Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-19, 04:30
  #1
Medlem
Jag är eventuellt intresserad av att köpa en kanadensisk börshandlad fond, som då handlas i kanadensiska dollar (CAD), via Avanza. Dess marknad är Toronto Stock Exchange. Har lite frågor kopplade till detta:

- Då fonden och valutan är kanadensisk, blir det massa krångel med skatter och deklarationer, såsom det kan bli om man köper utländska aktier (enligt vad jag förstått)?

- Då fonden köps i CAD, är det bara för mig att lägga bud på motsvarande pris jag vill köpa för i SEK, som omvandlar Avanza detta till CAD enligt valutakurs, eller måste jag omvandla mina SEK till CAD på något sätt?

- Rent praktiskt, hur dras förvaltningsavgiften? Behöver jag ha extra pengar liggande någonstans?

- Något i övrigt man bör tänka på vid denna typ av affärer?

Kanske dumma frågor, men jag har aldrig köpt (utländska) börshandlade fonder förut.
Citera
2017-08-19, 09:37
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonatiuh
Jag är eventuellt intresserad av att köpa en kanadensisk börshandlad fond, som då handlas i kanadensiska dollar (CAD), via Avanza. Dess marknad är Toronto Stock Exchange. Har lite frågor kopplade till detta:

- Då fonden och valutan är kanadensisk, blir det massa krångel med skatter och deklarationer, såsom det kan bli om man köper utländska aktier (enligt vad jag förstått)?

- Då fonden köps i CAD, är det bara för mig att lägga bud på motsvarande pris jag vill köpa för i SEK, som omvandlar Avanza detta till CAD enligt valutakurs, eller måste jag omvandla mina SEK till CAD på något sätt?

- Rent praktiskt, hur dras förvaltningsavgiften? Behöver jag ha extra pengar liggande någonstans?

- Något i övrigt man bör tänka på vid denna typ av affärer?

Kanske dumma frågor, men jag har aldrig köpt (utländska) börshandlade fonder förut.


- beroende på typ av konto. Jag antar att du har ISK, i det här fallet - inget problem alls.
- Om jag kommer ihåg rätt, kommer du att placera ditt pris i lokal valuta, Avanza ändrar det automatiskt. Lämna någon balans på ditt konto eftersom slutliga beräkningar kommer att göras under nattperioden.
-Nej, behöver inte bry sig om det, det tar bort proportionellt varje dag. Till exempel, om avgift 0,5% kommer fond att dra av sig 0,5% / 255 varje handelsdag för sina tjänster av sig själva.
-Valutakursfluktuationer och avanza valutaförbrukningsavgifter.
Citera
2017-08-20, 08:58
  #3
Medlem
sinewaves avatar
Utöver courtage och spread bör du också tänka på kostnaden för valutaväxlingen som uppstår. För Avanza ligger denna på 0.5% (0.25% köp + 0.25% sälj). Denna kostnad kan i många fall vara bra mycket större än både courtage och spread.

Här är en tabell:

Kod:
Summa	Kostnad
10000	25
50000	125
100000	250
150000	375
200000	500
250000	625
300000	750
500000	1250
750000	1875
1000000	2500
Citera
2017-08-24, 22:15
  #4
Medlem
Tack för svaren!

Ja det är via ISK. Så det kommer inte att bli något strul med deklarationen? Även vid eventuell försäljning av fonden och eventuella utdelningar?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback