Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-18, 01:42
  #1
Medlem
Satt och spånade lite i en annan tråd ang tvångsåtgärder och annat och blev lite osäker.
Scenariot är en eftersökt person, sjuk... Faller under:

Citat:
Efterforskning av försvunna personer i andra fall

4 § I andra fall än som avses i 1-3 §§ skall den eller de myndigheter som regeringen bestämmer efterforska personer som har försvunnit under sådana omständigheter att det kan befaras att det föreligger fara för deras liv eller allvarlig risk för deras hälsa.
Verktygen räddningsledaren då har är ju:
Citat:
Ingrepp i annans rätt
2 § Om fara för liv, hälsa eller egendom eller för skada i miljön inte lämpligen kan hindras på något annat sätt, får räddningsledaren vid en räddningsinsats bereda sig och medverkande personal tillträde till annans fastighet, avspärra eller utrymma områden, använda, föra bort eller förstöra egendom samt göra andra ingrepp i annans rätt, i den mån ingreppet är försvarligt med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som vållas genom ingreppet och omständigheterna i övrigt. Sådana ingrepp får också göras av en nämnd som avses i 3 kap. 11 § eller, i fråga om statlig räddningstjänst, av den myndighet som ansvarar för räddningstjänsten.
Får då polisen (som i det här fallet är räddningsledare, eller på uppmaning av) kontrollera elektroniska dokument, Mobiler, Bankkonto och liknande för att finna spår av den person som eftersöks?
Om inte finns det något fall där man kan göra det?
Jag tycker det är konstigt om man inte får det... Jag tog ett ganska överdrivet exempel. Men jag tar ett liknande här också:

Ponera att Hasse och hans familj är försvunnen, Dom spåras till en gammal bunker från kalla kriget. Där Hasse har ett företag (låt säga en server hall) Hasse som är ett teknisk geni har ett WIFI lås, enda sättet att låsa upp detta är med Mobilt bank ID. Hasse har sagt till sin mor att hon inte får använda Hasses mobil, som då ligger kvar i bilen, parkerad utanför. Då Hasse måste ha sin mobil för att öppna dörren och logga in med BankID så då är han med familj inlåsta där, och varit så flera dagar utan vätska/mat.. Full utryckning och där står räddningsledaren med Hasses mor. Och mobil! Låter han då Hasse svälta inne eller ringer han BankID för att få hjälp?

Nu kanske inte det där är jämförbart med att söka spår av en person genom konto historik.
Men om en svårt sjuk person försvinner, Risken för att personen avlider utan sin medicin är stor.
Får då inte räddningsledaren kolla kontohistoriken för att få mer att gå på?
Jag pratar alltså om försvinnande utan någon pågående förundersökning om brott.

Jag har läst LSO flera gånger nu och kan inte hitta att man INTE skulle få göra det. Däremot läste jag nyss om banksekretess och där har man bara lämnat pågående förundersökning om brott som godtagbart skäl för Polis att ta del av någons kontohistorik. (Bortsett från KFM, Skattemyndigheten och liknande)
Citera
2017-08-18, 01:48
  #2
Medlem
Tripportreats avatar
Jag skulle tro att de får det, och även om jag är för en hög personlig integritet så anser jag det ändå viktigt att en räddningsledare får tillgång till alla tillgängliga verktyg för att rädda en persons liv.

Däremot borde det finnas ett juridiskt skydd för de personer som polis/räddningsledare tar sig tillträde till vid en nödsituation.

//tripportreat
Citera
2017-08-18, 08:25
  #3
Medlem
SvartaBjorns avatar
Jag har för mig att man relativt ofta läser i tidningar angående försvunna personer att deras bankkort och dylikt inte varit använda sedan försvinnandet så min tolkning är att polisen har rätt att ta del av kontohistorik om de anser att det behövs.

Någon källa har jag dock inte att erbjuda.
Citera
2017-08-18, 12:25
  #4
Medlem
Tack för svar. Ja, jag är också ganska övertygad om att man får det.
Dom har ju ganska så många möjligheter i sin yrkesutövning.

@SvartaBjorn Dock är det ju skillnad på vanligt eftersök och en förundersökning om misstänkt människorov. Det vet du nog redan, tänkte bara om jag inte var tydlig nog med att min frågeställning gäller Lagen om skydd mot olyckor och inte Polislagen. Min uppfattning är att dom flesta försvinnanden som media rapporterar om är just misstänkta människorov.
Men fallet som diskuterades var 22årige Patrik där ingen brottsrubricering funnits, Men man misstänkte psykisk ohälsa. Och precis som du säger så har man rapporterat om att konto är orört.

Dock kan jag säga samma sak här som där, Jag har själv tillgång till 4-5 personers mobiler, kontokort osv... Att man i familjer har det är för mig inget konstigt. Det kan alltså i det fallet och andra lika gärna vara anhöriga som kollar kontot.
Citera
2017-08-18, 14:38
  #5
Medlem
miikoss avatar
Om banksekretessen:

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-...2004-297#K1P11

Jag antar att det vid försvinnande startas en förundersökning om misstänkt brott. Denna kan ju lätt avslutas om personen hittas, och inget tyder på brott.

11 § 1 kap. Bank- och finansieringsrörelselagen
Ett kreditinstitut är skyldigt att lämna ut uppgifter om enskildas förhållanden till institutet, om det under en utredning enligt bestämmelserna om förundersökning i brottmål begärs av undersökningsledare eller om det i ett ärende om rättslig hjälp i brottmål på framställning av en annan stat eller en mellanfolklig domstol begärs av åklagare
__________________
Senast redigerad av miikos 2017-08-18 kl. 14:41.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback