Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-19, 10:03
  #1
Medlem
Min dator är stor och tung från före 2010. Den har en seagate 1 tb hdd hårddisk som gör att Windows hackar så jag funderar på att beställa en ny hdd eller sdd disk men jag vet inte vad och varifrån men de blir nog billigast.
Finns de så stora sdd diskar som rymmer windows och alla installerade program? Filer som man sparar får man väll spara på en portabel disk.
Citera
2017-08-19, 11:25
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
120Gb ssd räcker till windows 7, program och lite utrymme över.
Citera
2017-08-19, 13:47
  #3
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cacke
Finns de så stora sdd diskar som rymmer windows och alla installerade program?
Jo, det finns. Jag vill verklgen inte rekommendera nåt så ynkligt som 120 gig till någon användare alls, det tar slut direkt, helt obrukbart för en normalanvändare. Föreslår en 500 gig ssd, där behöver man inte oroa sig för utrymmet i första taget. Absolut minimum man klarar sig på är 250 gig. Nu när spelen börjar vara 30-50 gig vardera så sticker ju utrymmet iväg direkt.

Man ska helst aldrig installera nåt till en sekundär disk, d.v.s inga spel eller andra program där, för då har man ju kastat bort nyttan med en ssd, det är bara windows som startar snabbare av det, programmen som ligger på en mekanisk disk fortsätter läsas in i krypfart.

Jag har själv en 512 gig ssd i just denna dator, inga spel installerade, däremot en del stora multimediaprogram för redigering osv, och just nu används 49% av de 512 giggen.

Om datorn känns kärv och trög så kan man också se över minnesmängden. 16 gig rekommenderas, då går det stänga av gammalt mög som växlingsfil, hiberfil och liknande elände, går lägga webläsarcachen på ramdisk osv, det minskar onödig skrivning till ssd och datorn blir inte långsammare av det heller.

Om du skaffar en ssd går det ha kvar den lilla mekaniska disken som lagringsutrymme för backup, musik, film, torrenter osv, sånt som inte läses speciellt ofta och inte nödvändigtvis måste ladda in så snabbt heller.

Om chassiet är av äldre modell, tänk på att ssd är 2.5", d.v.s mindre än en mekanisk disk, så det kanske inte finns nån färdig plats att fästa den. I det fallet går det utmärkt med buntband, dubbelhäftande tejp (ssd väger bara någre fåtal gram) och annars finns adaptrar för montage i 3.5" plats.
Citera
2017-08-26, 18:03
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Jo, det finns. Jag vill verklgen inte rekommendera nåt så ynkligt som 120 gig till någon användare alls, det tar slut direkt, helt obrukbart för en normalanvändare. Föreslår en 500 gig ssd, där behöver man inte oroa sig för utrymmet i första taget. Absolut minimum man klarar sig på är 250 gig. Nu när spelen börjar vara 30-50 gig vardera så sticker ju utrymmet iväg direkt.

Man ska helst aldrig installera nåt till en sekundär disk, d.v.s inga spel eller andra program där, för då har man ju kastat bort nyttan med en ssd, det är bara windows som startar snabbare av det, programmen som ligger på en mekanisk disk fortsätter läsas in i krypfart.

Jag har själv en 512 gig ssd i just denna dator, inga spel installerade, däremot en del stora multimediaprogram för redigering osv, och just nu används 49% av de 512 giggen.

Om datorn känns kärv och trög så kan man också se över minnesmängden. 16 gig rekommenderas,
då går det stänga av gammalt mög som växlingsfil, hiberfil och liknande elände, går lägga webläsarcachen på ramdisk osv, det minskar onödig skrivning till ssd och datorn blir inte långsammare av det heller.

Om du skaffar en ssd går det ha kvar den lilla mekaniska disken som lagringsutrymme för backup, musik, film, torrenter osv, sånt som inte läses speciellt ofta och inte nödvändigtvis måste ladda in så snabbt heller.

Om chassiet är av äldre modell, tänk på att ssd är 2.5", d.v.s mindre än en mekanisk disk, så det kanske inte finns nån färdig plats att fästa den. I det fallet går det utmärkt med buntband, dubbelhäftande tejp (ssd väger bara någre fåtal gram) och annars finns adaptrar för montage i 3.5" plats.

Sanning med modifikation skulle jag vilja påstå ang SSD

120Gb räcker gott och väl till OS, drivrutiner och några program/spel man mest använder,
Det är inte alla spel som får en push av att läggas på SSD som många nu tror.

Spel som laddar texturer ingame gör sig bäst
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback