Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-19, 12:12
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Intressant. Men man får anta att det här måste röra sig om så få fall att man kan bortse från det i den filosofiska diskussionen om personskap och anarkism.
Att något är sällsynt betyder inte att det är filosofiskt irrelevant på något sätt. En enda utomjordisk artificiell radiosignal, om den kunde bekräftas, hade haft STOR filosofisk betydelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Men exemplet understryker att om vi är tillsammans med andra människor så är förmodligen konkret anarkism en omöjlighet.
Och hur definierar du "människa"? Om det går att hacka sönder definitionen av "intelligent liv" går det väl precis lika bra att hacka sönder definitionen av "människa"?
Citera
2017-08-19, 17:25
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smartainsekter
Många "anarkister" säger att det ändå skulle finnas grupper som "upprätthöll rättvisa", men vad händer om det blir meningsskiljaktigheter i dessa grupper? Ett exempel: tänk en "anarkistisk" mobb i ett samhälle utan stat som har som självpåtaget uppdrag att banka på djurplågare. Vad händer om det blir en schism i denna grupp där vissa anser att endast de som plågar ryggradsdjur ska bankas, medan en annan fraktion även vill banka de som plågar ryggradslösa djur som insekter?

Skulle det bli gängkrig mellan dessa grupper? Eller skulle de börja "förhandla"? Om de började "förhandla" då skulle de ju i praktiken börja att extraknäcka som något som de facto motsvarar politiska partier! Och vad blir då kvar av anarkismen, när det blir en de facto lagstiftande församling som styr?

Det är inte så jag tolkat ideologin men jag är inte heller särskilt insatt. Mobben existerar redan som jag ser det i nuvarande system, men nej den enda skillnaden vore att rättsamhället är mer demokratiskt med folkvalda lokalpoliser/sheriffer och på lägsta nivå någon form av jurysystem i domstolarna.

https://www.youtube.com/watch?v=__vv6eRj2-k
Citera
2017-08-19, 18:41
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LX
Det är inte så jag tolkat ideologin men jag är inte heller särskilt insatt. Mobben existerar redan som jag ser det i nuvarande system, men nej den enda skillnaden vore att rättsamhället är mer demokratiskt med folkvalda lokalpoliser/sheriffer och på lägsta nivå någon form av jurysystem i domstolarna.

https://www.youtube.com/watch?v=__vv6eRj2-k
Folkvalda lokalpoliser, sheriffer och jurymedlemmar finns i vissa amerikanska delstater. Anser du att dessa är "anarkistiska"?
Citera
2017-08-19, 20:15
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smartainsekter
Folkvalda lokalpoliser, sheriffer och jurymedlemmar finns i vissa amerikanska delstater. Anser du att dessa är "anarkistiska"?

Amerikanska delstater, nej? Men, när det gäller hur rättssystemet fungerar så är det en bit på vägen. Det var vad du frågade.
Citera
2017-08-19, 20:19
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LX
Amerikanska delstater, nej? Men, när det gäller hur rättssystemet fungerar så är det en bit på vägen. Det var vad du frågade.
Grattis, du utsåg just ett privatägt fängelsesystem med ekonomiska incitament att sätta så många som möjligt i fängelse till "ett bra steg på vägen" mot anarkism.
Citera
2017-08-19, 20:52
  #18
Medlem
morfars avatar
https://theanarchistlibrary.org/libr...ponse-to-crime

Här är en ide om hur straff kan hanteras i ett anarkistiskt samhälle. Sen kan man ju diskutera om ett decentraliserat rättsväsende skulle kunna växa sig till en stat men det beror mycket på hur man definierar begreppet stat.
Citera
2017-08-19, 20:56
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morfar
https://theanarchistlibrary.org/libr...ponse-to-crime

Här är en ide om hur straff kan hanteras i ett anarkistiskt samhälle. Sen kan man ju diskutera om ett decentraliserat rättsväsende skulle kunna växa sig till en stat men det beror mycket på hur man definierar begreppet stat.
Är inte ett decentraliserat rättsväsen redan typ stadsstater?
Citera
2017-08-20, 01:28
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smartainsekter
Grattis, du utsåg just ett privatägt fängelsesystem med ekonomiska incitament att sätta så många som möjligt i fängelse till "ett bra steg på vägen" mot anarkism.

Fan du är ju ingen smart insekt alls. Jisses amalia.
Citera
2017-08-20, 23:29
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Mad Max filmerna är väl ett bra exempel på vad som händer i en anarkistat.

Starkast med störst resurser och vapen äger.

Små taniga anarkister skulle inte klara sig länge i en sådan miljö, varför det är obegripligt att de önskar få en sådan omvärld.

Ungefär samma som gäller i vårt demokratiskt styrda världssamfund då, demokratin tenderar att övergå i anarkism när ett land blir för mäktigt, men man kallar det inte anarkistiskt, det kallas för demokratins högborg, alltså borgarnas USA.
USA har enligt Trump alltså tagit skada av att andra stater har blivit rika och mäktiga på dess bekostnad. Därför ska det inte förhandlas multilateralt längre utan bilateralt med länder som ensamma inte är så mäktiga: därför måste EU bekämpas, och då är Brexit en bra sak, som Trump säger, och han hoppas att flera andra stater ska lämna EU snart. Det ska gynna ”America first”.
Det är alltså anarki på statsnivå, att andra länder vill bli lika starka som USA, måste detta bekämpas till varje pris enlig Trump.
Citera
2018-04-05, 12:55
  #22
Medlem
Thumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Intressant fråga. Spontant skulle jag säga att en stat inte kan vara anarkistisk eftersom begreppet stat i sig innebär någon form av överenskommelser, regler, strukturer och andra överenskomna system. Återstår då att börja tänja på anarkistbegreppet och säga att man kanske kan acceptera polisväsende, kanske behövs fängelser, kanske behövs brandkår osv. Och så glider man bort från anarkismen, ibland utan att märka det. Eller så måste man kompromissa bort det centrala i den filosofiska anarkismen för att med skohorn klämma in den till att bli en politisk anarkism.

För egen del skulle jag säga att anarkismen är en politisk-filosofisk tankefigur och ett diskussionsbegrepp som inte har för avsikten att förverkligas, utan just ska utmana i ett politiskt samtal.

Förening i gemensamma regler, strukturer och överenskomna system innebär inte en de facto stat. Tvärtom förespråkas ofta en frivillighet i deltagandet av det. Är man inte intresserad av att bygga ett samhälle som baseras på samarbete så kan man stå utanför, anarkismen måste inte vara ett allomfattande tvång. Ser inte att någon av de instutitioner som du nämner inte kan existera utan stat. Skulle du inte släcka din grannes eld ifall du var brandman utan att bli beordrad? Skulle du inte kunna stoppa en våldtäkt utan att en få en direkt order av staten?
Citera
2018-04-05, 13:00
  #23
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thumos
Förening i gemensamma regler, strukturer och överenskomna system innebär inte en de facto stat. Tvärtom förespråkas ofta en frivillighet i deltagandet av det. Är man inte intresserad av att bygga ett samhälle som baseras på samarbete så kan man stå utanför, anarkismen måste inte vara ett allomfattande tvång. Ser inte att någon av de instutitioner som du nämner inte kan existera utan stat. Skulle du inte släcka din grannes eld ifall du var brandman utan att bli beordrad? Skulle du inte kunna stoppa en våldtäkt utan att en få en direkt order av staten?

Jag skulle nog inte släcka grannens brinnande hus om vi inte hade en relation (= båda ingår i en stat/samhälle som vi bekänner oss till). Detsamma gäller våldtäkt som förutsätter en medkänsla med den andre och som uppstår i ett samhälle/stat. Jag stoppar t.ex inte övergrepp i djurvärlden eftersom de ligger utanför min samhällsuppfattning. Jag skulle inte hellre rädda ett djur än en människa.
Citera
2018-04-05, 13:15
  #24
Medlem
Thumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Jag skulle nog inte släcka grannens brinnande hus om vi inte hade en relation (= båda ingår i en stat/samhälle som vi bekänner oss till). Detsamma gäller våldtäkt som förutsätter en medkänsla med den andre och som uppstår i ett samhälle/stat. Jag stoppar t.ex inte övergrepp i djurvärlden eftersom de ligger utanför min samhällsuppfattning. Jag skulle inte hellre rädda ett djur än en människa.

Ja, lite det som är poängen. Om båda är överens och har en relation behövs således ingen stat för samarbetet. Det staten i det fallet gör är att sätta en kil mellan människor och skapar en onödig mellanhand som fjärmar dem från varandra och som dessutom utövar en icke-överenskommen makt över dem. Grundtanken är att människor upprättar ett naturligt samarbete med varandra om de lämnas fria att göra det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback