Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2017-11-03, 23:54
  #97
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du har käpprätt fel i ditt påstående och dina procenter är ett resultat av din fantasi, inget annat.

Körskolorna lär ut att vi skall köra defensivt för är bevisligen absolut säkrast, men man kan givetvis göra vissa fel även om man kör defensivt, t ex att inte korrekt anpassa hastigheten på påfart innan infart på motorväg etc. Men att anpassa hastigheten korrekt är inte desamma som att köra aggressivt eller offensivt, utan man kan säga att det är att köra aktivt men fortfarande defensivt.
Angående vänsterblinkers i cirkulationsplats så betyder/innebär det samma sak som ingen blinkers. Det är fakta och går inte att snacka bort.

Förstår man inte att man ska bruka väjningsplikt mot folk som inte blinkar vänster i cirkulationsplatser så skall man heller inte framföra ett fordon.

Problemet körskolor skapar med utlärandet av vänsterblinkers i körfält utan avfarter till vänster (cirkulationsplatser) är att folk inte begriper/uppfattar vad en bil utan blinkers påslaget vill utföra.

Sen är det så att de enda i min bekantskap som hamnat i olyckor är defensiva chaufförer. Det ä'r min personliga erfarenhet.

Att köra offensivt och i synnerhet aggressivt i trafiken är generellt sett mycket större orsak till risker och olyckor i trafiken, än att köra defensivt. Jag kan lova dig att trafiksäkerhetsforskare kan ge dig mördande statistik på detta som mosar dina påståenden.

Vänsterblink i cirkulationsplats har du käpprätt fel om också. Trafikskolorna lär fortfarande ut detta på uppmaning från Trafikverket som styr deras utbildning. Och vi kan nog med rejält fog anta att Trafikverket och körskolorna har mer kunskaper om detta än dig.

Om du har problem med att förstå vad korrekt vänsterblink i cirkulationsplats kan betyda och varna/signalera om, så är det dina kunskaper och tolkningsförmåga som har brister som du borde ta tag i.

Nu var jag onykter, men staten Philadelphia har en rapport / statistik där flertalet (majoriteten) av defensiva förare står för 70% av olyckorna utan personskador.

Men helt ärligt. Jag har ingen energi att diskutera detta.
Jag uttryckte mig extremt dåligt. Men alla förstår att överdrivet aggressiva förare står för majoriteten av dödsolyckor, förstår man inte det är man ju extremt ute och cyklar.

Skrev ett helt stycke om vänsterblink i körfält utan avfarter till vänster (cirkulationsplatser) men det försvann. Orkar inte börja om.

Men körskolorna är en del av problemet med trafikrytmen i dag. Vänsterblink betyder EXAKT samma sak som ingen blinkers i cirkulationsplatser. Svårare än så är det inte.. Tyvärr har det blivit ett extremt dåligt flyt på grund av detta vänsterblinkande i cirkulationsplatser i dag och jag är 100% övertygad om att olyckorna ökat på grund av dem.

Jag vet precis vad vänsterblinkare vill. De vill exakt samma sak som folk som inte blinkar.
__________________
Senast redigerad av hockexx 2017-11-04 kl. 00:11.
Citera
2017-11-04, 00:15
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Jag tycker mig notera två sorters rövhattsbeteenden kopplat till "tysk finbil" (Audi/BMW) och dyra Volvo: de tyska bilarna körs oftare av unga män med taskig impulskontroll och tung gasfot. De dyrare volvomodellerna framförs oftare av medelålders män med välutvecklad narcissism - "jag, jag, jag, mitt".

Jag är en äldre man som kör en SEAT Ibiza Cupra, lätt bil med många hästar, men inte betyder detta att jag kör aggressivt, snarare försiktigt. Jag har aldrig råkat ut för någon olycka trots att jag haft körkort i 50 år, och alltid haft mindre motorstarka/snabba bilar, man rättar helt enkelt farten efter hur trafik och väglag är.
Däremot verkar ungdomar i sina BMW och liknande åbäken, alltid vilja köra om när de ser Cupra-märket bak, trots att deras bilar har en väghållning som en eka full med vatten.
Citera
2018-02-09, 22:38
  #99
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gouaold
Jag är en äldre man som kör en SEAT Ibiza Cupra, lätt bil med många hästar, men inte betyder detta att jag kör aggressivt, snarare försiktigt. Jag har aldrig råkat ut för någon olycka trots att jag haft körkort i 50 år, och alltid haft mindre motorstarka/snabba bilar, man rättar helt enkelt farten efter hur trafik och väglag är.
Däremot verkar ungdomar i sina BMW och liknande åbäken, alltid vilja köra om när de ser Cupra-märket bak, trots att deras bilar har en väghållning som en eka full med vatten.

Mycket kan man säga om BMW, men dålig väghållning har de inte, särskilt inte 3-serien.
Citera
2018-02-09, 23:11
  #100
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheriffenavutah
Japp... sant
Intressant bump som inte tillför ett skit
Till saken. Nyare Passat samt xc60 är dom nya parasiterna.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback