Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-19, 17:26
  #1
Medlem
Hej. Jag är hantverkare inom annat område än el och vvs men känner att jag vill ha bättre koll på vad folk inom andra yrken gör. Snickeri och bygg t.ex. är ganska lätt att hitta arbetsbeskrivningar o.d. i böcker och på internet men el och vvs verkar vara betydligt svårare. Hittar bara lite om rör- och eldragningar och hur saker och ting fungerar på internet och inte så mycket på biblioteket heller. Jag letar alltså efter mer utförliga böcker och sidor och undrar alltså om någon har några tips.
Citera
2017-08-19, 21:31
  #2
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackfield
Hej. Jag är hantverkare inom annat område än el och vvs men känner att jag vill ha bättre koll på vad folk inom andra yrken gör. Snickeri och bygg t.ex. är ganska lätt att hitta arbetsbeskrivningar o.d. i böcker och på internet men el och vvs verkar vara betydligt svårare. Hittar bara lite om rör- och eldragningar och hur saker och ting fungerar på internet och inte så mycket på biblioteket heller. Jag letar alltså efter mer utförliga böcker och sidor och undrar alltså om någon har några tips.

Om du går en YH-utbildening inom el och sedan en YH- utbildning inom VVS, så är du hemma.

Hatar snickare som tror att de kan begripa något på en kvartsrast.
Citera
2017-08-19, 23:55
  #3
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Om du går en YH-utbildening inom el och sedan en YH- utbildning inom VVS, så är du hemma.

Hatar snickare som tror att de kan begripa något på en kvartsrast.
Är väl inget fel att någon vill sätta sig in övergripande i andra yrkesgruppers specialiteter?
För mig låter det som om en slutprodukt har större möjlighet att bli bra om alla överlappar varandra i kunskap än om det är vattentäta skott mellan yrkeskategorierna.

Detta innebär inte per automatik att man ger sig in och gör arbeten på andra områden än sina egna.
Citera
2017-08-20, 00:40
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Om du går en YH-utbildening inom el och sedan en YH- utbildning inom VVS, så är du hemma.

Hatar snickare som tror att de kan begripa något på en kvartsrast.

Jag är inte snickare. Och jag hatar elektriker som tror att de är någon sorts adel bara för att de utför ett arbete som andra inte får. Förstår inte varför du blir skitnödig. Om jag hade varit revisor men ville lära mig mer om bilar, hade du då tyckt att jag ska ge fan i det eftersom det inte är mitt område?

Citat:
Är väl inget fel att någon vill sätta sig in övergripande i andra yrkesgruppers specialiteter?
För mig låter det som om en slutprodukt har större möjlighet att bli bra om alla överlappar varandra i kunskap än om det är vattentäta skott mellan yrkeskategorierna.

Detta innebär inte per automatik att man ger sig in och gör arbeten på andra områden än sina egna.

Jo precis. Ibland känns det lite skamset att inte förstå vad andra på ett arbetsställe eller kunder pratar om när det pratar om sina projekt eller sina anläggningar. Sen handlar det väl också om ren vetgirighet.
Citera
2017-08-21, 06:54
  #5
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Är väl inget fel att någon vill sätta sig in övergripande i andra yrkesgruppers specialiteter?
För mig låter det som om en slutprodukt har större möjlighet att bli bra om alla överlappar varandra i kunskap än om det är vattentäta skott mellan yrkeskategorierna.

Detta innebär inte per automatik att man ger sig in och gör arbeten på andra områden än sina egna.

Jag hå inte påstått något sådant heller.

Man lär sig dock inte el och vvs genom att läsa en bok. Det är gedigna utbildningar bakom, t.ex. YH som jag nämnde.
Citera
2017-08-21, 06:57
  #6
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackfield
Jag är inte snickare. Och jag hatar elektriker som tror att de är någon sorts adel bara för att de utför ett arbete som andra inte får. Förstår inte varför du blir skitnödig. Om jag hade varit revisor men ville lära mig mer om bilar, hade du då tyckt att jag ska ge fan i det eftersom det inte är mitt område?

Jag är varken elektriker eller skitnödig.

Som jag skrev ovan handlar det inte om att "ge fan i", utan tron på att man kan läsa sig till saker på en pissrast. Det gäller bilar också.
Citera
2017-08-21, 08:08
  #7
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jag är varken elektriker eller skitnödig.

Som jag skrev ovan handlar det inte om att "ge fan i", utan tron på att man kan läsa sig till saker på en pissrast. Det gäller bilar också.

Han skrev ju inte heller att han ville lära sig elektriker- och rörmokarjobben under nio-fikat.
Att tipsa någon att gå en (eller två) utbildning(ar) för att få mer förståelse för andra yrkesgrupper är ju sisådär, det kommer liksom inte att hända.

Däremot förstår jag inte vad ts undrar, är det vanligt förekommande arbetsuppgifter för typ en servicemontör eller är det mer tekniskt hur saker och ting fungerar som efterfrågas?
Citera
2017-08-21, 10:38
  #8
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scontri
Han skrev ju inte heller att han ville lära sig elektriker- och rörmokarjobben under nio-fikat.
Att tipsa någon att gå en (eller två) utbildning(ar) för att få mer förståelse för andra yrkesgrupper är ju sisådär, det kommer liksom inte att hända.

Däremot förstår jag inte vad ts undrar, är det vanligt förekommande arbetsuppgifter för typ en servicemontör eller är det mer tekniskt hur saker och ting fungerar som efterfrågas?

Du ser ju själv. Du förstår inte vad TS undrar.

Och återigen. Det handlar om att det inte bara är att läsa någon eller några böcker. Att det inte kommer att hända att någon läser 2x YH spelar ingen roll i sammanhanget.

Men om vi nu ska komma med konkreta råd där man kan börja så har ju Kjell & Co en hygglig kunskapsbank på elsidan. Lite konstig på sina håll, men ändå.

Husets ABC är en basic bok med lekmannaförklaringar på hur el och vvs fungerar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback