Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-19, 18:08
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trygga-rekan
Ok, du utgår från din upplevelse av dina erfarenheter.

Och så citerar du mig fel, när min fråga var:
"Skulle du själv vilja betala för en utbildning till något som du inte
på allvar vill arbeta med?"

Samhället har tillgång till ett stort utbud på personer som studerat
på högskolan. Och kan också välja att utnyttja annan kompetens,
eller importera personal från andra länder.

De unga studenterna tar en mycket större risk med sitt yrkesval. Det
är viktigt för dem att det finns arbetstillfällen när de går ut. Annars
riskerar de att behöva ta nya studielån. De måste få en inkomst
som möjliggör för dem att betala tillbaka sina lån.

Näringslivet vill att så många som möjligt ska utbilda sig, eftersom
det garanterar tillgången på personal, och det håller lönerna nere.
De har nog inga problem med att fler läser på högskolan än vad
det finns arbetstillfällen. Tvärtom, det gynnar dem.

Din syn på CSN och återbetalning är rätt skev.
Om man tjänar så lite att man inte kan betala tillbaka sina lån så behöver man i princip inte heller göra det, går du t ex på socialbidrag tre sammanhängande månader så behöver du inte betala tillbaka något till CSN nåt mer det året.
Var man med i a-kassa innan studierna så kan man nästan alltid gå tillbaka till den.
De få personerna som kommer i kläm är väl knappast särskilt många, och det är sådana som äger nånting, t ex en fastighet, inte hade nån inkomst innan studierna och sedan inte lyckas landa något jobb.
Citera
2017-08-19, 18:27
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trygga-rekan
Magnus Höij vd, Svenska Teknik & Designföretagen skriver på SvD Debatt
om att ”Näringslivet skriker efter fler ingenjörer” och han vill öka intaget
med tusentals platser. Eller som han själv formulerar det "nybörjarplatser".
Det verkar vara ren propaganda för att öka antalet platser på högskolan.

https://www.svd.se/naringslivet-skri...ler-ingenjorer

Förr drev Ericsson den här typen av propaganda för att öka antalet
utbildningsplatser. Syftet var att hålla nere lönerna och öka utbudet.
Media hakar gärna på, eftersom det är en positiv nyhet. Rubriken
"Här finns jobben!" är ett klickmonster för oroliga ungdomar som ska
välja yrke.

Sveriges Ingenjörer har föreslagit helt andra åtgärder:
https://www.sverigesingenjorer.se/Ak...osas-redan-nu/

Men de är nog inte lika skickliga på propaganda, d.v.s syns inte lika
mycket. Själv är jag för att alla som vill ska kunna läsa till ingenjör,
men de bör nog inte hoppas på att få en tillsvidareanställning.

Åter igen dessa lögner och halvsanningar. Det finns ingen brist på ingenjörer, det som är brist är utbildade personer med lång erfarenhet och som kan tänka sig att jobba för lägsta möjliga lön. Och för att råda bot på det vill man nu tydligen trycka ut mer folk på arbetsmarknaden så att det blir arbetsgivarens marknad. Vi erbjuder den här lönen nu, take it och leave it, ungefär.
Citera
2017-08-19, 20:20
  #15
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hitokiri-Battosai
Detta är en konstig ny tanke som många unga har, att samhället är skyldiga dem ett skojjsigt liv.
Jag skulle aldrig utbilda mig till något jag inte ville jobba med och det behöver jag inte heller för jag har skaffat mig de bästa betygen.
Vill man ha något får man kämpa för det, inte skrika om "rättigheter".

Jag är nog benägen om att hålla med! Är själv välutbildad och kan till följd välja och vraka ganska bra samt driva upp min lön, begära andra förmåner mm.

I alla fall så vill jag minnas att jag läste, för ett - två år sedan, att lärareprogrammen ökat sina intagningar extremt sen flera år tillbaka och att detta resulterat i att en allt högre procent hoppat av utbildningen. Dessutom har det framkommit att kvalitén på de intagna sjunkit radikalt, dvs att de saknar tillräckliga förkunskaper för att klara programmet. Så kontentan är att om man måste/behöver/vill öka antalet platser på universitet/högskola så måste man säkra att de som söker har tillräckliga förkunskaper, man kan inte bara tredubbla antalet platser.

Vidare, lite som Hitokiri-Battosai är inne på, så upplever jag att ganska många förväntar sig att kunna glida genom universitet och även på arbetet. Kan säga att jag givit en del kollegor ett ganska ordentligt uppvaknande om att det förväntas vissa saker av en om man genomfört en utbildning.

EDIT: Klart att arbetsgivarna vill påstå ett visst underskott, dels för att hålla ner lönerna men även för att få mer att välja på. Vill minnas att just detta pågått i tiotals år just när det gäller ingenjörer.
Citera
2017-08-19, 20:27
  #16
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
lite som Hitokiri-Battosai är inne på, så upplever jag att ganska många förväntar sig att kunna glida genom universitet och även på arbetet. Kan säga att jag givit en del kollegor ett ganska ordentligt uppvaknande om att det förväntas vissa saker av en om man genomfört en utbildning.

Tyvärr förväntar de sig detta med rätta, då högsta ledningen på universiteten stöttar studenterna i det.
Lärare som underkänner får höra att "alla ska godkännas". Det har fått många av mina vänner att söka sig bort från universitets-tjänsterna.
Citera
2017-08-19, 20:39
  #17
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hitokiri-Battosai
Tyvärr förväntar de sig detta med rätta, då högsta ledningen på universiteten stöttar studenterna i det.
Lärare som underkänner får höra att "alla ska godkännas". Det har fått många av mina vänner att söka sig bort från universitets-tjänsterna.

Ja, jag har själv undervisat, dock mest på gymnasienivå, men även i vissa kurser på universitetet och jag kan bara bekräfta det du säger. Värst är det på gymnasienivån, som då ska skapa grunden att stå på för att klara högre studier, eller för att ha nödig kunskap för ett enklare jobb.

När jag jobbade med gymnasienivån så kan jag säga att jag blev i princip anmodad att godkänna alla elever. Det värsta var när jag jobbade mot vuxna som var ditsända av arbetsförmedlingen för att bli undersköterskor, när de i princip krävde att man skulle godkänna studenter som inte ens kunde det mest basala. Sedan så snackas det om att höja statusen på det yrket, jo, jag tackar ja.

Det var dock inte lika illa på högskolan där jag vickade ett tag. Nu jobbar jag med helt andra saker.
Citera
2017-08-19, 21:10
  #18
Medlem
LeifD2s avatar
Det finns ingen ingenjörsbrist i Sverige. Det som det är brist på är 25 åriga ivilingenjörer med 10 års erfarnhet som vill jobba gratis. Det är ungefär det som efterfrågas.

Dom företag i Sverige som idag har svårt att rekrytera ingenjörer kommer alltid att ha problem med att rekrytera ingenjörer. Och eftersom man uppenbart är bakom flötet så har man troligen problem med allt annat också. Märkligt nog så finns dt företag som aldrig har problem att få tag i den personal som dom vill ha, samtidigt som fjanten på andra sidan gatan gapar om att dom "inte kan få tag i folk"... Kort sagt, en del är kompetenta, andra inte.

När det gäller näringslivsorgansiationer så är dom förståss intresserade av ett stort överskott av desprata som tar vilket skitjobb som helst billigt.
Citera
2017-08-19, 23:37
  #19
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
När det gäller näringslivsorgansiationer så är dom förståss intresserade av ett stort överskott av desprata som tar vilket skitjobb som helst billigt.

Jag blir alltid lika lite förvånad när Reinfeldt eller Lööf pratar om sina möten med industrin.
"Jag har pratat med företagen i Sverige och de säger mig att de måste tjäna mer pengar, därför har jag tagit fram de här förslagen som kommer pumpa in era skattepengar in i dessa företag"

Det är som att man tror att företagen någonsin skulle säga "vi tjänar tillräckligt tack, ge oss inga mer bidrag finansierade med skattebetalarnas pengar"
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback