Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-08-18, 10:50
  #25
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Bara 30? Om jag inte minns fel åt jag leverpastej som var 70 eller något sådant.
Nu gjorde jag min rekryt i början av 90-talet, det kan varit så att bäst före datumet var 1961 eller så. Minns inte, vi var mest nöjda att få lite bukfylla och energi.
Citera
2017-08-18, 10:54
  #26
Medlem
75190255508s avatar
"Ashens" på Youtube har provat en del riktigt gamla konserver, alltså saker som är flera decennier efter utgångsdatum och så vitt jag vet så lever han fortfarande. Ifs, så smakar han bara, för att kunna konstatera att det är ruttet och att vardagsrummet kanske måste renoveras.
Citera
2017-08-18, 14:58
  #27
Medlem
record-collectors avatar
Beror nog mycket på vad som finns i burken. Innehåll som innehåller syra bryter ner burken snabbare samt självklart vad burken är tillverkad av för material samt om burken är plastbehandlad på insidan. Tomater i vanlig plåtburk är ett sådant exempel. Tomaterna står sig säkerligen flera år men frågan är väl snarare hur syran i tomaterna påverkar plåtburken? Har öppnat plåtburkar där beläggningen helt är bortfrätt på och sådant innehåll åker på komposten rakt av - inte ner i min mage.
Citera
2017-08-18, 16:33
  #28
Medlem
Den där kan du nog fortfarande käka om ett decennium, om det är en konserv som måste öppnas med konservöppnare dvs. och inte en sån där lättöppnad burk med ögla att dra i.
Citera
2017-08-18, 17:21
  #29
Medlem
Matte99ses avatar
Absolut inga problem att en konserv håller i 2 år.

Personlig erfarenhet: Jag gjorde min GU 93-94, då fick vi guldburkar med död mans finger (bönor och korv för er civilister) som var tillverkade 1976, risotto från 81 och leverpastej från mitten av 80-talet.

På den tiden bytte armén konserver i mob-förråd med ungefär 20 års intervall, det gamla tilldelades inneliggande utbildningskull och nytt placerades i förråden.

Så länge burken inte ser ut som fjolårets surströmmingsburkar så är det bara att slafsa i sig, smaklig spis.
Citera
2017-08-18, 17:36
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 75190255508
"Ashens" på Youtube har provat en del riktigt gamla konserver, alltså saker som är flera decennier efter utgångsdatum och så vitt jag vet så lever han fortfarande. Ifs, så smakar han bara, för att kunna konstatera att det är ruttet och att vardagsrummet kanske måste renoveras.

Vad sött.

Denna snubbe äter allt möjligt som är över 70år gammalt. Här äter han hard tack som är 150år gammalt:

https://www.youtube.com/watch?v=Ga5JrN9DrVI
Citera
2017-08-20, 19:17
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThorrynClerke
Vad sött.

Denna snubbe äter allt möjligt som är över 70år gammalt. Här äter han hard tack som är 150år gammalt:

https://www.youtube.com/watch?v=Ga5JrN9DrVI

Sett en del av hans videor, riktigt intressant faktiskt. Men han är väldigt försiktigt med vad han äter, många gånger räcker det ju med det gamla hederliga "dofttestet". Har det en konstig doft så bör du inte äta det. Vet att han hoppade över något i en video. Botulism är inte att leka med.
Citera
2017-08-23, 21:19
  #32
Medlem
Håller väl i typ evigheter? Någon hade väl sålt svenska köttkonserver från försvaret i typ Polen. Dessa var väl från 70-talet, programmet handlade dock om att köttet inte varit av bästa kvalitet, men ätbart hade det ju tydligen varit. Och ca. 40 år är ju ett tag.

Vissa är för jävla övernitiska när det gäller datummärkning och skulle väl slänga flaskor med bordsvatten om det stod att det gått ut för en vecka sedan.
Citera
2017-08-31, 09:28
  #33
Medlem
den är god för övrigt. håller säkert 10 år till mot vad det står :P
Citera
2019-02-18, 21:29
  #34
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorrynClerke
Vad sött.

Denna snubbe äter allt möjligt som är över 70år gammalt. Här äter han hard tack som är 150år gammalt:

https://www.youtube.com/watch?v=Ga5JrN9DrVI
Eller när tokstollen inmundigar torkad och konserverad biff från boerkriget. Fantastisk Youtubekanal!

https://www.youtube.com/watch?v=jZoHuMwZwTk
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback