Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-19, 12:14
  #1
Medlem
NiccoJs avatar
Hej
Har en kille från Lituaen som jobbar i min firma och tanken var att han skulle jobba tills mitten av oktober för sedan ska han in i det militära i Lituaen. Han har tagit hit sin flickvän och hon ska åka hem i slutet av augusti. Han har tidigare frågat och velat åka med henne hem men jag har sagt att bemanningsfirman han jobbar för har kontrakt.
Nu igår kom han och sa att det militära vill att han ska hem på hälsoundersökning i slutet av augusti (så passande) eftersom de hittat en sjukdom i hans blodprov som måste undersökas. De ville inte uppge vad det rörde sig om för att han inte skulle bli orolig. Han har varit här sedan början av juli så blodprovet måste vara taget innan.
Jag är övertygad om att han pratar skit för att kunna åka hem.
Jag undrar finns det någon chans att man 1,5-2 månader efter att ett blodprov tagits hittar sjukdom som måste undersökas ? Vad skulle det då vara, hiv, hepatit ?
Citera
2017-08-19, 12:35
  #2
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Hej
Har en kille från Lituaen som jobbar i min firma och tanken var att han skulle jobba tills mitten av oktober för sedan ska han in i det militära i Lituaen. Han har tagit hit sin flickvän och hon ska åka hem i slutet av augusti. Han har tidigare frågat och velat åka med henne hem men jag har sagt att bemanningsfirman han jobbar för har kontrakt.
Nu igår kom han och sa att det militära vill att han ska hem på hälsoundersökning i slutet av augusti (så passande) eftersom de hittat en sjukdom i hans blodprov som måste undersökas. De ville inte uppge vad det rörde sig om för att han inte skulle bli orolig. Han har varit här sedan början av juli så blodprovet måste vara taget innan.
Jag är övertygad om att han pratar skit för att kunna åka hem.
Jag undrar finns det någon chans att man 1,5-2 månader efter att ett blodprov tagits hittar sjukdom som måste undersökas ? Vad skulle det då vara, hiv, hepatit ?

Jo det låter väl möjligt. Har han inget intyg från det militära, en kallelse till hälsoundersökning? Tror att militären alltid kommunicerar med papper.
Citera
2017-08-19, 12:35
  #3
Medlem
Vad grinig du är då? Det handlar väl ändå bara om några dagar? Kanske han kan arbeta in det på någon helg eller liknande. I annat fall kan du väl fråga om att få se på hans blodprovsbegäran?
Citera
2017-08-19, 14:21
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
De ville inte uppge vad det rörde sig om för att han inte skulle bli orolig.
Uppenbar lögn. De skulle helt skita i om han blev orolig. Och skulle han verkligen ha fått en kallelse så vore den givetvis skriftlig. Det är bara för dig att kräva att han visar kallelsen. Självklart skall det litauiska originaldokumentet vara försett med apostill av notarie, sedan skall det finnas en översättning till svenska, gjord av auktoriserad översättare. Översättningens korrekhet skall vara vidimerad av svensk notarie, och även den försedd med ett apostill.

Tycker han att det är värt att fejka ett originaldokument, muta notarie, betala för alla stämplar och översättning, osv, så är han väl så motiverad att åka att det ändå inte är någon mening att försöka stoppa honom.
Citera
2017-08-19, 18:16
  #5
Medlem
Varför bryr du dig?
Låt han göra vad fan han vill, det är inte ditt problem. Anställer du massa löst folk på tillsvidareanställning, har du andra större problem att lösa i framtiden.
Citera
2017-08-19, 20:06
  #6
Medlem
NiccoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Vad grinig du är då? Det handlar väl ändå bara om några dagar? Kanske han kan arbeta in det på någon helg eller liknande. I annat fall kan du väl fråga om att få se på hans blodprovsbegäran?
Nej han vill dra hem för gott och i hans version få hjälp med sin sjukdom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback