Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-19, 23:19
  #13
Medlem
En spänning på 20 kV och en ström på 10 A ger en effekt på 200 kW. 200 kW är ganska mycket effekt ! 200 spisplattor eller ugnar på en gång! Jag tror att det bara skulle bli en liten svart klump kvar av dig i så fall!
En 20 kV ledning kan försörja ett helt samhälle, (dock vet jag inte hur stort samhälle...).
Som jag sagt förut - Ibland stämmer inte teori och praktik.
Revej hade en del bra frågor.
Citera
2017-08-20, 01:47
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Lägg gärna upp bild på vad det är för elledning, menar du som någon slags hängande ledning eller?

Den borde ju rimligen hänga flera meter upp, hur kunde du komma åt den?

Detta är Spanien... den var kanske 2m från där jag stod, och det var på en mur som var ca 1 m upp, så från marken ca 3 m, Poolpinnen som jag använde för att fiska upp boll på andra sidan muren var typ ca 4 m.
Huset hade byggts in under ledningen. Inte samma regelverk som i Sverige. Elledningarna går under de högsta grenarna på trädet. Och jag är under trädet.

Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Din fråga angående hur stor ström som gick genom din kropp går inte att svara på utan att känna till förutsättningarna men bara det faktum att det var 20 kV borde räcka som svar.

Det räcker med ytterst lite ström för att det ska vara dödligt under fel förutsättningar.

Fundera hur länge strömgenomgången kan ha varar, vilken väg strömmen tog genom kroppen, hur bra jordkontakt hade dina fötter, var huden fuktig?
Löste något skydd ut och gjorde linjen spänningslös?

Jsg höll med båda händerna på pinnen/stången när jag nuddar ledningen. Strömgenomgången varar inte länge, men jag hinner fatta att det elledningen jag nuddat innan det blir svart, det är det första som vi pratar om när vi kommer till huset hur farligt nära den ligger.

Jag står på en putsad mur när det händer. Det var runt 30-30 grader varmt så lite fuktigt var det.

Tror inte något skydd löses ut, ingen som sagt något om det, huset var ju anslutet till ledningen. Har faktiskt inte frågat det heller.

https://imageshack.com/i/pnRuV9VMp
https://imageshack.com/i/pnr0CztQp
__________________
Senast redigerad av Slogt 2017-08-20 kl. 02:17.
Citera
2017-08-20, 08:15
  #15
Medlem
Trevligt att få 'prata' med någon som varit död en stund!

Ett antal kloka synpunkter/bidrag har du redan fått i tråden.

Jag vill försöka med några till:

Det var nog bra att du höll i stången med båda händer. Svettiga händer mot metallstång blev därmed låg resistans, vilket ger mindre uppvärmning/brännskador i och med att den kontaktpunkten inte heller var det som bestämde strömmen i den mycket kortvariga strömkretsen.

En lång stång i rörelse mot en 'löst' hängande metalltråd kan ha gett en träff med sådan studs att kontakten/kretsen blev mycket kortvarig.

Och jag funderar på att stenmuren du stod på i mycket varmt väder, faktiskt var så torr att den fungerade som en hyfsad isolator mot den jordpotential vi normalt förväntar oss av marken.

I det scenariot så kanske då alla Ampere som flöt mellan tråden och stången bara bestod av så många Coulomb som behövdes för att höja din och stångens potential från 0V till 20 000.
Och därmed inte kunde bära mer energi än vad din kropp faktiskt tålde.
Urladdningen till 0V igen gick sedan långsammare så att effekten blev ännu lägre.

Och om det på så sätt inte blev en sluten strömkrets så förklarar det avsaknaden av den "fastsvetsning" man ofta kan observera vid metallkontakt mot högspänningsledningar.

Likaså räckte din tur till att inte alltför höga spänningar och strömmar drabbade de inre elektriska organ som styr hjärtslagen med skador på ett mer permanent sätt.
Citera
2017-08-20, 11:59
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slogt
Jsg höll med båda händerna på pinnen/stången när jag nuddar ledningen. Strömgenomgången varar inte länge, men jag hinner fatta att det elledningen jag nuddat innan det blir svart

Illa med vänstern i kontakt med elen, eftersom ström i vänster arm tenderar att gå genom hjärtat, vilket lätt leder till dödsfall. Fast bra att det inte bara var vänster arm i alla fall, så en del ström kunde ta en annan väg.

Vet man att det är risk för elstöt är det bäst att peta med höger hand, och gömma vänstern i fickan så man inte t.ex. råkar jorda med den och ändå får strömmen genom hjärtat.
Citera
2017-08-20, 22:01
  #17
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Illa med vänstern i kontakt med elen, eftersom ström i vänster arm tenderar att gå genom hjärtat, vilket lätt leder till dödsfall. Fast bra att det inte bara var vänster arm i alla fall, så en del ström kunde ta en annan väg.

Vet man att det är risk för elstöt är det bäst att peta med höger hand, och gömma vänstern i fickan så man inte t.ex. råkar jorda med den och ändå får strömmen genom hjärtat.
Nog för att hjärtat normalt sitter lite till vänster om mitten men att det skulle ge någon nämnvärd skillnad i strömgenomgång genom hjärtat om man får en stöt via höger eller vänster hand tvivlar jag på. Har du någon trovärdig länk med citat som säger detta?
Citera
2017-09-20, 21:31
  #18
Medlem
grovslangs avatar
Normalt säger man att värsta scenario är strömgenomgång arm till arm. Om strömmen i annat fall går arm till ben spelar det mindre roll vilken arm som är inblandad, hjärtat ligger risigt till ändå.

Kroppen brukar ha en resistans på 2000 ohm ungefär. Har för mig att gäller för arm-ben. När det gäller högspänning blir det klurigare, eftersom strömmen då har en förmåga att gå ytligare i kroppen och skadorna blir svårare att förutsäga.

Helt klart har du haft en otrolig tur! Hoppas den håller i sig så det upp några men efteråt.
Citera
2017-09-21, 09:55
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grovslang
Normalt säger man att värsta scenario är strömgenomgång arm till arm. Om strömmen i annat fall går arm till ben spelar det mindre roll vilken arm som är inblandad, hjärtat ligger risigt till ändå.

Kroppen brukar ha en resistans på 2000 ohm ungefär. Har för mig att gäller för arm-ben. När det gäller högspänning blir det klurigare, eftersom strömmen då har en förmåga att gå ytligare i kroppen och skadorna blir svårare att förutsäga.

Helt klart har du haft en otrolig tur! Hoppas den håller i sig så det upp några men efteråt.

Du kan inte säga att kroppen har 2kOhm som resistans. Allt beror på omständigheter. Man kan ha allt från några tusen till 100k eller mer.
Citera
2017-09-26, 20:31
  #20
Medlem
grovslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Du kan inte säga att kroppen har 2kOhm som resistans. Allt beror på omständigheter. Man kan ha allt från några tusen till 100k eller mer.

Kan och kan, jag gjorde ju i förra inlägget... 😉

Skämt åsido så är det en siffra jag hört från flera håll på elsäkerhetsutbildningar så den är inte tagen helt ur luften. Självklart varierar restansen från fall till fall och påverkas även av flera yttre faktorer. Vidare är kroppens resistans även beroende av spänningen, högre spänning ger lägre resistans. Detta skapar en hävstångseffekt som gör att strömmen inte ökar linjärt med spänningen utan snarare åt det exponentiella hållet. Hur som haver är det ganska meningslöst att sitta och räkna på. Det är bättre att fundera på hur man ska göra för slippa bli utsatt för strömgenomgång.
Citera
2017-09-27, 12:31
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grovslang
Kan och kan, jag gjorde ju i förra inlägget... 😉

Skämt åsido så är det en siffra jag hört från flera håll på elsäkerhetsutbildningar så den är inte tagen helt ur luften. Självklart varierar restansen från fall till fall och påverkas även av flera yttre faktorer. Vidare är kroppens resistans även beroende av spänningen, högre spänning ger lägre resistans. Detta skapar en hävstångseffekt som gör att strömmen inte ökar linjärt med spänningen utan snarare åt det exponentiella hållet. Hur som haver är det ganska meningslöst att sitta och räkna på. Det är bättre att fundera på hur man ska göra för slippa bli utsatt för strömgenomgång.

Det är bättre att prata om vid vilken spänning det blir farligt. Generellt så gäller väl att >40V är farligt. Men även där beror det på omständigheter, så det är som du säger: Förebygg att inte ta i elektriska grejer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback