Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-21, 06:18
  #49
Medlem
Det finns en god förklaring till detta beteende hos äldre människor. Kan man något om kinesisk medicin (akupunktur med flera grenar) så förstår man beteendet.

Enligt kinesisk medicin så ligger njurens energicentrum i detta område (njurarna sitter ju faktiskt i detta område rent anatomiskt) och när den börjar bli lite tomt med tiden, så blir den lite kall. (Njurens energi är grundbulten i livsenergin enligt den kinesiskt medicinen, har som uppgift att värma och stödja spridandet av energin i kroppen.)
För att hjälpa kroppen att behålla "värmen" i njurarna, så lägger man armarna på ryggen som skydd mot kyla och vind och är i sin tur värme alstrande, vilket ger bättre cirkulation i ryggen.
Helt enkelt logiskt.
Citera
2017-08-21, 07:48
  #50
Medlem
kofotskentas avatar
Om det tog 5 minuter för dig att låsa upp cykeln förstår jag att han stannade länge och tittade. Han undrade nog vad fan du höll på med.
Händerna bakom ryggen är "godsägar-posen". Den gör man när man går omkring på ägorna och inspekterar. Den utstrålar auktoritet och den hållningen hade också konstaplar förr i tiden när de skulle göra en rutinkontroll av vadsomhelst. För länge sedan när konstaplarna hade tråkigt på stan när det inte sköts, rånades och våldtogs så mycket var det ändå viktigt att inge respekt. För att visa att man behövdes så flanerade poliserna omkring på stan på det här sättet och gick ibland fram till folk med händerna bakom ryggen och växlade några ord. Polisen stod sen och vägde på tårna och drog in båda tummarna under hängslena och det kunde börja så här:

"Jahapp, hur var det här då Herr Jönsson?"
__________________
Senast redigerad av kofotskenta 2017-08-21 kl. 07:53.
Citera
2017-08-21, 09:32
  #51
Medlem
Gamla gubbar?
Hmm. Du är... 15?

Ser då o då 30+are som går så eller står med händerna bakom ryggen.
Verkar vara vanligare hos de som är överviktiga. Kanske har med ryggen/kroppshyddan att göra.
Citera
2017-08-21, 11:26
  #52
Medlem
PingPongZongs avatar
För att dom kan och minns lumpentiden. Jag kan inte jag är för grov. Har hänt att poliser försökt på på mig handbojor bakom ryggen men det går ju inte. Har nog inte kunnat göra det sedan jag gjorde lumpen, då stod man ju så i manöver ställning.

Gubbarna är alltid redo för vad än komma. Ryssen eller muslimen sak samma.
Citera
2017-08-21, 12:04
  #53
Medlem
Sirdaniels avatar
Jag har haft armarna bakom ryggen sedan jag var 25 och är över 30 nu. Känner mig dessutom ganska gammal mentalt.
Citera
2017-08-21, 14:40
  #54
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allanballanjugge
Vad är grejen med att alla gamla gubbar alltid går med händerna bakom ryggen överallt hela tiden?
Vid vilken ålder inträffar detta fenomen?
Kommer vi unga grabbar att bli likadana? Varför i så fall?

Varför stannar alltid dessa gubbar och glor på något, som t.ex. idag stannade en gubbe med händernan bakom ryggen och glodde i 5 minuter på när jag låste upp min cykel?

Han var nog nyfiken på varför det tog sån jävla tid att låsa upp cykeln.
Citera
2017-08-21, 14:55
  #55
Medlem
Underbar tråd <3 gubbar

Citat:
Ursprungligen postat av eva88

Så det vore ju bra om kvinnor också stod/gick sådär, men jag känner mig fånig, för det känns som jag kan uppfattas göra det för att skjuta fram, bjuda på, mina bröst.

Ha ha, eller hur, jag provade nu, händerna bakom ryggen och kollade i en spegel, det såg inte klokt ut! Jag såg ut som en galjonsfigur Passar nog inte för kvinnor...
Citera
2017-08-21, 19:51
  #56
Medlem
Sqeptisks avatar
Grov missuppfattning av TS! "Armarna på ryggen" är ingen åldersgrej utan mer ett uttryck för personlighet. Sen att TS försökt att låsa upp en cykel i hela 5 minuter kan ju ha ett visst underhållningsvärde ;-)
Citera
2017-08-21, 22:14
  #57
Medlem
TobiasBeechers avatar
Sen jag var liten pojk i dagisålder har jag älskat att promenera, ofta i timmar. Efter ett par timmar utan uppehåll är det klart att man per automatik knyter händerna längst ner bakom ryggen, det har jag gjort sen jag var 5. Sen är jag aningen autistisk när jag promenerar, cyklar eller springer, jag glor (trots hög fart) alltid på husen och träden som jag passerar, ofta glor jag på trädtopparna och har öppen mun.

Svar: Det är skönare för kroppen att stå med armarna bakom ryggen om man glor långt upp. Gubbarna glor ofta med öppen mun och huvudet på sned, när de rätar upp nacken får de stöd då händerna drar upp ryggen.

Ni ser på hållningen och balansen att den här snubben går ofta med händerna bakom ryggen https://youtu.be/ierLc6QPy6M?t=36m10s
Citera
2017-10-15, 03:18
  #58
Medlem
Är en vit, normalviktig narkoman på 22 år och älskar att gå med händerna knäppta bakom ryggen samt finner nöje i att fönsterglutta. Är det något fel på mig? Varför framträder dessa gubbfasoner i så tidig ålder?
Citera
2017-10-15, 03:25
  #59
Medlem
ReiseReises avatar
Har bott i Kina och kan konstatera att nästan varenda jävla kinesman går runt på detta viset, går långsamt med armarna bakom ryggen som håller om den ena handen, medans de tittat intensivt men utan något vidare intresse.
Citera
2017-10-15, 10:10
  #60
Medlem
wetnears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allanballanjugge
Vad är grejen med att alla gamla gubbar alltid går med händerna bakom ryggen överallt hela tiden?
Vid vilken ålder inträffar detta fenomen?
Kommer vi unga grabbar att bli likadana? Varför i så fall?

Varför stannar alltid dessa gubbar och glor på något, som t.ex. idag stannade en gubbe med händernan bakom ryggen och glodde i 5 minuter på när jag låste upp min cykel?


Jag är säker på att ju längre någon går med händerna bakom ryggen, ju snabbare kan de låsa upp en cykel.
En granne till mig kapade ett tiotal sekunder vid cykellåset redan efter 1 års intensiva 'händerna bakomryggen promenader'
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback