Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-20, 13:36
  #1
Medlem
Massabals avatar
Hej behöver hjälp med välja rätt SUV.
Är bosatt i Gävle men veckopendlar till Stockholm. Har boende i norrort ca 2 mil från arbetsplatsen som jag jag sedan pendlar dagligen till. Totalt blir det ca 55 mil i veckan varav 40 på motorväg. Har behov av en större bil gärna med AWD eftersom jag skall kunna sjösätta och ta upp en båt (1400 kg inkl.trailer) med den. Andra önskemål är bekväm att köra, bränslesnål samt utrymmen och driftsäkerhet.Har tittat på olika bilar i 350K klassen och vill ha åsikter /erfarenheter om RAV4 Hybrid. Är det rätt bil för mig eller skall jag titta på annat tex dieselbilar som Tiguan, BMW X1?
Tacksam för svar
Citera
2017-08-20, 20:33
  #2
Medlem
Fel bil. Toyotas fyrhjulsdrift duger inte att ta sig loss med så den hjälper dig inte att ta upp båten. Sök efter tester på youtube.

Dessutom ger den ifrån sig ett högfrekvent ljud som när man ställer en gammal skruvdragare i dragläget utan att den snurrar hela tiden. Endera hör man det inte och har inget problem eller så är det helt outhärdligt.

Kolla på Subaru Forester eller Mazda CX-5 istället.
Citera
2017-08-21, 20:46
  #3
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massabal
Hej behöver hjälp med välja rätt SUV.
Citat:
Ursprungligen postat av Massabal
bekväm att köra
En vanlig kombi är bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av Massabal
bränslesnål
En vanlig kombi är bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av Massabal
utrymmen
En vanlig kombi är bättre.

Annars kan jag inte säga annat än att jag själv tycker att Toyotas hybrid-drivning är kanon. Speciellt i stadstrafik. Men som sagt, varför en SUV när en vanlig kombi är bättre på i princip allt du vill ha?
Citera
2017-08-22, 16:57
  #4
Medlem
Massabals avatar
2 skäl.
Sambon vill ha en SUV. Hon kör med en Skoda Yeti på jobbet och vill ha en liknande.
Vi hade en Ford Galaxy tidigare och i den satt man högt och bekvämt. Med tilltagande ålder vill jag kunna sätta mig upp i en bil istället för ner i en. Har dessutom en kombi just nu.
Citera
2017-08-23, 23:52
  #5
Medlem
Suv som pendlarbil är ju hål i huvudet men det är dina pengar. Personligen hade jag mycket hellre valt en Tiguan (nya modellen) än en Rav4, kanske nya XC60 kan vara ett alternativ men den drar iväg i pris (från 422K) XC60 classic (från 300K), på classic:en brukar du kunna få mycket utrustning ganska prisvärt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback