Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-18, 17:36
  #1
Avstängd
Jag skulle vilja veta hur pass mycket av en hunds personlighet man dödar med ett sådant ingrepp, kontra hälsofördelarna.

Jag har hört att senare ingrepp inte gör någon skillnad på personlighet, gjorde exempelvis inte det på min tidigare... Så är inte sena kastreringar det bästa av båda världar - hälsa och personlighet?


Jag älskar verkligen min spetshunds karaktär och vill inte dämpa den.
Citera
2017-08-18, 18:52
  #2
Medlem
Myrtens avatar
En hälsofördel med att kastrera tik tidigt är en rätt kraftigt minimerad risk för juvertumör, då ska man helst kastrera innan första löpet.

Här tex går det läsa mer:
https://stud.epsilon.slu.se/2516/1/B...s_H_110419.pdf
Citera
2017-08-18, 19:13
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
En hälsofördel med att kastrera tik tidigt är en rätt kraftigt minimerad risk för juvertumör, då ska man helst kastrera innan första löpet.

Här tex går det läsa mer:
https://stud.epsilon.slu.se/2516/1/B...s_H_110419.pdf

Hon har haft två löp.
Citera
2017-08-19, 10:55
  #4
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Hon har haft två löp.
Då spelar det statistiskt sett ingen roll om det görs nu eller senare vad det gäller juvertumörer iaf....
Citera
2017-08-19, 10:57
  #5
Medlem
Myrtens avatar
Vore det MIN tik skulle jag vänta, om en högriskras för livmoderinflammation skulle jag kastrerat innan hon blir för gammal för att narkosen är en ökad risk, annars avvaktat och tagit risken att kastrera ifall hon fick en livmoderinflammation.
Citera
2017-08-25, 17:58
  #6
Medlem
Lämpligt att kastrera en tik är mellan 8 månaders ålder och ett år, beroende på ras. Efter minst ett löp säger många.

Om man inte skall avla på tiken och om tiken får stora förändringar i beteendet när den löper så skulle jag kastrera den. T.Ex. så har en kollega en bullterrier som blir oerhört närgången. Klättrar på och gnider sig mot både människor och andra hundar. Det är oerhört jobbigt.

Men man ska veta att kastreringen kan påverka mycket annat. bl.a. så tenderar kastrerade tikar att gå upp i vikt och få sämre/förändrad pälskvalitet. Dock så minskar risken för många allvarliga sjukdomar.

Förändringar i personlighet behöver du inte oroa dig över. Tikar ska inte få den typen av bieffekter av kastreringen.

När det gäller hanar så förespråkar jag kastrering vid ca 6 mån av alla individer som det ej skall avlas på. Okastrerade hanar som det ej regelbundet avlas på utsätts för oerhörd stress och onödigt lidande när tikar löper (finns undantag; ofta hos mindre hundraser). Det stämmer enligt min erfarenhet inte att hunden skulle bli värst mycket slöare av kastreringen; min Dutch Shepherd är outtröttlig. Men eftersom kastreringen sänker testosteronproduktionen oerhört mycket så kommer den ej erhålla samma muskelmassa som en okastrerad hane, men inte heller samma agg.
Citera
2017-08-25, 18:20
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Då spelar det statistiskt sett ingen roll om det görs nu eller senare vad det gäller juvertumörer iaf....

Jag vill helst inte göra det alls, så frågan är hur sannolikt det är att hon får livmoderscancer? Det är en spetstik på 32-34 kg
Citera
2017-09-14, 19:22
  #8
Medlem
jag skulle aldrig göra det utan medecinska skäl

ett jävla sattyg som hundhem osv håller på med, har man inte kontroll på sin hund så man inte får oväntade valpkullar skall man inte ha hunden

mycket av hundars kommunikation har med lukt och hormoner att göra. att ta bort testiklar/livmoder påverkar det väldigt mycket. de får ett annorlunda onaturligt beteende.

peppar peppar så påverkades INTE min hunds beteende då hennes livmoder rykte vid en inflammation men det är en risk.

är du en klar och tydlig ("stark") ledare så löser det sig, också åldern på hundarna spelar in

har du en äldre tik och yngre hane så brukar det gå att ha dem ihop även under löp
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback