Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-30, 18:21
  #13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Att försöka lära sig tillräckligt om jakt på en vecka. Att försöka göra detta online. Jägare blir man genom att vara i skogen. Intresset utvecklas under åratal.

Jägarexamen är bara egentligen bara ett papper på att man har viss teoretisk underbyggnad, så att man kan erhålla vapenlicens.

Här på flashback tenderar trådarna, (jag bidrar ibland själv till detta, jag vet )att handla alltför mycket om vapen. Det är egentligen ganska underordnat vad det är för fabrikat, omladdningsystem, magasinskapacitet eller kaliber på bössan.

Aha, det håller jag med om. Att bli jägare tycks vara kunskap som förmedlas i generationer. Däremot tycker jag att strategin för att ta jägarexamen på det viset låter klockren. Tror nämligen inte att man blir någon bättre jägare genom att studera i studiecirkel under ett halvår. Ska jag vara helt ärlig tycker jag att innehållet beträffande vad man ska kunna för att ta jägarexamen känns rätt märkligt. Som jag minns det handlade 90% av innehållet i att kunna artbestämma olika djur, framförallt fåglar. Min jakt består och kommer att bestå av främst rådjur, vildsvin och älg i nämnd ordning. Strategier och teknik var som en vit fläck i kursmaterialet och något jag behövt lära av de som kan. Likaså styckning. Det är lite märkligt kan jag tycka. Borde inte det ingå, snarare än att kunna rabbla 78 olika varianter av måsfåglar och deras sommar- och vinterskrud?
Citera
2017-08-30, 21:38
  #14
Medlem
ynkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jägarexamen är bara egentligen bara ett papper på att man har viss teoretisk underbyggnad, så att man kan erhålla vapenlicens.

När jag tog jägarexamen var det förutom det teoretiska provet även tre skjutprov för att bli behörig för jaktlicens. Olika hagelskjutningar med avståndsbedömning för hagelgevär, precisionsprov för klass 2-4 och högviltprov dvs klass 1.

Menar du att man tidigare fick jaktlicens på vapen efter bara ett teoretiskt prov?
Citera
2017-08-30, 23:41
  #15
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Aha, det håller jag med om. Att bli jägare tycks vara kunskap som förmedlas i generationer. Däremot tycker jag att strategin för att ta jägarexamen på det viset låter klockren. Tror nämligen inte att man blir någon bättre jägare genom att studera i studiecirkel under ett halvår. Ska jag vara helt ärlig tycker jag att innehållet beträffande vad man ska kunna för att ta jägarexamen känns rätt märkligt. Som jag minns det handlade 90% av innehållet i att kunna artbestämma olika djur, framförallt fåglar. Min jakt består och kommer att bestå av främst rådjur, vildsvin och älg i nämnd ordning. Strategier och teknik var som en vit fläck i kursmaterialet och något jag behövt lära av de som kan. Likaså styckning. Det är lite märkligt kan jag tycka. Borde inte det ingå, snarare än att kunna rabbla 78 olika varianter av måsfåglar och deras sommar- och vinterskrud?

Citat:
Ursprungligen postat av ynke
När jag tog jägarexamen var det förutom det teoretiska provet även tre skjutprov för att bli behörig för jaktlicens. Olika hagelskjutningar med avståndsbedömning för hagelgevär, precisionsprov för klass 2-4 och högviltprov dvs klass 1.

Menar du att man tidigare fick jaktlicens på vapen efter bara ett teoretiskt prov?

Teori! Skytte!

Detta är väl bara en liten del.

Man kan ju börja med att vara ute i markerna, studera hur djuren beter sig, se hur rådjuren går med kid. Se var viltväxlarna går, träna skytte, träna hundlydnad.

Därefter kan man avlägga Jägarexamen, gärna i en studiecirkel, så att man kan utbyta tankar och erfarenheter med andra, skaffa vapenlicens och därefter gå ut på jakt.

Jag är övertygad om att man får ut mycket mer av jakten då.
Citera
2017-08-31, 00:02
  #16
Medlem
ynkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Teori! Skytte!

Detta är väl bara en liten del.

Man kan ju börja med att vara ute i markerna, studera hur djuren beter sig, se hur rådjuren går med kid. Se var viltväxlarna går, träna skytte, träna hundlydnad.

Därefter kan man avlägga Jägarexamen, gärna i en studiecirkel, så att man kan utbyta tankar och erfarenheter med andra, skaffa vapenlicens och därefter gå ut på jakt.

Jag är övertygad om att man får ut mycket mer av jakten då.

Undrar varför du citerar mig när du inte svarar på frågan jag ställde?
Citera
2017-09-04, 20:15
  #17
Medlem
AltKnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ynke
Finns 25 skottsmag, även 50 skotts trummagasin till Ruger 1022. Browning bar match säljs nu i en begränsad upplaga med benstöd för 22k. FN finns 20 skotts mag att köpa till i kaliber 308. Båda vapen godkända av NVV och jag har inte hört att någon nekats licens på dessa...än så länge. Man söker inte licens på magasin btw. Vad man får jaga med och vad man får ha för mag för målskytte/älgbana är två vitt skilda saker.

Sent svar men blir det inte vapenbrott då så fort du stoppar i ett magasin som håller mer än 5 skott? Och kanske förberedelse om du köper ett sådant magasin? Nu spekulerar jag bara men magasinkapasiteten ska ju i alla fall vara begränsad till 5 skott (eller tre vid jakt på vissa arter) för halvautomater vid jakt, vilket också borde stå på licensen om man har vapnet för ändamålet jakt?
Citera
2017-09-04, 20:31
  #18
Medlem
ynkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AltKnight
Sent svar men blir det inte vapenbrott då så fort du stoppar i ett magasin som håller mer än 5 skott? Och kanske förberedelse om du köper ett sådant magasin? Nu spekulerar jag bara men magasinkapasiteten ska ju i alla fall vara begränsad till 5 skott (eller tre vid jakt på vissa arter) för halvautomater vid jakt, vilket också borde stå på licensen om man har vapnet för ändamålet jakt?

Nej det står flerskott på licensen. Man får inte jaga med magasin som rymmer fler skott än vad som är tillåtet för viltet man jagar. Däremot är det inget hinder att använda större magasin på skjutbanan. Du kan ex åka till en älgbana med ett 20-skottsmagasin i bössan. Man kan plombera större magasin så de endast rymmer det tillåtna antalet, 5+1 för älg tex. Hagelgevär är lite knepigare för halvautomater /pump måste ha magasin som inte kan rymma fler än 2 skott och ett i loppet. En del hagelgevär har fastlimmade tuber men allt går att manipulera, fast då blir det vapenbrott för det är inte tillåtet ens på skjutbana.
Citera
2017-09-05, 11:00
  #19
Medlem
Halv automat är väl bara dom lättare jaktvapnen som salongs gevär?
Tacka vet jag farsans 12 kaliber hagelgevär, blåste huvudet av ett rådjur en gång på nära håll med det. Bra tryck!
Citera
2017-09-05, 14:25
  #20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StupidMonkey
Halv automat är väl bara dom lättare jaktvapnen som salongs gevär?

Inte riktigt. Finns halvautomater i alla kalibrar.
Även 50 BMG om man så önskar.

https://www.youtube.com/watch?v=XSBE7AJubQ0
Citera
2018-02-04, 21:35
  #21
Medlem
Hej, har lite funderingar jag hoppas att någon här kan hjälpa mig med.
blev osäker på om det här förtjänade egen tråd men jag ser väl om någon biter av mig huvudet.

Har funderat på att lagligt skaffa mig en Ruger 10/22 takedown/normal. min googlefu är dock svag och jag hittar blandat om hur den påtänkta Eudirektivet påverkar mig när(?) den träder ikraft

Nånstans läste jag att studsare som kan ta magasin med mer än 10 skott ligger risigt till men nånstans läste jag att .22 är undantaget. men jag vet inte om det senare bara var spekulationer eller om det stämmer

Så, kan folk här berätta för mig, Hur påverkar Euskräpet mig om
1 jag köper geväret före infallet
2 jag köper geväret efter infallet
3 mina chanser att få licens före/efter infallet
4 Köpa större magasin före/efter infallet.
5 köpa ljuddämpare efter infallet (har förmig att före är omöjligt för klass 4 vapen)


jag tror inte att jag som person har svårihet att få en licens (har sen tidigare, ostraffad, jaktmarker) men vad skulle polisen kunna sätta för hinder i vägen för mig? tanken med bössan är för övning/gnagare hantering/få frun intresserad/ge mina (påtänkta) barn vapen utbildning
jag antar att jag sätter jakt som ändamål?
Citera
2018-02-10, 07:28
  #22
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjodron
Hej, har lite funderingar jag hoppas att någon här kan hjälpa mig med.
blev osäker på om det här förtjänade egen tråd men jag ser väl om någon biter av mig huvudet.

Har funderat på att lagligt skaffa mig en Ruger 10/22 takedown/normal. min googlefu är dock svag och jag hittar blandat om hur den påtänkta Eudirektivet påverkar mig när(?) den träder ikraft

Nånstans läste jag att studsare som kan ta magasin med mer än 10 skott ligger risigt till men nånstans läste jag att .22 är undantaget. men jag vet inte om det senare bara var spekulationer eller om det stämmer

Så, kan folk här berätta för mig, Hur påverkar Euskräpet mig om
1 jag köper geväret före infallet
2 jag köper geväret efter infallet
3 mina chanser att få licens före/efter infallet
4 Köpa större magasin före/efter infallet.
5 köpa ljuddämpare efter infallet (har förmig att före är omöjligt för klass 4 vapen)


jag tror inte att jag som person har svårihet att få en licens (har sen tidigare, ostraffad, jaktmarker) men vad skulle polisen kunna sätta för hinder i vägen för mig? tanken med bössan är för övning/gnagare hantering/få frun intresserad/ge mina (påtänkta) barn vapen utbildning
jag antar att jag sätter jakt som ändamål?

Enligt vad jag har hört så omfattas inte .22LR / kantantända patroner av direktivet gällande halvautomater. Så det ska fortfarande vara tillåtet att köpa och äga t.ex. en ruger 10/22 och inneha större magasin som rymmer fler än 10 skott.

Men nu verkar det som att sveriges utredare önskar implementera hårdare regler än vad EU kräver så vem vet vad som kommer beslutas om i höst när de nya reglerna ska träda i kraft.

Så mitt råd är att du köper en ruger 10/22 redan nu med tillhörande magasin i värsta fall får du i så fall avyttra magasinen om det mot förmodan blir förbjudet att ha större magasin.

Angående ljuddämpare så föreslår utredaren att det inte längre ska krävas licens för dessa, det är oklart om det innebär att ljuddämpare för .22 kommer tillåtas (det är ej tillåtet att använda ljuddämpare med .22 vapen idag förutom för t.ex. skyddsjägare).
__________________
Senast redigerad av v50 2018-02-10 kl. 07:32.
Citera
2018-02-11, 19:54
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Angående ljuddämpare så föreslår utredaren att det inte längre ska krävas licens för dessa, det är oklart om det innebär att ljuddämpare för .22 kommer tillåtas (det är ej tillåtet att använda ljuddämpare med .22 vapen idag förutom för t.ex. skyddsjägare).

Därför köper man ljuddämpare i Finland
För att inte förvirra någon, det är så olagligt det bara skriker om det, att montera ljuddämpare utan licens. Men med lite diskretion så är det absolut inga problem.

Själv tror jag, om lagen går genom. Den svenska varianten dvs hårdare än vad EU vill, så är nog Ruger 10/22 det allra första som ryker. Själv är jag på jakt efter en halvautomatisk studsare.
__________________
Senast redigerad av Noccofocus 2018-02-11 kl. 20:01.
Citera
2018-02-13, 15:11
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Så mitt råd är att du köper en ruger 10/22 redan nu med tillhörande magasin i värsta fall får du i så fall avyttra magasinen om det mot förmodan blir förbjudet att ha större magasin.

Angående ljuddämpare så föreslår utredaren att det inte längre ska krävas licens för dessa, det är oklart om det innebär att ljuddämpare för .22 kommer tillåtas (det är ej tillåtet att använda ljuddämpare med .22 vapen idag förutom för t.ex. skyddsjägare).

Är lite osäker på hur dom skulle kunna ta reda på om jag har förstort magasin. (dvs om dom inte tar mig på bargärning)
men igentligen vad jag är mest oroligför är om det blir som Noccofucus tror och 10/22 ryker. vad skulle hända om jag redan har införskaffat geväret? kan polisen komma och knacka på och förverka geväret?

förresten trodde det var tillåtet med ljuddämpare på .22, det är bara det att polisen aldrig ger licens för det.


Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Därför köper man ljuddämpare i Finland
För att inte förvirra någon, det är så olagligt det bara skriker om det, att montera ljuddämpare utan licens. Men med lite diskretion så är det absolut inga problem.

ärligt talat tror jag att det är en bättre ide jag läste om, att man skaffar ett gevär med samma diameter som kalibern man vill ha fast klass 2-3 sen en ljuddämpare till den (vilket jag harför mig man får ha) och sen använder den ljuddämparen på 22an.

Känns Liiite bättre att kunna visa up en helt laglig licens på ljuddämparen och säga att 22an råkade up för en olycka och föll mot den lösa ljuddämparen och fastnade och du är nu på väg till en vapensmed för att separera dessa än bli påkommen med en svart ljuddämpare.

Och för att inte förvirra någon heller, den iden är olaglig som fan den också, men det KÄNNS bättre..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback