Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-19, 14:00
  #1
Medlem
Är väldigt intresserad av att veta vad maskinerna på bilderna nedan är värda. Det är ett gammalt snickeri jag funderar på att köpa men maskinerna vill han sälja för sig.

https://ibb.co/eyhU2Q
https://ibb.co/jOskbk

Stort tack!
Citera
2017-08-19, 14:31
  #2
Medlem
MrChows avatar
Några få tusenlappar för de större maskinerna och någon hundralapp styck för de handhållna.

Skulle säga absolut max 10.000:- för det jag ser på bilderna i maskinväg.

Min erfarenhet är ganska begränsad men har varit med och sett kvitton på inköp och försäljningar av begagnade maskiner för metallbearbetning på ett tidigare jobb. En större metallsvarv av gott begagnatskick kostar några få tusenlappar.

Värdet av att ha en bra pelarborr i ett snickeri kan vara stort men det faktiskt monetära värdet på maskinen ganska litet.
Citera
2017-08-19, 16:51
  #3
Medlem
Det är svårt att veta utifrån en bild. Det beror mycket på hur slitna de är. Att få tag på och byta lager på en gammal planhyvel som är 80 år kanske inte är så lätt. Du kan ju kolla lite här och jämföra https://www.netauktion.se/auktion/pr...el-jonsereds-2
Citera
2017-08-19, 17:35
  #4
Medlem
BNCs avatar
Nämnda 10 000:- skulle jag vilja säga är väldigt snålt.
Till den pengen skulle i alla fall jag personligen utan att tveka en sekund, åka ganska långt för att köpa grejerna av dig.

Utav de större maskinerna (planhyvel, pelarborr, bordssåg, komplett spånutsugssystem mm) skulle jag nog säga 5-15 000:- stycket beroende på skick och vad det faktiskt är för grejer.
Och mindre maskiner någon hundralapp till ett par tusen stycket, beroende på vad.
Citera
2017-08-19, 20:26
  #5
Medlem
TeEsErs avatar
Problemet med att sälja sådana maskiner är alla sådana som säger "Jag tar dem!" Sen ska de "bara" ordna transport, fråga frun, få fram pengar etc etc.

15.000 kanske är lite lågt. Säljaren har en kund som han vet är sugen eftersom maskinerna är på plats, inkopplade och behöver inte transporteras. Samtidigt har säljaren maskiner som är på plats och inte behöver transporteras eller kopplas in.

Ni får nog förhandla. Jag tror på någonstans mellan 20-50.000 kr för allt.

/T
Citera
2017-08-19, 21:53
  #6
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Det är svårt att veta utifrån en bild. Det beror mycket på hur slitna de är. Att få tag på och byta lager på en gammal planhyvel som är 80 år kanske inte är så lätt. Du kan ju kolla lite här och jämföra https://www.netauktion.se/auktion/pr...el-jonsereds-2

Så länge det inte är gamla Babbitt så kan man hitta lager. Dem slutade man med på 20-talet på småmaskiner. Ja, inte helt men de blev väldigt sällsynta.
Citera
2017-08-21, 08:42
  #7
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Så länge det inte är gamla Babbitt så kan man hitta lager. Dem slutade man med på 20-talet på småmaskiner. Ja, inte helt men de blev väldigt sällsynta.
Tändkulefolket gjuter nya glidlager ibland hemma i trädgården så det går att lösa.
Citera
2017-08-21, 13:07
  #8
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Problemet med att sälja sådana maskiner är alla sådana som säger "Jag tar dem!" Sen ska de "bara" ordna transport, fråga frun, få fram pengar etc etc.

15.000 kanske är lite lågt. Säljaren har en kund som han vet är sugen eftersom maskinerna är på plats, inkopplade och behöver inte transporteras. Samtidigt har säljaren maskiner som är på plats och inte behöver transporteras eller kopplas in.

Ni får nog förhandla. Jag tror på någonstans mellan 20-50.000 kr för allt.

/T

Det pågår en hel del auktioner just nu med t.ex. hyvlar men buden ligger bara typ 2000 kr. De är ganska svårsålda och med tanke på kostnaden för att flytta dem så lär värdet vara rätt lågt för säljaren. En bra kompromiss är nog 15000 kr för bägge maskinerna.
Citera
2017-08-21, 18:33
  #9
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Tändkulefolket gjuter nya glidlager ibland hemma i trädgården så det går att lösa.

Det finns små fabriker som gör det också så visst, men vad får det kosta? Sedan är tändkulemotorn lågvarvig och har låg belastning jämfört mot en planhyvel som kan gå flera timmar om dagen.
Citera
2017-08-21, 20:23
  #10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Sedan är tändkulemotorn lågvarvig och har låg belastning jämfört mot en planhyvel som kan gå flera timmar om dagen.
Det finns fortfarande tändkulemotorer som används till att krossa sten, driva sågverk, båtar...så nog finns det hemmagjutna lager som får arbeta.
Citera
2017-08-22, 23:10
  #11
Medlem
Tusen tack för alla svar!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback