Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-18, 17:58
  #1
Medlem
SwedishMilks avatar
Vad kan en segelbåt på ett ungefär kosta om den ska klara av att segla över Atlanten? Jag har googlat men de båtar jag får upp säger inte mig något om huruvida de klara av en sån resa eller inte. Den ska i alla fall ha plats för två personer.

Det här är research för en bok så inget jag planerar göra själv, därför räcker det med ett ungefärligt svar.
Citera
2017-08-18, 18:43
  #2
Medlem
Adolf-hitler88s avatar
Det beror på vilken budget du har
Citera
2017-08-18, 18:50
  #3
Medlem
Adolf-hitler88s avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...-over-atlanten
Hon tror ju att hon ska klara det i en laurin 31. Så en laurin 31 kanske är det du söker. Men har man en större budget så finns det såklart många bättre alternativ.
Citera
2017-08-18, 18:54
  #4
Medlem
användarnmnets avatar
100 000:- och en massa arbete. Lite taget ur luften men då har du en något så när sjöduglig båt med en del säkerhetsutrustning..

Går såklart att hitta en liten segelbåt gratis och segla över atlanten utan problem, om du har tur.
Segla rätt årstid och välj rätt väg så blir det ofta en någorlunda lugn resa.

Många har tex gjort det med en Havsfidra som anses vara en mycket sjöduglig båt för sin storlek. Finns flera båtar.

Alltså, vill man göra det någorlunda billigt, någorlunda säkert och någorlunda "bekvämt" så kan det kosta i runda slängar 100 000:-

Sedan kan man såklart göra det för hur mycket pengar som helst.
Citera
2017-08-18, 19:21
  #5
Medlem
SwedishMilks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av användarnmnet
100 000:- och en massa arbete. Lite taget ur luften men då har du en något så när sjöduglig båt med en del säkerhetsutrustning..

Går såklart att hitta en liten segelbåt gratis och segla över atlanten utan problem, om du har tur.
Segla rätt årstid och välj rätt väg så blir det ofta en någorlunda lugn resa.

Många har tex gjort det med en Havsfidra som anses vara en mycket sjöduglig båt för sin storlek. Finns flera båtar.

Alltså, vill man göra det någorlunda billigt, någorlunda säkert och någorlunda "bekvämt" så kan det kosta i runda slängar 100 000:-

Sedan kan man såklart göra det för hur mycket pengar som helst.
100 000 låter mer än överkomligt för min romankaraktär. Han ska sälja sin mammas hus, visserligen ett nedgånget ruckel men ska få ihop ca 300 000 efter alla utgifter. Då vet jag att han har mer än tillräckligt för att kunna köpa en duglig båt.

Tusen tack till er alla för hjälpen!
Citera
2017-08-18, 19:25
  #6
Medlem
If ska också funka och den förste skandinav som solo segla runt världen körde Vega. En Vega kostar ingenting men art rusta en billig kostar säkert en hel del.
Citera
2017-08-18, 19:25
  #7
Medlem
FarangDingDongs avatar
Gjorde det med två reservar polare på 80-talet i en Storfidra som vi döpte till "Hybris" efter att de traditionella namnförslagen såsom "Manligheten", "Tapperheten" etc. förkastats.

En sådan är billig idag omkring 50 000 borde det gå att få ett hyfsat ex. för. Sedan ska den förstås rustas och kan det ju kosta vad som helst beroende på vad man har för krav och hur pass up to date man vill ha det.

Det var fett soft att glida runt i Karibien när man väl var "framme". Storfidran blev kvar såld till andra äventyrare och det blev en enkel på flyget hem till den höga nord. Undra ibland vad som blev av den båten...
Citera
2017-08-18, 19:28
  #8
Medlem
användarnmnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwedishMilk
100 000 låter mer än överkomligt för min romankaraktär. Han ska sälja sin mammas hus, visserligen ett nedgånget ruckel men ska få ihop ca 300 000 efter alla utgifter. Då vet jag att han har mer än tillräckligt för att kunna köpa en duglig båt.

Tusen tack till er alla för hjälpen!
Härligt. Då kanske han har råd med lite konserver och lite nya segel när dom gamla blåst sönder i stormen!

Ett hett tips om du ska skriva om det och det ska gå bra är att läsa på lite om överseglingar. Det normala är att ha en hel del säkerhetsutrustning och välja rätt årstid osv för att få en så smidig och säker resa som möjligt.
Citera
2017-08-18, 19:29
  #9
Medlem
Salamiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av användarnmnet
100 000:- och en massa arbete. Lite taget ur luften men då har du en något så när sjöduglig båt med en del säkerhetsutrustning..

Går såklart att hitta en liten segelbåt gratis och segla över atlanten utan problem, om du har tur.
Segla rätt årstid och välj rätt väg så blir det ofta en någorlunda lugn resa.

Många har tex gjort det med en Havsfidra som anses vara en mycket sjöduglig båt för sin storlek. Finns flera båtar.

Alltså, vill man göra det någorlunda billigt, någorlunda säkert och någorlunda "bekvämt" så kan det kosta i runda slängar 100 000:-

Sedan kan man såklart göra det för hur mycket pengar som helst.

Japp. Som sagt, vill man korsa Atlanten kan det räcka med en liten Havsfidra som några har gjort. Har själv en dylik uppallad bredvid garaget. Om jag får tummen ur och säljer den lär jag inte få många tusingar för den trots nästan oanvänt storsegel. Lägg därtill sisådär 20 000:- och en del egen arbetstid på renovering - så kan du ge dig ut på långfärd. Tyvärr lite för liten båt om man ska vara två dock. Då måste man vara väldigt sociala/intima... Men sjövärdig var den när den var i sjön för ca 10 år sedan...

Överhuvudtaget verkar det vara en seglare av kostertyp som är säkrast om man ska långsegla. Min lilla Havsfidra är den minsta som kan komma ifråga. Sedan är det typiskt Laurinbåtar som ligger inom hyfsad budget om jag minns rätt.
Citera
2017-08-18, 19:31
  #10
Medlem
Dejads avatar
Man kan segla båtar över från 30k och uppåt. Dock hamnar man i ungefär 200k klassen om det ska göras säkert och bekvämt, finns inget övre tak på hur dyr en långseglare kan vara då det finns folk som köper helt nya Orustbyggen för över miljonen för att segla över. (Då talar vi inte om de riktigt dyra båtarna)
Citera
2017-08-18, 21:27
  #11
Medlem
SwedishMilks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av användarnmnet
Härligt. Då kanske han har råd med lite konserver och lite nya segel när dom gamla blåst sönder i stormen!

Ett hett tips om du ska skriva om det och det ska gå bra är att läsa på lite om överseglingar. Det normala är att ha en hel del säkerhetsutrustning och välja rätt årstid osv för att få en så smidig och säker resa som möjligt.

Det kommer nästan inte vara någonting om själva seglatsen. Det är slutkulmen på berättelsen, att han packar en båt full med förnödenheter och ger sig av. Lite tekniska termer kanske det kommer att behövas, jag har inte skrivit den biten än. Men det återstår att se.

Tack än en gång!
Citera
2017-08-18, 21:46
  #12
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwedishMilk
Det här är research för en bok så inget jag planerar göra själv, därför räcker det med ett ungefärligt svar.

Jag tycker du går ut helt ovetandes. Okej båtar som seglar över Atlanten det finns en uppsjö av kända båtmodeller som klarar den rutten. Albin Viggen är en sådan båt men den är liten. Jag har en sådan båt liggande drällandes. Pga 0 kunskap så kan jag inte segla den. Hm, jag skulle ge dig rådet att läsa på om folk som seglat över Atlanten, finns många nuförtiden som har det som Hobby. Skulle säga att utrustningsnivån och utbildningsnivån på skepparen är mera intressant numera än båtmodellen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback