Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-18, 15:27
  #1
Medlem
Jag har sökt jobb på företag A och B, där jag helst vill ha jobbet på företaget A.
Idag fick jag jobberbjudande på företag B, som jag måste acceptera inom 4 veckor.

På företag A hade jag intervju igår morse, så de har haft 2 dagar på sig att fundera om jag går vidare till nästa steg, som jag vet är ytterligare en intervju sedan ett arbetsprov som man ska presentera inför hela teamet. Denna process misstänker jag kommer ta minst 2 veckor.

Företag B vill ha svar så fort som möjligt, vad ska jag göra? Ska jag vara ärlig och säga att jag inväntar svar från ett annat företag, men säga att jag helst vill jobba på B, men vill ge jobb A en chans ändå (fast det är tvärtom). Tycker samtidigt det är lite fult att inte acceptera på direkten och hur ställer sig arbetsgivaren till det?

Kan jag kontakta företag A och säga "hej, jag har fått ett annat erbjudande, men jag vill jobba hos er, kan vi skynda på lite". Låter också lite sjukt...
Citera
2017-08-18, 15:28
  #2
Medlem
Briasccas avatar
Du har ju fått fyra veckor på dig av företag B, så du kan ju vänta en vecka i alla fall innan du beslutar dig.
Citera
2017-08-18, 15:39
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAMAC
Jag har sökt jobb på företag A och B, där jag helst vill ha jobbet på företaget A.
Idag fick jag jobberbjudande på företag B, som jag måste acceptera inom 4 veckor.

På företag A hade jag intervju igår morse, så de har haft 2 dagar på sig att fundera om jag går vidare till nästa steg, som jag vet är ytterligare en intervju sedan ett arbetsprov som man ska presentera inför hela teamet. Denna process misstänker jag kommer ta minst 2 veckor.

Företag B vill ha svar så fort som möjligt, vad ska jag göra? Ska jag vara ärlig och säga att jag inväntar svar från ett annat företag, men säga att jag helst vill jobba på B, men vill ge jobb A en chans ändå (fast det är tvärtom). Tycker samtidigt det är lite fult att inte acceptera på direkten och hur ställer sig arbetsgivaren till det?

Kan jag kontakta företag A och säga "hej, jag har fått ett annat erbjudande, men jag vill jobba hos er, kan vi skynda på lite". Låter också lite sjukt...

Klart Du kan, be dem snabba upp processen bara. Har själv gjort så flera gånger när jag sökt jobb.

Du ska säga dem att du har fått ett erbjudande fån en konkurrent, du undrar därför om de kan snabba upp rekryteringsprocessen. Säg absolut inget annat.
Citera
2017-08-18, 15:51
  #4
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAMAC
Jag har sökt jobb på företag A och B, där jag helst vill ha jobbet på företaget A.
Idag fick jag jobberbjudande på företag B, som jag måste acceptera inom 4 veckor.

På företag A hade jag intervju igår morse, så de har haft 2 dagar på sig att fundera om jag går vidare till nästa steg, som jag vet är ytterligare en intervju sedan ett arbetsprov som man ska presentera inför hela teamet. Denna process misstänker jag kommer ta minst 2 veckor.

Företag B vill ha svar så fort som möjligt, vad ska jag göra? Ska jag vara ärlig och säga att jag inväntar svar från ett annat företag, men säga att jag helst vill jobba på B, men vill ge jobb A en chans ändå (fast det är tvärtom). Tycker samtidigt det är lite fult att inte acceptera på direkten och hur ställer sig arbetsgivaren till det?

Kan jag kontakta företag A och säga "hej, jag har fått ett annat erbjudande, men jag vill jobba hos er, kan vi skynda på lite". Låter också lite sjukt...

Ja, självklart kan man kontakta en arbetsgivare och förklara läget att andra företag är intresserade av dig, har själv gjort detta många gånger. För attraktiva jobb är känns det rätt vanligt att de drar ut på processen, då de ska fundera in i det sista. Du får såklart vara pedagogisk och säga att du är mest intresserad av det jobbet, och att du därför behöver besked så fort som möjligt.

Men säg absolut inte till det andra jobbet att du väntar på ett annat erbjudande, då kommer de vända på klacken direkt, så står du där utan jobb!
Citera
2017-08-18, 16:14
  #5
Medlem
lousys avatar
Ja, det låter säkert lite sjukt för en 90-talist som aldrig gjort ett vettigt spadtag i sitt liv. För oss andra är det helt normalt att man för en dialog med potentiella arbetsgivare. Kontakta företag A och tala om för dem hur situationen ser ut. Det är viktigt att vara bestämd. De använder oss som brickor i ett spel.

Det är nu dags att vi vänder på steken!
Citera
2017-08-18, 17:33
  #6
Medlem
rostigamazons avatar
Vad för slags jobb är det ? Det bästa är nog att säga som det är, det skulle jag uppskatta om jag hade varit företagare.
Citera
2017-08-18, 17:56
  #7
Medlem
Prodelins avatar
Oftast bryr sig inte företaget om de vet att du har en annan tjänst på gång, de har hört dessa historier många ggr om.

Så min erfarenhet är att tacka nej till första och satsa på det jobbet du egentligen vill ha eller är du en typisk trygghetssosse som inte vågar ta risker?

Varje risk man tar ger en belöning, tänk på det.
Citera
2017-08-18, 21:03
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Oftast bryr sig inte företaget om de vet att du har en annan tjänst på gång, de har hört dessa historier många ggr om.

Så min erfarenhet är att tacka nej till första och satsa på det jobbet du egentligen vill ha eller är du en typisk trygghetssosse som inte vågar ta risker?

Varje risk man tar ger en belöning, tänk på det.
Varje?
Citera
2017-08-19, 00:54
  #9
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outerik
Varje?

Ja det behöver ju inte ge utdelning direkt utan senare i framtiden, att leva efter devisen trygghet hela livet ger ingen utveckling.
Citera
2017-08-19, 03:13
  #10
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Ja det behöver ju inte ge utdelning direkt utan senare i framtiden, att leva efter devisen trygghet hela livet ger ingen utveckling.
Så utveckling följer av att ta risker man inte behöver ta menar du? TS behöver inte tacka nej till jobbet på ftg A för att behålla möjligheten till jobb på ftg B. Alltså är det en onödig risk att ta, att tacka nej till ftg B, det finns ingen vinst med det. Men det är alltså sådana risker du menar ger utveckling i livet?
Citera
2017-08-19, 10:10
  #11
Medlem
PaulPaljetts avatar
Väldigt generöst att få fyra veckors betänketid. Det har jag aldrig varit med om.

Men som skrivits, ring upp dom som sölar och meddela att du gärna vill gå vidare i processen med dom, men att du har ett annat erbjudande som knackar på dörren. Om de är seriöst intresserade av dig får dom rappa på, annars får du tacka för visat intresse och gå till dom andra.

Då brukar du få ett hum ganska snart om de vill ha dig eller ej.
Citera
2017-08-19, 14:09
  #12
Medlem
Tack för tipsen, ska avvakta till halva måndagen och kontakta företag A och säga hur situationen är om det inte hört av sig innan dess.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback