Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-19, 18:54
  #1
Medlem
Bor i nybygge o har fått stopp i toan. Sugpropp och sån där jävla snurrande rörrensare från clas ohlson har inte hjälpt. Det enda som hände var att hela toan är repig nu. Att slänga ner vatten funkade inte. Inte kokande vatten + diskmedel heller. Är det någon idé att försöka hetsspola bort stoppet? Spola, hinka ur vattnet till handfatet och sen repeat?!?! Eller finns det något annat man kan göra innan man tvingas skämsringa hyresvärden? Extremt jävla tacksam för tips.
Citera
2017-08-19, 18:56
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyllie
Bor i nybygge o har fått stopp i toan. Sugpropp och sån där jävla snurrande rörrensare från clas ohlson har inte hjälpt. Det enda som hände var att hela toan är repig nu. Att slänga ner vatten funkade inte. Inte kokande vatten + diskmedel heller. Är det någon idé att försöka hetsspola bort stoppet? Spola, hinka ur vattnet till handfatet och sen repeat?!?! Eller finns det något annat man kan göra innan man tvingas skämsringa hyresvärden? Extremt jävla tacksam för tips.
Peta med en galge i kröken, rör om och tryck samtidigt. Spola och kolla om det löstes upp. Så har jag gjort några gånger med lyckat resultat.
Citera
2017-08-19, 18:57
  #3
Medlem
MaryGoores avatar
Kan man anta att du redan kört kausiksoda?
Citera
2017-08-19, 18:58
  #4
Medlem
S.Kandals avatar
Om du har en trädgårdsslang och lite trasor fixar du det på ett kick. Ner med slangen i toan och sedan täpper du till runt om med trasorna tills det håller tätt...sätt på vattnet och håll fast runt trasorna. Låt det rinna någon minut...det bör fixa steken.

Edit: vi använder denna metod när vi får stopp i vårt avlopp på landet, det har lyckats varje gång. Det var för övrigt en rörmockare som inte hade tid att komma som tipsade.
__________________
Senast redigerad av S.Kandal 2017-08-19 kl. 19:04.
Citera
2017-08-19, 18:59
  #5
Medlem
AlfaQhards avatar
Prova att fylla handfatet med vatten så ingen luft kommer pyser ut, prova sen att spola i toan och släpp ut vattnet i handfatet
Citera
2017-08-19, 19:02
  #6
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyllie
Bor i nybygge o har fått stopp i toan. Sugpropp och sån där jävla snurrande rörrensare från clas ohlson har inte hjälpt. Det enda som hände var att hela toan är repig nu. Att slänga ner vatten funkade inte. Inte kokande vatten + diskmedel heller. Är det någon idé att försöka hetsspola bort stoppet? Spola, hinka ur vattnet till handfatet och sen repeat?!?! Eller finns det något annat man kan göra innan man tvingas skämsringa hyresvärden? Extremt jävla tacksam för tips.

Ring en spolbil så löser dom det.. är det egen villa så får man ta sådant lite då och då.. Byggde mitt eget avlopp så jag har inte haft ett enda stopp på 35 år.. men i dagens Sverige så tar man genvägar med fel "fall" och 90 graders böjar vilket ofta ger problem.. Det du upplever kan också vara rester från byggtiden ex att golvläggare har dumpat flytspackel i avloppet..

Beställ en spolbil och låt dem blåsa rent från din fastighet ut till huvudstammen.. Återkommer problemet så kan du kontakta de som sålde fastigheten åt dig och ta upp problemet..

Oftast räcker en spolning för att få rent på gammalt byggskit som kan ligga i avloppen och det kan fungera en längre tid efter en sådan rengöring..
Citera
2017-08-19, 19:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Om du har en trädgårdsslang och lite trasor fixar du det på ett kick. Ner med slangen i toan och sedan täpper du till runt om med trasorna tills det håller tätt...sätt på vattnet och håll fast runt trasorna. Låt det rinna någon minut...det bör fixa steken.

Edit: vi använder denna metod när vi får stopp i vårt avlopp på landet, det har lyckats varje gång. Det var för övrigt en rörmockare som inte hade tid att komma som tipsade.


AAAAAHHHHHHHH tack tack tack det var att hålla emot som gjorde att det funkade! Testat med slang tidigare idag men när jag nu höll emot med en handduk så släppte stoppet. Det slurpande ljudet var fan det vackraste jag nånsin hört.

Svar på hur man får bort stopp i toan är alltså, i din ära: ner med slang, håll emot med handduk allt man orkar, invänta slurpljud som kommer inom några minuter.

Slut på solskenshistoria.
Citera
2017-08-19, 19:50
  #8
Medlem
NuffeVonVettets avatar
värpt en bjässe eller spolat ner något olämpligt som satte stopp? jag har aldrig förstått hur man kan få stopp i toan...
Citera
2017-08-19, 20:06
  #9
Medlem
hazzos avatar
Rubrik korrigerad för ökad läsbarhet. / Mod
__________________
Senast redigerad av hazzo 2017-08-19 kl. 20:24.
Citera
2017-08-19, 20:48
  #10
Medlem
Tack alla för hjälpen jag hedrar er genom gåva till https://erikshjalpen.se/produkt/bygg-en-toalett/
Citera
2017-08-19, 21:02
  #11
Medlem
LastCaLLForALcohoLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuffeVonVettet
värpt en bjässe eller spolat ner något olämpligt som satte stopp? jag har aldrig förstått hur man kan få stopp i toan...

Ett dussin med Tamponger, säkert...
Citera
2017-08-19, 21:12
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NuffeVonVettet
värpt en bjässe eller spolat ner något olämpligt som satte stopp? jag har aldrig förstått hur man kan få stopp i toan...

jag har aldrig haft stopp innan jag flyttade till en ikano/ikea-budgetlägenhet med barbietoalett
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback