Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-20, 11:17
  #1
Medlem
Hej,

Jag ska läsa en utbytestermin i Krakow, Polen och skulle behöva lite tips från de som kan staden.

Jag vill gärna bo centralt & möblerat. Vilka hemsidor / företag bör jag använda mig av för att hitta hyresrätter? Någon speciell stadsdel man vill bo i? Hur ser priserna ut där nere?

Utöver detta undrar jag hur er syn på staden är och vad man inte bör missa.

Hälsningar, InvB
Citera
2017-08-20, 11:21
  #2
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InvB
Hej,

Jag ska läsa en utbytestermin i Krakow, Polen och skulle behöva lite tips från de som kan staden.

Jag vill gärna bo centralt & möblerat. Vilka hemsidor / företag bör jag använda mig av för att hitta hyresrätter? Någon speciell stadsdel man vill bo i? Hur ser priserna ut där nere?

Utöver detta undrar jag hur er syn på staden är och vad man inte bör missa.

Hälsningar, InvB

Gillar sådana här frågor. Ett av de bättre användningsområdena för att vara online. Hämta info från andra och sen bilda sig en uppfattning så att man slipper uppfinna hjulet själv :-)
Citera
2017-08-20, 11:37
  #3
Medlem
MataRengis avatar
Landet är billigt att bo i. Antar att det hjälper din ekonomi rejält.
Krakow är en trevlig stad med trevlig befolkning. Hamnar du på ett bra och billigt boende är hälften vunnet.

Men sen har vi språket. Hur hanterar du polska? Polska är svårt att lära sej, sägs det.
Även om lektionerna är på engelska så kommer du att förlora en del information om du inte kan polska. Och polackerna är inget vidare på engelska. Lärarna kanske bättre, men inte bra.

Men en termin kommer du att kunna genomlida med mycket ny erfarenhet i bagaget att ta med sej!

Lycka till!
Citera
2017-08-20, 11:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Landet är billigt att bo i. Antar att det hjälper din ekonomi rejält.
Krakow är en trevlig stad med trevlig befolkning. Hamnar du på ett bra och billigt boende är hälften vunnet.

Men sen har vi språket. Hur hanterar du polska? Polska är svårt att lära sej, sägs det.
Även om lektionerna är på engelska så kommer du att förlora en del information om du inte kan polska. Och polackerna är inget vidare på engelska. Lärarna kanske bättre, men inte bra.

Men en termin kommer du att kunna genomlida med mycket ny erfarenhet i bagaget att ta med sej!

Lycka till!


är det biligt o bo i när fan blev det det men sprit biligt
Citera
2017-08-20, 12:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Gillar sådana här frågor. Ett av de bättre användningsområdena för att vara online. Hämta info från andra och sen bilda sig en uppfattning så att man slipper uppfinna hjulet själv :-)

Tack, jag håller med dig. Varför inte ta hjälp av de som kan!
Citera
2017-08-20, 12:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Landet är billigt att bo i. Antar att det hjälper din ekonomi rejält.
Krakow är en trevlig stad med trevlig befolkning. Hamnar du på ett bra och billigt boende är hälften vunnet.

Men sen har vi språket. Hur hanterar du polska? Polska är svårt att lära sej, sägs det.
Även om lektionerna är på engelska så kommer du att förlora en del information om du inte kan polska. Och polackerna är inget vidare på engelska. Lärarna kanske bättre, men inte bra.

Men en termin kommer du att kunna genomlida med mycket ny erfarenhet i bagaget att ta med sej!

Lycka till!

Det verkar billigt, vilket hjälper en student. Vi är två stycken som åker och tänkte dela en lägenhet med två sovrum centralt och spontant efter att ha tittat på lite hemsidor verkar vi kunna bo fint för cirka 3500/4000 per person inklusive möblering, wifi och förnödenheter.

Polska kan jag inte alls, utbildningen är dock på engelska. Så generellt sätt ute på restauranger klubbar etc kan man inte prata särskilt bra engelska om jag tolkar dig rätt?
Citera
2017-08-20, 17:42
  #7
Medlem
Westerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InvB
Så generellt sätt ute på restauranger klubbar etc kan man inte prata särskilt bra engelska om jag tolkar dig rätt?

Killen pratar strunt. Visst polacker pratar inte engelska lika bra som svenskar och holländare men du kan trots allt ha en diskussion med 90% av alla under 30 i en stad som Krakow. Det blir inga problem alls.

Jag skulle föreslå att ni letar efter en lägenhet som ligger nära centrum men inte i själva gamla stan. Allt för att få ner priset lite grann. Välj gärna en lägenhet som ligger nära en busshållplats som ligger snabbt tar er till centrum.

Använd er av sidan JakDojade

https://jakdojade.pl/krakow/trasa/

https://www.gumtree.pl/s-mieszkania-...9008l3200208p1

Gumtree är en bra sida om du ska leta efter en lägenhet
__________________
Senast redigerad av Westerner 2017-08-20 kl. 17:45.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2865876

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback