2017-08-20, 13:09
Bannlyst
Hejsan

Jag har haft denna katt i ett års tid. Nu senaste månaden så äter hon knappt inget hårdfoder eller mjukfoder. Bor på tredje våningen med henne så hon får komma ut på balkongen. Men det känns som att hon är uttråkad. Hon är innekatt och själv. Och jag jobbar och är borta rätt mycket om dagarna. Hon går mest omkring här och verkar rastlös. Hjälp vad ska jag göra?
Citera
2017-08-20, 13:32
Medlem
jagnickars avatar
Om du inte har en gammal katt, skaffa en till kompis! katter är sociala aktiva djur som egentligen inte bör hållas inomhus. Så en kompis till denna är det minska du kan göra, det skulle göra en stor skillnad för din katt slipper vara beroende av dig för något annat än mat eftersom du inte är hemma så mycket ?

Det låter som ett normalt problem att katten äter lite och är uttråkad (den gör ju ingenting) så skulle gissa på att chansen är liten att din katt är sjuk av den info du har gett. Men om din katt faktiskt har tappat mycket vikt och verkar avmagrad så borde du kontakta en veterinär.

Annars kan du alltid leta efter ett nytt hem till katten där den får vara utomhus och får mer socialt umgänge. Att ha innekatt som dessutom inte har något sällskap när man jobbar är inte schysst, de får inget sällskap, de kan inte jaga eftersom de är inlåsta och deras värld blir på ett par kvadratmeter.

Och om du inte har testat byta mat kan du göra det också men jag tror inte att kattmaten är problemet
Citera
2017-08-20, 13:45
Medlem
Katter kan ha stor glädje av varandra upp till några år, ju äldre de blir ju mer behöver de sitt eget utrymme. Att en uttråkad katt skulle automatiskt få livsglädje tillbaka bara för att man skaffar en till katt är inte sant. Det går bra lika ofta som det inte går bra att introducera en ny katt.

Aktiverar du inte en (1) katt så har två katter precis lika tråkigt även om de kan ha visst utbyte av varandra. Det finns studier (har inga länkar) på att flera katter i samma hushåll inte leker eller interagerar särskilt med varandra när de är ensamma hemma. Har man katt och särskilt innekatt så måste man som människa aktivera katten och berika kattens miljö. Gå ut med den i koppel eller näta in balkongen, dra snören, gömma godisbitar, uppmuntra den att vara med i allt man sysslar med som människa, låta katten nosa och utforska allt den vill även om den inte tex. får lägga sig och sova i linneskåpet, osv.
Citera
2017-08-20, 14:35
Medlem
Ok...
katten äter inte och hen ska skaffa en kompis åt den eller släppa ut den?

Om din katt äter dåligt eller knappt något så är något fel.. vad du bäst gör är att rådfrågar en veterinär , kanske den är sjuk eller tappat sin matlust?

Finns mediciner som stimulerar matlusten.

Sen får du väl ta ditt ansvar och skapa en miljö som är kattvänligt, hyllor, tunnlar, kartonger med prassligt papper , näta in balkongen, lek med den. Men först och främst ta reda på vad felet är.
Citera
2017-08-20, 15:26
Medlem
Jag anser som de andra, katten är uttråkad. Deras alternativ är också bra, att skaffa en kompis. Eftersom katten lämnas ensam långa tider så mår den förstås inte bra. Ägnar du mycket tid åt den när du kommer hem? Pysslar du med den, kammar och leker? Eller går du ut igen?
Känner du någon som den kan vara hos på dagarna? Visserligen så är katter mycket hemmakära, och tycker inte om att byta miljö. Men då får den i alla fall se något annat.
Jag har själv haft innekatter, blev less på att alla blev överkörda. Men då fick jag istället ta hand om dem på ett helt annat sätt. Mina kunde bli aggressiva när de blev uttråkade. Har du testat att gå ut med sele?
Att inte äta kan också vara ett varningstecken på att den inte mår bra. Har du kontrollerat kattlådan så att magen fungerar, och att den inte har urinvägsinfektion? Jag skulle nog ta den till veterinären för kontroll och blodprover. Hoppas att allt ordnar upp sig!
Citera
2017-08-20, 21:35
Medlem
Myrtens avatar
Håller med Onyxer. Äter katten nästan inget så är det första man kollar upp om katten är fysiskt sjuk på nåt sätt, eller om den har ont (tänder eller annat). Kolla upp den hos veterinären. Pronto!
Citera
2017-08-21, 21:18
Medlem
MettaFocks avatar
Har du kontaktat veterinär? Har du agria som försäkring så har de gratis telefonveterinär där man kan rådfråga. Se även till att katten dricker, då de torkar ut otroligt fort så vätska behövs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in