Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-18, 21:44
  #1
Medlem
Det verkar tyvärr som att jag har dragit på mig nageltrång på stortån, med följd att det är ömt, kommer en del var och gör ont att gå runt i.

Sist jag fick det var för 10 år sen och då tog det 3 läkarbesök att bli av med. Först försökte man med salva, sen antibiotika och till sist königs operation.

Jag funderar på om jag kanske kan spara lite tid och pengar genom att göra det själv denna gången. Att plocka bort en nagel gör ju normalt ont, och att ens röra där gör ju ont när man har nageltrång. Vad tror ni om att köpa emla kräm på apoteket och sen köra på med en skalpell. Bedövar den tillräckligt bra och tillräckligt djupt för att genomlida det? Finns det något annan form av bedövning man kan köpa receptfritt? Vad tror ni mina chanser att lyckas är?
Citera
2017-08-18, 21:45
  #2
Medlem
Känns som rena tortyren, inget jag skulle göra.
Citera
2017-08-18, 21:48
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Känns som rena tortyren, inget jag skulle göra.

Nu är det ju inte hela nageln man ska plocka, utan man gör ett snitt och plockar en remsa där man har problem.
Citera
2017-08-18, 21:48
  #4
Medlem
Bluebeast72s avatar
Kyl med mkt is, skär inga vener o blodkärl så ska det nog gå bra.
Citera
2017-08-18, 21:51
  #5
Medlem
Om inte annat så blir du en erfarenhet rikare. Det är inte svårt, rikligt med is och lite tålamod så ska de nog gå bra. Använd tång med.
Citera
2017-08-18, 21:51
  #6
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Inte en chans i helvete att du lyckas med det. EMLA-krämen kommer inte att bedöva alls på djupet.

Du skall köra in en sax mellan nagelbädden och naglen ända in till roten , klippa av kanten av nageln och sedan antingen skrapa ner till benet längst in eller köra in en tops med starka kemikalier på som fräter sönder nagelanlaget vid roten.
Citera
2017-08-18, 22:14
  #7
Medlem
Kennethkvartings avatar
Kan du inte lägga opp en bild i tråden på tån?

Är det så jävla illa att det inte räcker med att bryta upp nageln på nagelbanden?
Citera
2017-08-19, 00:30
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Det verkar tyvärr som att jag har dragit på mig nageltrång på stortån, med följd att det är ömt, kommer en del var och gör ont att gå runt i.

Sist jag fick det var för 10 år sen och då tog det 3 läkarbesök att bli av med. Först försökte man med salva, sen antibiotika och till sist königs operation.

Jag funderar på om jag kanske kan spara lite tid och pengar genom att göra det själv denna gången. Att plocka bort en nagel gör ju normalt ont, och att ens röra där gör ju ont när man har nageltrång. Vad tror ni om att köpa emla kräm på apoteket och sen köra på med en skalpell. Bedövar den tillräckligt bra och tillräckligt djupt för att genomlida det? Finns det något annan form av bedövning man kan köpa receptfritt? Vad tror ni mina chanser att lyckas är?

Gå till läkare. Inget att laborera med själv.

#skickamejistället
#vistårinteut

Rymdkram.
Citera
2017-08-19, 12:16
  #9
Medlem
katastrofernas avatar
Skrev i en likadan tråd för några år sedan hur jag gick till väga, om jag inte minns fel så utförde även TS i den tråden ingreppet. Men kort och gott inget jag rekommenderar, smärtan är enorm och infektionsrisken likaså.
Citera
2017-08-19, 13:06
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Det verkar tyvärr som att jag har dragit på mig nageltrång på stortån, med följd att det är ömt, kommer en del var och gör ont att gå runt i.

Sist jag fick det var för 10 år sen och då tog det 3 läkarbesök att bli av med. Först försökte man med salva, sen antibiotika och till sist königs operation.

Jag funderar på om jag kanske kan spara lite tid och pengar genom att göra det själv denna gången. Att plocka bort en nagel gör ju normalt ont, och att ens röra där gör ju ont när man har nageltrång. Vad tror ni om att köpa emla kräm på apoteket och sen köra på med en skalpell. Bedövar den tillräckligt bra och tillräckligt djupt för att genomlida det? Finns det något annan form av bedövning man kan köpa receptfritt? Vad tror ni mina chanser att lyckas är?

Förutsatt att du är lite fingerfärdig och inte helt novis kring kroppens anatomi bör man klara det på egen hand, inte för att jag själv skulle göra det. Har en kompis som opererade sin egen tå, men han hade tillgång till lidokain och rena verktyg, klämmor, skalpell osv. Vet inte vad de kostar att beställa på nätet men antagligen dyrare än ett besök till VC. Det är väl mest om du vill göra det för "skoj" skull eller i utbildningssyfte. Personligen kör jag med avbitartång avsedd för finelektronik för att trimma min deformerade tå (förhårdnader som är centimeter tjocka) och vilt växande naglar. Lycka till och kom ihåg, dokumentera allt och ladda upp här
Citera
2017-08-19, 13:15
  #11
Medlem
Mulla Krekars avatar
Jag opererade ett nageltrång på stortån en gång. Kan se om jag hittar bilderna om jag har de kvar (fotade det hela). Men jag hade sterila sprutor o Xylocain-lokalbedövning. Steril sax o skalpell också. Lindade sen in det i bandage.
Citera
2017-08-19, 13:27
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag opererade ett nageltrång på stortån en gång. Kan se om jag hittar bilderna om jag har de kvar (fotade det hela). Men jag hade sterila sprutor o Xylocain-lokalbedövning. Steril sax o skalpell också. Lindade sen in det i bandage.


Jaaaa, ladda upp! Älskar amatörkirurger =)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback