Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-08-21, 20:34
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mg57
Då ber jag om ursäkt och tar tillbaks det med detsamma såg att det var 2 andra nötter som gjorde det så jag måste ha förväxlat: -)

Inga problem
Citera
2017-08-21, 21:32
  #26
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Sunt förnuft och grundskolefysik räcker, frikopplas motorn från växellådan minskar parasitförlusterna.
Ok men låter du kopplingen vara snurrar endast ett lager, ett drev möjligen ett nållager!
Trycker du ner kopplingen påverkas svänghjulet mot motorn av samma kraft som behövs för att frikoppla!
Citera
2017-08-21, 22:04
  #27
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mg57
Nej absolut inte men är man så dumsnål att man inte kollar upp vilka tidigare ägare är på bilen samt kollar ifall det varit några försäkringsärenden på fordonet så är man ju lurad redan från början enligt mig.
Så då finns det alltså folk som köper begagnade hyrbilar alltså. Du skrev tidigare att ingen gör det men det var alltså fel, i stort sett varenda hyrbil säljs efter bara ett par år, ofta till privatpersoner och billigare än om de inte hade gått som hyrbilar.

Citat:
Ursprungligen postat av mg57
Man köper INTE en hyrbil.
Har du svårt att bestämma dig?

Citat:
Ursprungligen postat av mg57
En kompis till mig prövade lägga i 2an i 100 blås på en dieselmerca och det vart helt knäpptyst i bilen förutom skrik från bakhjulen som låste sig. Sen stannade han på sidan av vägen och startade aset igen, lovar det lyste från instrument panelen som de vore julafton, alla varningslampor lyste t.o.m abslampan 😂😂😂

3 veckor senare låg den på blocket för cirka 50 papp under samma bil årsmodell och mil, jag tvivlar på att den nånsin blev sig lik igen 😂😂 så mitt råd återigen, köp aldrig en bil som har rullat som hyrbil.
Det skiljer sig ju inte från någon annan form av skadegörelse.

Citat:
Ursprungligen postat av mg57
Du skriver det ju precis själv? Det finns massor av idioter och vissa av idioterna köper gamla hyrbilar inte svårare än så. 1+1 brukar bli två så testa hyrbilen extra noga nästa gång innan du köper den är mitt tips. Jag kommer aldrig sluts svina i dom bilarna jag hyr så försök påverka nån annan jag har betalat för att svina i bilen och jag har bra rabatter på både sixt och avis nästan 50% så du kan kan räkna ut själv att jag hyr ganska ofta och kör skiten ur dom lika ofta.
Om det inte fanns idioter som misshandlade hyrbilar så skulle det inte vara idioti att köpa en begagnad sådan. Sluta vara en idiot och förstöra för både dig själv och andra. Det finns inga gratisluncher.
Citera
2017-08-22, 03:04
  #28
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Ok men låter du kopplingen vara snurrar endast ett lager, ett drev möjligen ett nållager!
Trycker du ner kopplingen påverkas svänghjulet mot motorn av samma kraft som behövs för att frikoppla!
Och naturligtvis bottenstocken/motsvarande...
Citera
2017-08-22, 09:28
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Källa på att motorn går runt lättare!

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Sunt förnuft och grundskolefysik räcker, frikopplas motorn från växellådan minskar parasitförlusterna.

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Först till TS: Ingen fara. Du kan köra runt bilen med startmotorn och leka att du har en elbil men du kommer inte så långt på ett normalt bilbatteri.Extremt liten skillnad. Man slipper ju dra runt några kg för kopplingslamellen och växellådans ingående axel med kugghjul men det är inget som märks jämfört med det stora motståndet att komprimera luften i cylindrarna och flytta all rörlig massa i motorn.

Tror du att hyrbilar skrotas när de efter ett par år slutar användas som hyrbilar? I så fall tror du fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Ok men låter du kopplingen vara snurrar endast ett lager, ett drev möjligen ett nållager!
Trycker du ner kopplingen påverkas svänghjulet mot motorn av samma kraft som behövs för att frikoppla!

Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Och naturligtvis bottenstocken/motsvarande...


Koppling trampad eller inte vid start påverkar helt klart hur hårt startmotorn får jobba för att dra runt ltprn vid start. Hur mycket beror givetvis på bilmodell och drivlina, samt temperatur.

Men det är i de flesta fall klart märkbart, i synnerhet på vintern vid låga temperaturer. Då är det absolut vettigt att trampa ner kopplingen för att inte slösa på batteriet i onödan vid start om bilen är lite tjurig att starta.

När kopplingen är trampad så drar ju startmotorn bara runt själva motorn, med svänhjul och allt. Med otrampad koppling så till kommer växellådans ingående axel med lamell, bottenstocken och och alla drev som är i ingrepp med bottenstocken, men inte utgående axel till kardan eller slutväxeln (beroende på bak- eller framhjulsdriven) samt oljan, och är det kallt så märker man definitivt skillnad.
Citera
2017-08-22, 09:55
  #30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mg57
Du skriver det ju precis själv? Det finns massor av idioter och vissa av idioterna köper gamla hyrbilar inte svårare än så. 1+1 brukar bli två så testa hyrbilen extra noga nästa gång innan du köper den är mitt tips. Jag kommer aldrig sluts svina i dom bilarna jag hyr så försök påverka nån annan jag har betalat för att svina i bilen och jag har bra rabatter på både sixt och avis nästan 50% så du kan kan räkna ut själv att jag hyr ganska ofta och kör skiten ur dom lika ofta.
Man bli deprimerad när man läser om sådana as som du.
Du kanske fördärvar ekonomin för en som har det knapert, jobbar hårt för att få det att gå runt och inte har råd att unna sig någonting.

Hur står du ut med dig själv?
Citera
2017-08-22, 10:34
  #31
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mg57
Du skriver det ju precis själv? Det finns massor av idioter och vissa av idioterna köper gamla hyrbilar inte svårare än så. 1+1 brukar bli två så testa hyrbilen extra noga nästa gång innan du köper den är mitt tips. Jag kommer aldrig sluts svina i dom bilarna jag hyr så försök påverka nån annan jag har betalat för att svina i bilen och jag har bra rabatter på både sixt och avis nästan 50% så du kan kan räkna ut själv att jag hyr ganska ofta och kör skiten ur dom lika ofta.

Det har du inte alls.
Från avis Allmänna Villkor.
https://www.avis.se/TermsAndCondition


Citat:
5. Användning av bilen: Du måste (i) utöva all skälig omsorg och skicklighet när du använder bilen, (ii) använda bilen i enlighet med lagarna i det land där du kör, (iii) använda bilen på ett lagligt sätt och för lagliga syften

Sen är det sektioner med bränsle osv men ovan är saker i kontraktet du skrivit under på ändå bryter när du "svinar i bilen".
Skälig omsorg, den behöver vi inte ens gå in, för det visar du inte. Sen kan man även anta att du bryter mot diverse trafiklagar, så som oaktsamhet, hastigheter, vårdslöshet.

Längre ner i samma dokument finns även:
Citat:
Du får inte:
* Köra utan nödvändig försiktighet och uppmärksamhet eller med för hög hastighet.
....
* Använda bilen på ett sätt som är oförsiktigt, försumligt eller oegentligt.

Så nej, du betalar inte för rätten att 'svina' med bilen, du bryter mot hyresavtalet du själv skrivit under och jag hoppas att de kommer på dig.
Citera
2017-08-22, 17:07
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Det har du inte alls.
Från avis Allmänna Villkor.
https://www.avis.se/TermsAndCondition




Sen är det sektioner med bränsle osv men ovan är saker i kontraktet du skrivit under på ändå bryter när du "svinar i bilen".
Skälig omsorg, den behöver vi inte ens gå in, för det visar du inte. Sen kan man även anta att du bryter mot diverse trafiklagar, så som oaktsamhet, hastigheter, vårdslöshet.

Längre ner i samma dokument finns även:


Så nej, du betalar inte för rätten att 'svina' med bilen, du bryter mot hyresavtalet du själv skrivit under och jag hoppas att de kommer på dig.

Dom borde ibland ha samma regler som i staterna, om bilen råkar ut för skada så blir du skyldig för tappade intäkter medans bilen står på verkstan.
Men med idioter som dessa så är vi nog snart där!
Citera
2017-08-22, 19:04
  #33
Medlem
PeterNosters avatar
Man undrar ju varför mg57 hyr bilar när han redan har 2:

Citat:
Har både en v70 t6 sista modellen och en 530d med komfortpaket så jag vet vad jag pratar om.


(FB) Första bilköp, enstaka långresor: vilken bil?
Citera
2017-10-21, 04:07
  #34
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Extremt liten skillnad.

Fast där har du fel så det sjunger om det. Med 560AH startström på min skruttna Renault 1.4 skiljer det ungefär 30% i RPM för startmotorn mot för mitt Global med 480AH startström.

Men samma batteri skiljer det i regel runt 15% i RPM vad gäller kallstart om jag har koppling i eller ej.

Denna koppling har varit totalt klanderfri i 4500 mil. Bilen har kostat mig 3700 i rep under 4 år. Varav närmare 1000+ är just batteriet.
Hur du än vrider och vänder på det så är det en stor skillnad för många bilar att ha koppling intryck eller ej vid start. Det är av en anledning WV's programvara kräver det vid start.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback