Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-19, 00:50
  #1
Medlem
Har sen en ca 1-2 veckor tillbaka fått en otrolig klåda på mina ben!
Mest på smalbenen men har gradvis flyttat uppåt också över låren så nu är det lite varstans.
Kliar som mest på kvällen/natten. Lite på dagen men knappt.
Har börjat klia hål på huden nu.

Har Crohns. Tar Azathioprin och får Entyvio via dropp (denna är dock rätt ny, bytte från Remsima). Står som biverkan hudklåda, det är min bästa gissning just nu.
Var till min sköterska som tog nya prover, bad specifikt om leverprover då en bekant med samma sjukdom också fått en följdsjukdom som yttrade sig likadant och är en leversjukdom. Plus att jag dagligen är mycket Alvedon vilket också kan påverka levern.
Men allt det såg bra ut!

Vad kan det tänkas vara? Som sagt är biverkan högst troligt just nu men brukar det vara så lokalt då och inte typ hela kroppen?
Har provat smörja in benen, ej hjälpt.
Prova allergi tablett, osäker på verkan, kanske hjälpt men isåfall bara lite.

Har en tid hos min tarmläkare om 2 veckor, bör jag stå ut tills dess eller borde man gå till VC? Om dom ens har några snabba tider...

Är bara så trött på att klia vareviga minut på kvällen/natten...
Citera
2017-08-19, 07:32
  #2
Medlem
Blåfisks avatar
Jag kikade på Entyvio på Fass och det står att hudklåda och nässelutslag kan vara en biverkning.
Jag har haft urtikaria/dermografism och känner igen det där med kliande ben. Jag kunde ligga i timtals på nätterna och bara klia i hopplöshet.

Enligt Fass ska man tala med sin läkare "omedelbart" om man får de biverkningarna av Entyvio, så börja där

Edit: Jag borde läst igenom hela inlägget innan jag svarade. Ser att du redan talat med din läkare.. Men kika lite på det där med urtikaria, för jag tycker det påminner rätt mycket om det.
__________________
Senast redigerad av Blåfisk 2017-08-19 kl. 07:36.
Citera
2017-08-19, 10:07
  #3
Medlem
För mig fungerar Atarax bäst mot klåda på tex smalbenen (har kronisk nässelallergi ) receptbelagt , ej beroendeframkallande och skadar ej levern.
Citera
2020-04-07, 07:33
  #4
Medlem
Hej,

Undrar hur det gick för dig? Gick klådan över? Kom du på orsaken?
Har ungefär samma situation med Chrons och Entyvio.. Hur länge hade du fått Entyvio när det började?

Jag håller själv på med antihistaminer och kortison. Hoppas på en remiss till Hudläkare.
/M
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback