Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-18, 16:31
  #13
Medlem
derbicoolings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Det finns ju några som har överlevt fall från väldiga höjder. En av de kända och berömda fallan från 2:a-vk är ju en man i en amerikansk bombplansbesättning, där planet skadades svårt av luftvärnseld och alla i besättningen beordrades att hoppa. Vår man lyckades inte få fallskärmen att funka utan landade efter ett fritt fall i en stor gran i en tysk skog - och överlevde med måttliga skador.

Ett annat fall - om än väldigt spektakulärt - är ju en Pan-Am Boing 747:a som sprängdes av en terroristbomb på 10 000+m höjd över Lockerbie i Skottland i december 1988, varvid 270 människor omkom, varav 11 på marken. Vrakdelar och innehåll från planet spreds över ett stort område. Många dagar efter katastrofen hittades några döda kroppar sittande fastspända i sina stolar långt ifrån katastrofens centrum. Man ansåg då att dessa människor kan ha varit vid liv vid landningen på marken, men senare frusit ihjäl.

Problemet med landning efter fritt fall från höga höjder, är att de inre organen - hjärtat - lungorna - mm, mm, slits loss helt eller delvis från sina fästen och mer eller mindre direkt är orsak till ett dödligt trauma. Men om du landar gynnsamt, t ex (gissningsvis) platt på magen, kan det inre systemen klara sig, cirkulationen finns kvar och du överlever - om än svårt skadad. Som sagt, finns bara cirkulationen kvar, så brukar resten ordna sig.

Intressant tack för svaret!

Skulle man alltså falla från så hög höjd som ett 12 våningars hus så ska man alltså landa på mage för att ha störst chans överleva?
Citera
2017-10-21, 13:57
  #14
Medlem
Statistiken från Goldengatebron visar ju på att av 885 som hoppade överlevde 19 stycken dvs 2%.
Och då är ju Golden Gate bron bra mycket högre.
Citera
2017-10-21, 20:50
  #15
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derbicooling
Intressant tack för svaret!

Skulle man alltså falla från så hög höjd som ett 12 våningars hus så ska man alltså landa på mage för att ha störst chans överleva?
De som fallit från hög höjd och överlevt har landat mjukt på olika sätt. Om du landar på asfalt tror jag du dör en miljon gånger om du hoppar lika många. Jag tror inte det gör någon skillnad om du har en ambulans bredvid platsen du landar, redo att köra dig till sjukhuset 1 minut bort. Kanske det skulle göra skillnad om du hoppade en miljard gånger, men jag tror det är tveksamt. Jag har väldigt svårt att se på vilket sätt du inte skulle blöda ihjäl i princip omedelbart från en sådan höjd.
Citera
2017-10-22, 14:33
  #16
Moderator
Elrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
De som fallit från hög höjd och överlevt har landat mjukt på olika sätt. Om du landar på asfalt tror jag du dör en miljon gånger om du hoppar lika många. Jag tror inte det gör någon skillnad om du har en ambulans bredvid platsen du landar, redo att köra dig till sjukhuset 1 minut bort. Kanske det skulle göra skillnad om du hoppade en miljard gånger, men jag tror det är tveksamt. Jag har väldigt svårt att se på vilket sätt du inte skulle blöda ihjäl i princip omedelbart från en sådan höjd.

Ja, chansen att överleva är minimal, och om man gör det är det oftast som ett koli på någon sjukvårdsinrättning. Trots det finns de vissa som gör det. Var det inte förra året någon föll från 12:e våningen ner på gräs och överlevde (skulle gömma sig för polisen hägnades från balkongen).

Denna tjej ska ha överlevt fall från 12:e våningen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article20455874.ab

Förlamad från bröstet och nedåt, så det finns alltid undantag som bekräftar regeln om än de är få.
Citera
2017-10-22, 17:29
  #17
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Ja, chansen att överleva är minimal, och om man gör det är det oftast som ett koli på någon sjukvårdsinrättning. Trots det finns de vissa som gör det. Var det inte förra året någon föll från 12:e våningen ner på gräs och överlevde (skulle gömma sig för polisen hägnades från balkongen).

Denna tjej ska ha överlevt fall från 12:e våningen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article20455874.ab

Förlamad från bröstet och nedåt, så det finns alltid undantag som bekräftar regeln om än de är få.
Du säger det själv, mjuka underlag.
Citera
2017-10-23, 11:08
  #18
Medlem
Känner någon som jobbade på taket av ett hus och målade. Han tappade balansen och ramlade, landade på båda fötter. Skadorna var så enorma att det var ett mirakel att han överlevde, opererades i 13 timmar. Frakturer från foten till höften på olika ställen, men största problemet var inre blödning och skada på ryggraden dö hans kropp föll ihop så att säga efter att han landat på fötterna.

Han spenderade 6 månader på sjukhuset, fick opereras 5 gånger (1x pga benen, 1x akut för att föra ut magen/stomi och 3x för att ta bort/reparera magen då som sagt allt trycktes ihop).

Han är en person på 50 år som alltid varit aktiv i hela sitt liv, olika sporter, dykning, surfing. Nu är han glad att han kan gå 5 steg med kryckor.
Citera
2017-10-23, 17:40
  #19
Moderator
Elrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Du säger det själv, mjuka underlag.

Glömde skriva men länken jag skickade så föll hon från 12:e våningen och landade på asfalt
Citera
2017-10-23, 21:36
  #20
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Glömde skriva men länken jag skickade så föll hon från 12:e våningen och landade på asfalt
Ja men det står inte om hon bara landade på asfalt eller till exempel på en markis först. Det går heller inte att hitta någon som helst information om henne i någon amerikansk tidning, lite förvånande med tanke på vad som påstås. Biltak kan man också landa på, enormt mycket mjukare än asfalt.

Som jag sagt tidigare i tråden säger jag inte att det är omöjligt, men jag tror det är så pass osannolikt att det inte har hänt, att någon ramlar från en sådan höjd rakt ner i betong/asfalt, utan att ta i något på vägen. Det står i artikeln att hon inte har några skallskador för att hon fick armen mellan huvudet och asfalten. Detta är kanske det som gör mig mest skeptisk till beskrivningen.
Citera
2017-10-25, 09:52
  #21
Medlem
derbicoolings avatar
Tack för dessa intressanta svar!

Fyll gärna på med mer.
Citera
2017-10-30, 09:08
  #22
Medlem
l0kas avatar
Dör man även om man landar på fötterna tror ni?

Tänker skulle man ta livet av sig känns det som att hoppa från ett högt hus är ett väldigt säkert alternativ jämfört med andra metoder.
Citera
2017-10-31, 07:38
  #23
Medlem
l0kas avatar
Vad är dödligast?

Godmorgon Flashback!

Vilket av dessa två alternativ är dödligast.

Antingen hoppa från Ölandsbron (41m) ner i vattnet eller att hoppa från taket på ett tolvåningshus rakt ner i asfalt?
Citera
2017-10-31, 08:43
  #24
Medlem
Mojokiis avatar
Haha, det här borde vara självklart. Man har en chans att överleva vattnet, men 12-våningshus (kanske 36 m?) till asfalt, det lär inte vara möjligt att överleva.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback