Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-19, 16:44
  #1
Medlem
Så jag är i valet och kvalet av att köpa en laptop, huvudsyftet är att ha ett alternativ till min stationära då jag är ett halvår på en skidort eller är på resande fot och vill t.ex. redigera film i Premiere Pro, universitetsstudier eller spela typ Hearthstone/Heroes of the storm etc. Normalt användande med några krävande program. Är inte ute efter en gaming laptop, tycker inte om deras utseende eller extra vikten som tillkommer.

De två datorer jag har hittat och som jag tror är tillräckliga är 2 stycken hp.

HP Pavilion 14" är en laptop som är intryck i ett 13,3" chassi för 7191:- under Crazy Week
http://store.hp.com/SwedenStore/Merc...pt=UUW&sel=NTB
Liten och smidig att bära runt på, men prestandan är någorlunda sämre. Behöver förmodligen byta Premiere Pro mot alternativt program.

HP Pavilion 15,6", hittade en rabattkod som gäller fram till 22 augusti som ger 3000:- rabatt, pris 7990:-
http://store.hp.com/SwedenStore/Merc...pt=UUW&sel=NTB...
Bättre prestanda, i7 dual core borde väl ändå fungera även om det inte är optimalt med dual för redigering. Nvidia kort. Dock någorlunda större och tyngre.

Har ingen bra referenspunkt på hur mycket större och otympligare en 15,6" är jämfört med 13,3". Är det värt att offra en del av mobiliteten för extra kraften?

Om ni har andra förslag i samma prisklass så tar jag gärna emot
__________________
Senast redigerad av St0fen 2017-08-19 kl. 17:19.
Citera
2017-08-19, 17:21
  #2
Medlem
BigFatCones avatar
Den väger bara två hekto mer och är en halv mobiltelefon större på diagonalen. Om du ska ha en tillfällig ersättare till din stationära så är det ju den som du ska satsa på. Jag är förvisso övertygad om båda klarar Premier Pro utan större problem men för mig så hade det lätt varit värt 800 spänn för att få ett riktigt grafikkort.
Citera
2017-08-19, 21:42
  #3
Medlem
Ok, tack. Jag är så jäkla osäker på laptops och vad som klarar vad. Men 800 kronor extra är nog värt för vad man får.
Citera
2017-08-19, 23:06
  #4
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0fen
Ok, tack. Jag är så jäkla osäker på laptops och vad som klarar vad. Men 800 kronor extra är nog värt för vad man får.
Det främsta är ju bättre processor och ett "riktigt" grafikkort som man kan spela riktiga spel med. För mig är det värt. Spelar man inte "riktiga" spel så är det nog skitsamma. Tror som sagt inte heller att CPUn i den mindre kommer att flaskhalsa så värst mycket. Jag har liksom redigerat HD på datorer med sämre hårdvara och det utan större problem.
Citera
2017-08-20, 01:18
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det främsta är ju bättre processor och ett "riktigt" grafikkort som man kan spela riktiga spel med. För mig är det värt. Spelar man inte "riktiga" spel så är det nog skitsamma. Tror som sagt inte heller att CPUn i den mindre kommer att flaskhalsa så värst mycket. Jag har liksom redigerat HD på datorer med sämre hårdvara och det utan större problem.

Vad är ett "oriktigt spel"?
Citera
2017-08-20, 02:02
  #6
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lonian
Vad är ett "oriktigt spel"?
I den här meningen betyder det "nya, moderna och krävande".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback