japps... Har kommit underfund med att jag fortfarande kan och att jag ska använda kortet mer i framtiden för att inte glömma. Översikten i plottern är trots allt värdelös.
Kanske du är värdelös? De flesta som rör sig i vatten eller skogar har ju en god uppfattning om åtmindstone nord, syd, väst eller öst. (Man kollar klockan och solen du vet.)
Citera
2017-09-04, 12:46
  #10
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Japps... Har kommit underfund med att jag fortfarande kan och att jag ska använda kortet mer i framtiden för att inte glömma. Översikten i plottern är trots allt värdelös.

Det är flera som hamnat fel för att de varit för mycket utzoomade i plottern och fått alltför förenklade kartor. Själv har jag upptäckt att en ö låg två distansminuter fel i de gamla c-mapkorten, det var en lite smått otäck upplevelse när man skulle anlöpa mitt i natten, radarn och verkligheten visa nåt helt annat än vad min position i kortet gjorde. (Nej hade jag inte haft radar så hade jag aldrig gått in mitt i natten men jag ville hinna i lä innan skitväder landade.)
Citera
2017-09-04, 23:46
  #11
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
För att jag av någon underlig anledning tänkt 100% fel eller åtminstone räknat baklänges av nån anledning. Det var ön Stendörren mina koordinater var meningen att leda till. Vilket just nu ger mig ännu mer huvudvärk då koordinaterna 59.10.25N 18.29.10E enligt Eniro hamnar på smådalarö.

Tror inte att Eniro kan ha så pass fel så vad sjutton är det som felar förutom åratal av plotteranvändning? Graderna delas in i 60minuter och sedan gäller väl tiondelar, hundradelar osv?

Ursäkta korkade frågor, men jag trodde att jag hade stenkoll, vilket jag uppenbart inte har.
Eniro? Är det navigering?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback