Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-08-19, 16:07
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Ja, en banalt utförd ryttarstaty är nog mer att jämföra med en IKEA-lampa än med riktig konst.
Banalt hantverk av enklaste sort.
Men nu är det ju symbolvärdet det handlar om. Man behöver bara se dräggen som samlas kring den för att inse att det inte är några estetiska värden som ska försvaras.

Fake news att det endast skulle vara drägg som samlas runt frågan. Bara 27% av befolkningen vill ta bort dylika monument och statyer. Bland republikaner är det 6% som tycker att man bör ta bort dem. Inte ens bland afroamerikaner finns det en majoritet för att ta bort statyer och monument.
Citera
2017-08-19, 16:36
  #38
Medlem
Frihetsministeriets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Fake news att det endast skulle vara drägg som samlas runt frågan. Bara 27% av befolkningen vill ta bort dylika monument och statyer. Bland republikaner är det 6% som tycker att man bör ta bort dem. Inte ens bland afroamerikaner finns det en majoritet för att ta bort statyer och monument.

Det finns absolut ingenting som säger att vare sig något är av högt konstnärligt värde bara för att det finns en populistisk dragningskraft. Dock säger det ju dock väldigt mycket om popularitet och vilken historisk betydelse det har för människor överlag, och där vinner väl konfederationsmonumenten helt klart. Men bara för att McDonalds är mer populärt att äta en på än en restaurang som har 3 stjärnor i Michelinguiden så betyder det inte att donken gör bättre mat.

Givetvis vill inte majoriteten av befolkningen ta bort det eftersom de inser det kulturella och historiska värdet i statyerna, men filiströsa vänsterextremister vill ta bort det på samma vis som filiströsa högerextremister inte skulle ha något problem med att ta bort eller förstöra monument som representerar vänsterikoner.

Det ska ju bli intressant att se hur ni beter er sen när högerextremism blir PK, och ni kommer förmodligen börja bränna böcker och slå sönder "degenererad konst" och monument som ni inte gillar.

Edit:

Citat:
Givetvis är allting "Fake News". Kom med källa på att majoriteten är uppförda mellan 1870-1920 så ska jag komma med en källa på att du har fel, men spelar det egentligen någon roll vad jag en presenterar eftersom allting går att avfärda som "Fake News" utan att man ens läst och källgranskat artikeln. Jag skriver egentligen bara detta svar för att leka med dig för jag tycker det är underhållande att argumentera med hjärndöda och filiströsa barbarbabianer.

Läste detta inlägg nu och insåg att jag faktiskt indirekt påstod att "majoriteten" av dem var det, så jag ber om ursäkt för mitt beteende, och jag projicerar förmodligen när jag kallade dig för inavlad.

Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Ja, en banalt utförd ryttarstaty är nog mer att jämföra med en IKEA-lampa än med riktig konst.

Båda två är riktig konst och har lika mycket rätt att existera. Personligen blir jag irreterad när människor klagar på att man förstör eller monterar ner konstobjekt som man själv uppskattar, men sedan inte har något problem med att man förstör konstobjekt som man inte gillar eller bryr sig om.

Citat:
Banalt hantverk av enklaste sort.
Men nu är det ju symbolvärdet det handlar om. Man behöver bara se dräggen som samlas kring den för att inse att det inte är några estetiska värden som ska försvaras.

Det spelar ingen roll om det är "drägg" som samlas runt det, och bara för att konstverket tilltalar högerextremister så betyder det inte att verket är dåligt eller av låg kvalitet. De nazistiska konstnärerna Arno Breker och Leni Reifenstahl är fortfarande genier trots att deras konst tilltalar mycket nazister idag.
__________________
Senast redigerad av Frihetsministeriet 2017-08-19 kl. 17:07.
Citera
2017-08-20, 02:28
  #39
Avstängd
SmokyBacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsministeriet
Infowars släppte nyligen en artikel som var väldigt intressant och givande då de försvarade bevarandet av konfederationsmonument på samma vis som Ryssland har sparat mycket från Sovjettiden (även fast man dock tagit bort mycket), för det är liksom en del av kulturarvet oavsett om det är ett "mörkt" eller "gott" arv. Det ger en bra bild av vad vi har varit och vad vi är idag, och bara för att man låter dessa monument stå kvar så betyder det inte att vi har samma politiska åsikter som dessa monument representerar.

För mig personligen spelar det ingen roll vad för agenda de som satte upp dessa monument hade och vilka som uppskattar dem idag, för det handlar om ett kulturarv, och den dagen dessa monument försvinner så förlorar vi vår identitet och historia.

Jag förstår att tråden handlar om kontrasten mellan art deco statyer och de konfederata. Men frågan är inte så pass enkel. Trump gjorde sin del av girighet, medans den andra sidan nu för ett fullskaligt kulturkrig med dagliga uppdateringar. Det går inte att jämföra.

Sen är det väl eg. fel att ta ner stayer och monument som har ett betydande kulturellt inflytande, oavsett orsak. Såvida man inte måste för att bana väg för att fler bostäder ska byggas, då vi är påtvingade en populationsökning utifrån.

Ännu ett exempel på kulturstriden som kom nyss:

After 56 years, Six Flags will no longer fly the Confederate flag over its theme parks

https://www.washingtonpost.com/news/...rks/?tid=sm_tw
Citera
2017-08-20, 14:56
  #40
Medlem
Frihetsministeriets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokyBacon
Jag förstår att tråden handlar om kontrasten mellan art deco statyer och de konfederata. Men frågan är inte så pass enkel. Trump gjorde sin del av girighet, medans den andra sidan nu för ett fullskaligt kulturkrig med dagliga uppdateringar. Det går inte att jämföra.

Ja, alltså det är ju inte samma sak överhuvudtaget, men det är ju åtminstone relativt dubbelmoraliskt i förhållande till hans tweet. Sen är det inte första gången Trump förstör ett kulturarv, utan han gjorde det åtminstone en gång till för profit:

Citat:
Trump was once again accused of scrapping historical remains during the transformation of a landmark post office in Washington, D.C., into a “super luxury” Trump Hotel. Six blocks from the White House, the building is “considered an architectural masterpiece,” the NYT explained in 2016. “Built in the Romanesque Revival style, it dates to 1899; it is the tallest high-rise federal building in the city.”

During the development of his hotel, Trump did away with much of the edifice’s original interior, even after pledging to preserve certain elements. He put carpet over the floors, covered up windows, removed plaster walls and installed gold leaf. Eventually, John Cullinane, who was serving as a preservationist architect for the development project, resigned from his position.

“I left because I couldn’t support what they were doing to the building,” he said. “They were covering up or tearing out everything that was historic.”

Det är ju väldigt stor skillnad på att förstöra kulturobjekt på det sätter Trump har gjort och nedmonteringen eller förstörelsen av Konfederationsmonumenten, så det går ju inte att jämföra när det handlar om motiv och utsträckning.

Citat:
Sen är det väl eg. fel att ta ner stayer och monument som har ett betydande kulturellt inflytande, oavsett orsak. Såvida man inte måste för att bana väg för att fler bostäder ska byggas, då vi är påtvingade en populationsökning utifrån.

Ja, men det var ju det som Metropolitian ville att Trump skulle göra, men han ansåg att det inte var värt det och sedan ljög om att de inte hade något konstnärligt värde och sedan skröt om sitt filiströsa och barbariska beteende vid ett tidigare tillfälle.

Citat:
Ännu ett exempel på kulturstriden som kom nyss:

After 56 years, Six Flags will no longer fly the Confederate flag over its theme parks

https://www.washingtonpost.com/news/...rks/?tid=sm_tw

Ska man hålla på och ta ner massa konfederationssymboler kan man väl lika gärna ta bort symboler som representerar andra icke-vita människor som har ägt slavar eller förespråkat slaveri. Nej men förlåt jag glömde bort att ens tala i dessa banor det är ju bland det mest allvarliga tankebrott man kan begå! Förlåt mig för att jag har begått denna blasfemi du store Politiska Korrekthet! Prisa PK!
Citera
2017-08-23, 19:05
  #41
Medlem
Det finns ytterligare ett par aspekter på det hela.


I USA är det anti-Trump element som bedriver västvärldsförstörande politik. Inte Trump som
vann rösterna i det amerikanska bibelbältet. Så polerna har kastats om i USA, där det nästan har
blivit så att den politik som sydstaterna förde, i nutiden kan vara rätt väg att gå, om man vill
försvara det vita västvärlden. Jag tänker att de metoder som den förlorande Confederata
sidan använde för att hålla negrerna i schack, skulle funka på vissa element även idag. Exempelvis om
det dyker upp någon vit-hatare, så är det bara bokstavligen att köra ner puckot i tjära och sen
rulla honom i fjädrar. Det skulle få idioterna att tänka efter en extra gång innan de kommer med sitt
jidder.

Vindarna i USA blåser litegrand så, etablissemanget har fått bråttom att avlägsna Confederata
monument. Då vanligt hederligt vitt protestantiskt folk har börjat leta efter något som kan försvara
det vita protestantiska USA. Man har börjat titta på sydstatsprofiler som Beauregaard och Lee, båda
var generaler för sydstatssidan under amerikanska inbördeskriget.

I Europa har vi kolonialtiden, i USA hade dom slaveriet. Metoderna som användes på den tiden kan
vara gångbara även idag. Det kokar ihop till vad det alltid har handlat om, de fattiga mot de rika, där
Trump, som får ses som rebellen här, försvarar vanligt hederligt folk, mot de
västvärldsförstörande element i USA som har kulturmarxism i sin agenda. Den här gången riktas
hatet mot det vita protestantiska priviligerade folket i USA, det är likadant i Europa. Vi vita ska
tryckas undan.

Men den vita mannen börjar vakna..



Hidden Dragon /
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback