Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-19, 04:36
  #1
Medlem
Är det bara jag....eller skiljer sig smaken åt på bragos kakor på burk och de "vanliga". Kakorna i burken är lite mindre och tilltalar inte mina smaklökar som de lite större originalkakorna. Är det bara illbillning eller skiljer sig ingredienserna eller bakprocessen åt. Viktig fråga!
Citera
2017-08-19, 05:26
  #2
Avstängd
Bloodybiffs avatar
Kex*
Citera
2017-08-19, 08:12
  #3
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodybiff
Kex*

Dom kommer från Göteborg så det heter väl Tjex då?

OnT: Så gott det går att utröna på nätet så är innehållsdeklarationen densamma.

Någon liten skillnad bör kunna uppkomma genom att bakprocessen rent fysikaliskt påverkas av storleksskillnaden.

Annat som kan spela in är att burken kanske är lite tätare jämfört med paketet så att smaken blir annorlunda.

Jag gissar att omsättningen på burkar i affären kan vara lite ojämn så det kanske finns en större risk att få gamla kex?
Citera
2017-08-19, 08:23
  #4
Medlem
Strychnos avatar
Ingridienserna är nog samma, men det är lite olika processer med paketering, dom som packas i rullar måste nog vara rumstempererade, så dom kyls av innan, och dom som paketeras i burkar kanske fortfarande kan vara lite varma när dom fylls på, även förpackningarna är av olika material, så det är inte konstigt att dom smakar lite annorlunda.
Sen kan det vara en ganska stor nypa inbillning också.
Citera
2017-08-19, 10:10
  #5
Medlem
jpettersson1991s avatar
Det kan även vara så att smaken påverkas beroende på vad kakorna/kexen förpackas i, i detta fall en plåtburk eller plastförpackning. På samma sätt som vissa upplever en viss smakskillnad mellan coca-cola i petflaska och burk/glas, trotts att det är samma produkt i dom.
Citera
2017-09-01, 11:41
  #6
Medlem
tycker det smakar lika. finns dock inte bättre än att sprätta upp ett rör brago till kaffet
Citera
2017-09-13, 14:50
  #7
Avstängd
Zimmons avatar
jag känner inte någon skillnad på de olika kakorna. Jag skulle nog säga att de som är doppade halvt i choklad känns fräschast även på kakorsidan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback