Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-18, 13:26
  #1
Medlem
RonPaul2008s avatar
Ju mer som händer denna vecka (borttagna konton Twitter/Facebook, borttagna sidor, borttagen musik et.c) och i veckorna framöver så kommer intresset för det decentraliserade internet att bli större och större.
Folk blir borttagna från PayPal, Patreon et.c så även för den finansiella bilden kommer detta att växa.

Vad jag ser framför mig är en explosion med användare som kommer använda sig av ett decentraliserat internet och kryptovalutor. All denna kontroll kommer slå tillbaka något massivt och detta kan bli den stora segern för "AltNet". Personligen har jag köpt på mig några .bit domäner idag för jag ser att det kommer explodera i användande inom kort.

Vad tror ni? Kommer .bit bli den nya .com?

https://en.wikipedia.org/wiki/.bit
Citera
2017-08-18, 13:49
  #2
Medlem
salxars avatar
Tror inte det kommer bli en stor grej alls då det faktiskt krävs att användaren själv byter DNS, något som är alldeles för jobbigt för de stora massorna.

Men visst, för en nischad grupp kanske det funkar.
Citera
2017-08-18, 14:30
  #3
Medlem
Monopolis avatar
Du kan ju alltid drömma. Nej, det kommer inte ske någon märkvärdig skillnad för att en pytteliten minoritet av nazisters aktivitet blir blockade på nätet.
Citera
2017-08-18, 15:24
  #4
Medlem
RonPaul2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monopoli
Du kan ju alltid drömma. Nej, det kommer inte ske någon märkvärdig skillnad för att en pytteliten minoritet av nazisters aktivitet blir blockade på nätet.

The US government is seeking to unmask every person who visited an anti-Trump website in what privacy advocates say is an unconstitutional “fishing expedition” for political dissidents.

The warrant appears to be an escalation of the Department of Justice’s (DoJ) campaign against anti-Trump activities, including the harsh prosecution of inauguration day protesters.


https://www.theguardian.com/world/20...rant-dreamhost


Tro mig, detta kommer slå åt båda håll. Idag är det nazister, imorgon kommunister. .bit kommer slå igenom stort, wait and see .
Citera
2017-08-18, 15:38
  #5
Moderator
vhes avatar
Separata DNS-system (termtautologi, jag vet) är inget nytt, men har inte så mycket med IT-säkerhet att göra.

IT-säkerhet: allmänt --> Övriga nätverksdiskussioner
/Moderator
Citera
2017-08-19, 15:18
  #6
Medlem
Biomasss avatar
Låter mest som TS foliehatt har hamnat på sned. Decentralisering för med sig en enorm mängd problem som ingen i dagsläget vill ta itu med för det kommer kosta pengar. Och de som vill genomföra det här är oftast slynglar som lånar pappas kreditkort så fort de behöver något.
Citera
2017-08-19, 22:25
  #7
Medlem
På wikipedia-sidan som länkades så nämns http://dns.dot-bit.org/ som den officiella sidan om .bit. Där står:
Citat:
Server : dns.bit / dns.dot-bit.org (with openNIC tld support)
IPv4 : 178.32.31.41
IPv6 : 2001:41d0:2:f391::401
=> Other DNS servers are available on Dot-BIT : existing dot-bit DNS servers.

Men när jag försöker slå upp "dns.bit" med dns.dot-bit.org och IP-addresserna ovan så fungerar det inte. IPv4-adressen ger REFUSED, resten inget svar alls.

Hur gör man?

Många av länkarna på sidan ovan är förresten trasiga. Är projeketet övergivet?
__________________
Senast redigerad av Hominem 2017-08-19 kl. 22:28.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback