Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-19, 11:34
  #13
Medlem
Får bli att ringa hyresnämnden på måndag.
Citera
2017-08-19, 12:33
  #14
Medlem
Manboiiis avatar
Din, endast din lägenhet eftersom du hade den innan ni träffades. Så därmed ingår den inte i sambolagen.
Citera
2017-08-19, 13:15
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Byt lås nästa ggr hon lämnat lägenheten, när det är gjort sms och fråga vilken dag som hon kan komma och hämta sina tillhörigheter.


Detta är bästa alternativet. Så hade jag själv gått tillväga om jag var i din sits.
Citera
2017-08-19, 16:06
  #16
Medlem
SkepticalHippos avatar
Fel forumval.

Barn och familj --> Juridik
/Moderator
Citera
2017-08-20, 14:23
  #17
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quieenie
Ännu enklare..skippa hyresnämden,ta det direkt med kronofogden.Kostar ca 15000-20000 Sek.Du kan ju nämna det till exet..det är nämligen HON som får betala för att bli avvisad från lägenheten.
Då kanske hon flyttar självmant.
Du menar att en ansökan hos KF gällande avhysning kostar 20.000:-?
Vad får du de kostnaderna ifrån?
Citera
2017-08-20, 17:12
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manboiii
Din, endast din lägenhet eftersom du hade den innan ni träffades. Så därmed ingår den inte i sambolagen.

Det finns ju §22 i sambolagen.

Citat:
22 § Innehar den ena sambon den gemensamma bostaden med hyresrätt eller bostadsrätt och utgör egendomen inte samboegendom, har den andra sambon rätt att överta den när samboförhållandet upphör, om den sambon bäst behöver bostaden och ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt. Om samborna inte har eller har haft barn tillsammans, gäller detta dock endast om synnerliga skäl talar för det.

Nu har de ju inte skaffat barn så enda sätter för tjejen att ta över lägenheten är om "synnerliga skäl talar för det" - exakt vad detta betyder och tillämpas vet jag inte.

Kanske om tjejen varken har jobb eller någon ersättning och TS jobbar och tjänar bra. Då kanske det kan bedömas att tjejen har större behov av lägenheten.
Citera
2017-08-20, 20:27
  #19
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det finns ju §22 i sambolagen.



Nu har de ju inte skaffat barn så enda sätter för tjejen att ta över lägenheten är om "synnerliga skäl talar för det" - exakt vad detta betyder och tillämpas vet jag inte.

Kanske om tjejen varken har jobb eller någon ersättning och TS jobbar och tjänar bra. Då kanske det kan bedömas att tjejen har större behov av lägenheten.

Fast då kommer inte hyresvärden att godkänna TS ex-flickvän och således faller det på de istället.
Citera
2017-08-20, 22:02
  #20
Medlem
quieenies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Du menar att en ansökan hos KF gällande avhysning kostar 20.000:-?
Vad får du de kostnaderna ifrån?

Jag skrev faktiskt 15K-20K för att jag är osäker på exakt hur mycket.
Debiteras:ansökningsavgift för avhysning,kostnad för verkställighet,transport-och flyttkostnad.
Citera
2017-08-20, 22:16
  #21
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quieenie
Jag skrev faktiskt 15K-20K för att jag är osäker på exakt hur mycket.
Debiteras:ansökningsavgift för avhysning,kostnad för verkställighet,transport-och flyttkostnad.
Först 300:- i avgift. Sedan tillkommer 600:- när man fått utslaget.
14.000:- till 20.000:- låter oerhör mycket för en flyttfirma att transportera möbler.
Citera
2017-08-21, 08:44
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Fast då kommer inte hyresvärden att godkänna TS ex-flickvän och således faller det på de istället.

Jag tror inte hyresvärden har så mycket att säga till om om något sådant händer.

Hyreslagen (Jordabalken):

Citat:
33 § Bestämmelserna i 32 § om överlåtelse av hyresrätten gäller också i fråga om övergång genom bodelning, arv, testamente, bolagsskifte eller liknande förvärv.

Har hyresrätten till lägenhet, som varit avsedd att uteslutande eller huvudsakligen användas som gemensam bostad för hyresgästen och hans make eller sambo, tillagts maken genom bodelning eller arvskifte eller tillagts sambon genom bodelning eller övertagits av denne enligt 22 § sambolagen (2003:376), får dock maken eller sambon träda i hyresgästens eller dödsboets ställe. Sådan rätt tillkommer även efterlevande make som är ensam arvinge efter hyresgästen.

För tid efter det att hyresvärden underrättats om att hyresrätten tillagts hyresgästens make eller sambo enligt andra stycket svarar hyresgästen eller hans dödsbo ej för sina förpliktelser enligt hyresavtalet. Hyresgästens make eller sambo svarar jämte hyresgästen eller hans dödsbo för sådana förpliktelser enligt avtalet som hänför sig till tiden före underrättelsen.

Andra och tredje styckena gäller också när lägenheten har hyrts av makar eller sambor gemensamt. Lag (2003:378).

Sedan kommentaren:

Citat:
Om hyresrätt övertas på sådant sätt som avses i andra stycket behövs inget medgivande från hyresvärden.

Häng nu inte upp dig på "gemensam bostad". Även om inte tjejen bodde där från början och lägenheten inte räknas som samboegendom så är det fortfarande deras gemensamma bostad.
Citera
2017-08-21, 12:15
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazyitis
Det ska inte våldtas någon dotter eller bytas lås. Jag vill bara veta vad som gäller eftersom hon kom dragandes med att för att hon har ett barn så får jag lägenheten snacket. Förhoppningsvis går det lösa smärtfritt, men det kanske inte är möjligt då hon börjat missköta sig ( komma hem sent på fyllan och störa när man ska upp 0450 )


Du har fått en del bra svar, och en hel del dåliga, men tyvärr är det väl så att även om det ska till verkligen synnerliga skäl för att hon ska få behålla lägenheten kan du nog inte kasta ut henne eller byta lås innan det varit uppe hos hyresnämnden och du har fått ett utslag om hon nu väljer att tjafsa emot. Det bästa är väl att få upp det dit så fort som möjligt om du nu inte kan få henne att ta vettet till fånga och låta dig behålla din lägenhet.
Citera
2017-08-21, 13:02
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darzan
Du har fått en del bra svar, och en hel del dåliga, men tyvärr är det väl så att även om det ska till verkligen synnerliga skäl för att hon ska få behålla lägenheten kan du nog inte kasta ut henne eller byta lås innan det varit uppe hos hyresnämnden och du har fått ett utslag om hon nu väljer att tjafsa emot. Det bästa är väl att få upp det dit så fort som möjligt om du nu inte kan få henne att ta vettet till fånga och låta dig behålla din lägenhet.

Varken jag eller mitt X vet riktigt vad som gäller jag har fått min information härifrån och hon av något fyllo på krogen. Jag ska ringa hyresnämnden i eftermiddag och höra med dom.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback