Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-19, 16:38
  #1
Medlem
Fizzlors avatar
Blev intresserad av vad Arbetsförmedlingen har för budget och hittade det här:

https://arbetet.se/2016/01/25/staten...sformedlingen/

Citat:
Arbetsförmedlingen hade en budget på 74 miljarder kronor 2015.

Say what?!

https://petterssonsblogg.se/2014/09/...etstillfallen/

Citat:
Arbetsförmedlingen har gått från att ha 7 000 anställda år 2006 till att ha 13 000 idag. En stor del av denna ökning beror på att Arbetsförmedlingen får ta en allt större del av problemen med asylinvandringen.

Citat:
Debatten borde handla om dessa 80 miljarder per år och om vi kunde fördela dem på något annat sätt. Fundera själva…

-Jag vill ha kvar nuvarande Arbetsförmedlingen precis som den är.
-Jag vill att samhället ska anställa 400 000 ytterligare lärare, sjuksköterskor och poliser. Nettokostnaden efter skatter för vår arbetsförmedling motsvarar 400 000 anställningar av människor som bär det svenska samhället: sjuksköterskor, lärare, vårdpersonal, poliser.
Jag vill sänka skatten per löntagare med 20 000 kronor per år.
-Bygga 100 000 nya lägenheter.

Helt jävla otroligt. 75 miljarder på 13 000 anställda är 5.8 miloner per anställd och år. Vart fan går alla dessa pengar? Vad får svenska folket ut utav det?

Sökte runt lite på antal förmedlade jobb och hittade följande:

https://www.svensktnaringsliv.se/mig...3%B6rmedlingen

Citat:
År 2010 var det 7082 personer som arbetade med att förmedla jobb hos Arbetsförmedlingen;
2011 hade antalet minskat till 6983. Under dessa år fick uppskattningsvis 67 300 respektive
71 800 personer ett nytt jobb via Arbetsförmedlingen. Detta innebär att en arbetsförmedlare i
genomsnitt förmedlade 9,5 jobb år 2010 och 10,3 jobb år 2011.

Citat:
Tittar man på andelen av det totala antalet nya jobb som förmedlas av Arbetsförmedlingen
åren 2010 och 2011 ligger resultaten kvar på samma låga nivå som år 2009. Totalt
förmedlades bara 12 procent av de nya jobben via Arbetsförmedlingen. Istället fick den stora
merparten av alla jobbsökanden sina jobb via kontakter eller andra kanaler.
Enligt
Arbetsförmedlingens egna siffror förmedlades 14 respektive 16 procent av jobben via dem
under de två åren.

Siffrorna är några år gamla, men tvivlar starkt på att det blivit någon större förbättring.

Jag vet att det är tabu att "ställa grupper mot varandra" i dagens Sverige, men med tanke på hur ofta det gnälls över dåliga löner för lärare/poliser/sjukvårdspersonal, underbemanning, hög arbetsbörda etc så borde man fundera på att omfördela några tiotals miljarder från detta svarta hål.

Varför finns fortfarande Arbetsförmedlingen år 2017? Majoriteten av alla jobb förmedlas redan genom vänner och släkt, hemsidor för arbetsgivare/arbetssökande har funnits hur länge som helst. Vad är Arbetsförmedlingens funktion och är det verkligen värt närmare 80 miljarder per år? Förfan dubbelt så mycket som försvaret kostar.

Handlar det bara om att hålla folk sysselsatta med låtsasjobb? Har man bakat in Arbetsförmedlingen i asylindustrin och på så vis gjort den politiskt och ekonomiskt orörbar?
Citera
2017-08-19, 16:44
  #2
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
En stor del av anledningen ligger i det andra citatet:
Citat:
Arbetsförmedlingen har gått från att ha 7 000 anställda år 2006 till att ha 13 000 idag
Man har helt enkelt stoppat in 13 000 pers som om verket lades ned skulle bli arbetslösa. Hur skulle det se ut? Bättre då att avlöna en armé av ineffektiva tjänstemän att vända på papper medan man pumpar in hundratusentals outbildade från MENA.

Man hade enkelt kunnat skära ned det till några hundra som administrerade a-kassa och skötte kontakter med företag som vill annonsera på deras site men själva förmedlandet borde enkelt kunna flyttas ut till privata företag som, eftersom de är vinstdrivande, skulle vara betydligt effektivare.
Citera
2017-08-19, 16:52
  #3
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
En stor del av anledningen ligger i det andra citatet:

Man har helt enkelt stoppat in 13 000 pers som om verket lades ned skulle bli arbetslösa. Hur skulle det se ut? Bättre då att avlöna en armé av ineffektiva tjänstemän att vända på papper medan man pumpar in hundratusentals outbildade från MENA.

Måste väl ändå vara mycket billigare att bara ge dessa en 15-20k i handen än att de ska gå med tjänstemannalön + extra kostnader som lokaler m.m för att inte göra ett skit? Men ja, det ser väl bättre ut i statistiken om dessa får gå runt och skyffla papper hela dagarna istället för att vara arbetslösa.

Citat:
Man hade enkelt kunnat skära ned det till några hundra som administrerade a-kassa och skötte kontakter med företag som vill annonsera på deras site men själva förmedlandet borde enkelt kunna flyttas ut till privata företag som, eftersom de är vinstdrivande, skulle vara betydligt effektivare.

Definitivt.
Citera
2017-08-19, 16:58
  #4
Medlem
franges avatar
Arbetsförnedringen är ju egentligen idag bara en kontrollinstans för att bestämma om folk skall få A-kassa eller inte - för att tvinga folk att själva skaffa jobb på egen hand. Det är ju knappt någon som får jobb genom dem - idag finns det massvis med andra (bättre och betydligt effektivare) ställen du kan annonsera och söka efter jobb på.

Jag fick visserligen mitt förra jobb genom AMS - men det var för att den arbetsgivaren annonserade tjänster på Platsbanken - varpå jag själv kontaktade arbetsgivaren och själv bokade intervju med denne - och fick jobbet. Det hade varit absolut noll som helst skillnad om arbetsgivaren hade annonserat på Platsbanken, något bemanningsföretag, eller på Blocket eller någon annan hemsida... Men i övrigt - inklusive mitt nuvarande jobb - kommer genom att jag själv letat upp företagen, och själv kontakta dem.

Så ja - Arbetsförnedringen är absolut förlegad och skulle kunna läggas ner vilken dag som helst.
Citera
2017-08-19, 17:01
  #5
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Måste väl ändå vara mycket billigare att bara ge dessa en 15-20k i handen än att de ska gå med tjänstemannalön + extra kostnader som lokaler m.m för att inte göra ett skit? Men ja, det ser väl bättre ut i statistiken om dessa får gå runt och skyffla papper hela dagarna istället för att vara arbetslösa.
Absolut, men nu resonerar du som en bildad person som faktiskt gjort ett hederligt handtag i ditt liv, sossarna har cornucopia i form av skattemedel som de generöst strösslar över allt och alla som ger dem lojalitet och makt i retur, för dem är det bättre att hålla en kader av lojalt röstfolk passiviserade med löner och förmåner än att se till vad som faktiskt är effektivt och lönsamt.

Det handlar inte om att vara av folket, för folket, utan om makt och behålla den.
Citera
2017-08-19, 17:08
  #6
Avstängd
TantRossins avatar
Kan bara konstatera vid ett snabbt tittande runt i lokal, att flest anställda är 'ny - svenskare', antar flest är från MENA. De är extremt jobbiga och ha med och göra. AF är bara en kontroll instans, och aktivering för folk, som inte kan få annat jobb.
Citera
2017-08-19, 17:09
  #7
Medlem
Sqrbankens avatar
Som tidigare nämnts. Arbetsförmedlingen finns kvar för att man kan trycka in väldigt mycket folk för att utföra hitte-på-tjänster i den - precis som i många andra statliga dinosaurier. Arbetsförmedlingen är dock unik i hur oeffektiv den är.

Sen är verket givetvis tacksamt för politikerna via vänskapskorruption att placera diverse myndighetsadel på höga poster i. På så sätt kan dessa klia deras ryggar sen när det är dags att byta tjänst på samhällstoppen.
Citera
2017-08-19, 17:09
  #8
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Arbetsförnedringen är ju egentligen idag bara en kontrollinstans för att bestämma om folk skall få A-kassa eller inte - för att tvinga folk att själva skaffa jobb på egen hand. Det är ju knappt någon som får jobb genom dem - idag finns det massvis med andra (bättre och betydligt effektivare) ställen du kan annonsera och söka efter jobb på.

Absolut, men för 80 miljarder per år?! En kontrollinstans av A-kasseutbetalningar hade du kunnat fixa för en bråkdel av dessa pengar och personal.

Nu vet jag inte exakt vad en typisk "arbetsförmedlare" har för arbetssysslor, men något säger mig att du med lätthet hade kunnat ersätta idioten med relativt enkla IT-system.
Citera
2017-08-19, 17:13
  #9
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Kan bara konstatera vid ett snabbt tittande runt i lokal, att flest anställda är 'ny - svenskare', antar flest är från MENA. De är extremt jobbiga och ha med och göra. AF är bara en kontroll instans, och aktivering för folk, som inte kan få annat jobb.

Låter som bättat för extrem korruption. Man ska alltså låta massa MENA-folk få slänga runt med 80 miljarder SEK efter eget behag? Irak-Muhammed ska besluta om Irak-Ali ska få A-kassa. Vad kan gå fel?
Citera
2017-08-19, 17:29
  #10
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Låter som bättat för extrem korruption. Man ska alltså låta massa MENA-folk få slänga runt med 80 miljarder SEK efter eget behag? Irak-Muhammed ska besluta om Irak-Ali ska få A-kassa. Vad kan gå fel?

Alltså, det finns 2 flyglar, de som menar massa invandringen är fantastiskt för svensk ekonomi ( på lånade pengar ), och de som menar det kommer bli undergången för Sverige, och bomba landet tillbaka till medelåldern. Jag är av sista uppfattning, surpriced?
Citera
2017-08-19, 17:33
  #11
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Absolut, men för 80 miljarder per år?! En kontrollinstans av A-kasseutbetalningar hade du kunnat fixa för en bråkdel av dessa pengar och personal.

Nu vet jag inte exakt vad en typisk "arbetsförmedlare" har för arbetssysslor, men något säger mig att du med lätthet hade kunnat ersätta idioten med relativt enkla IT-system.

Jag håller absolut med - och jag tycker att det är lika djävla bisarrt jag med. Det faktiska arbetet som utförs utav Arbetsförnedringen idag hade man lika gärna kunnat ha en (1st) dator till. Men det är väl samma sak som Migrationsverket idag - en allt större och större byråkratisk myndighet för att hålla just byråkrater, politruker och andra myndighetsfånar (som inget privat företag ens skulle drömma om att anställa) med arbete och för att kunna betala ut löner (skattepengar) till dem. Och - minst 95% utav alla faktiska arbetsuppgifter är relaterade mill massinvandringen...

Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Låter som bättat för extrem korruption. Man ska alltså låta massa MENA-folk få slänga runt med 80 miljarder SEK efter eget behag? Irak-Muhammed ska besluta om Irak-Ali ska få A-kassa. Vad kan gå fel?

Exakt vad jag också tänker.
Citera
2017-08-19, 17:44
  #12
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Låter som bättat för extrem korruption. Man ska alltså låta massa MENA-folk få slänga runt med 80 miljarder SEK efter eget behag? Irak-Muhammed ska besluta om Irak-Ali ska få A-kassa. Vad kan gå fel?

Alltså, det finns 2 flyglar, de som menar massa invandringen är fantastiskt för svensk ekonomi ( på lånade pengar ), och de som menar det kommer bli undergången för Sverige, och bomba landet tillbaka till medelåldern. Jag är av sista uppfattning, surpriced?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback