Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-19, 08:13
  #1
Medlem
Kalle-Swartss avatar
Vet inte varför men en tanke fastnade i skallen på mig och nu blir jag inte av med den.
Förhoppningsvis kan någon här inne bistå med lite klarhet.

Varför avbildas Vintergatan, solsystemet et cetera alltid vågrätt?

Är det något som astronomer bara kom överens om, eller ligger det vetenskap bakom?

Jag var ute och cyklade och tanken slog mig att något som roterar borde avbildas i y-axel istället för x-axel. Alternativt om vårt solsystem ligger i x-axel jämfört med hela vintergatan så är det väl rimligt att det avbildas så.

Så någon som vet om det bara är något som startade i x-axel av typ Galileo och eftersom det inte spelar någon roll för fysiken och astronomin så har det hängt kvar?

Det känns fel bara och jag kan inte släppa det.

Så finns det något rätt eller fel här, eller det kanske inte spelar någon roll utan beror på var man iakttar ifrån. Isåfall byt till y-axeln så jag har en mindre sak att fundra över.

Något av ett I-landsproblem, jaja det tyder väl på att man har det ganska gott i alla fall.

Fridens liljor
Citera
2017-08-19, 09:58
  #2
Medlem
Man anpassar sig väl efter papprets utbredning, liggande A4 eller nåt. När flera galaxer visas, så brukar de peka åt alla möjliga håll.
Citera
2017-08-19, 10:20
  #3
Medlem
AttansNedranss avatar
När man ser bilder från Australien, varför visas de inte uppochner.
Citera
2017-08-19, 12:03
  #4
Medlem
MataRengis avatar
Spelar det nån som helst roll hur de visas? I rymden finns inget upp eller ner.
För att jämföra två spiral-galaxer är det ändå bekvämt om dom visas i samma ledd.
Jo, detta känns som en icke-fråga.
Citera
2017-08-19, 14:11
  #5
Medlem
Kalle-Swartss avatar
Det kanske inte spelar någon roll, men i så fall blir det en smaksak. Och fler än jag borde väl dela smak, så man borde se det avbildat lodrätt oftare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback