Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-18, 00:57
  #1
Medlem
Så grejen är att min bästa vän har precis blivit tillsammans med världens bästa kille, alltså påriktigt. Han är verkligen helt underbar (han är en av mina bästa kompisar också). De är jättelyckliga just nu och jag tror deras förhållande kommer hålla en lång tid men det är det som kommer efter jag är orolig över. Min bästa vän har så fruktansvärt dåligt självförtroende och hatar verkligen sig själv. Hon tycker inte om någonting om sig själv och tycker inte hon förtjänar något. Hon har haft mörka tankar om man säger så men har inte försökt något. Jag är så orolig i fall de skulle göra slut. Är livrädd att det kommer förstöra henne totalt. Hon säger själv att allt blivit bättre sen hon träffade killen men jag är så orolig. Sedan har min andra bästa vän blivit tillsammans med en annan kille som också är i min närmsta kompiskrets precis som den andra killen och alla som jag nämnt plus några fler brukar umgås en hel del och jag är rädd att vår vänskap och vår kompisgrupp kommer förstöras när/om de gör slut. Vad ska jag göra och vad tycker ni?
Citera
2017-08-18, 01:18
  #2
Medlem
Dashades avatar
Låter som du kan behöva ett flick/pojkväns material att sätta tänderna i. Så du inte blir ledsen i vinter av att vara dina vänners idel öra.

Kanske leva lite här och nu och uppskatta deras lycka och var glad för deras skull nu, inte vad som kan ske sen. Enkelt att praktisera!
Citera
2017-08-18, 01:28
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dashade
Låter som du kan behöva ett flick/pojkväns material att sätta tänderna i. Så du inte blir ledsen i vinter av att vara dina vänners idel öra.

Kanske leva lite här och nu och uppskatta deras lycka och var glad för deras skull nu, inte vad som kan ske sen. Enkelt att praktisera!


Hade gärna skaffat en pojkvän men det känns så orättvist mot den eftersom resten av detta året och hela nästa år kommer jag vara SÅÅ upptagen att jag knappt skulle ha tid för han så jag tror det får vänta ett tag😇

Och du har nog rätt i att jag borde avvakta och vara glad för dem just nu, tack!
Citera
2017-08-18, 02:06
  #4
Medlem
Monopolis avatar
Sluta vara så avundsjuk och lägg dig inte i för mycket.
Citera
2017-08-18, 02:09
  #5
Medlem
Ravenboxs avatar
Låter som att du borde ta ett stort steg tillbaks och låta din vän sköta sitt, jag är säker på att din vän vänder sig till dig om det skulle behövas.
Det kan vara uppmuntrade ibland att låta folk göra sina egna misstag utan inblandning.
Citera
2017-08-18, 07:22
  #6
Medlem
Låt henne sköta sitt, inget blir bättre av att du oroar dig. Det går inte att bara tänka på allt som eventuellt kommer att hända i framtiden. Var glad för deras skull istället.
Citera
2017-08-19, 11:41
  #7
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J99
Så grejen är att min bästa vän har precis blivit tillsammans med världens bästa kille, alltså påriktigt. Han är verkligen helt underbar (han är en av mina bästa kompisar också). De är jättelyckliga just nu och jag tror deras förhållande kommer hålla en lång tid men det är det som kommer efter jag är orolig över. Min bästa vän har så fruktansvärt dåligt självförtroende och hatar verkligen sig själv. Hon tycker inte om någonting om sig själv och tycker inte hon förtjänar något. Hon har haft mörka tankar om man säger så men har inte försökt något. Jag är så orolig i fall de skulle göra slut. Är livrädd att det kommer förstöra henne totalt. Hon säger själv att allt blivit bättre sen hon träffade killen men jag är så orolig. Sedan har min andra bästa vän blivit tillsammans med en annan kille som också är i min närmsta kompiskrets precis som den andra killen och alla som jag nämnt plus några fler brukar umgås en hel del och jag är rädd att vår vänskap och vår kompisgrupp kommer förstöras när/om de gör slut. Vad ska jag göra och vad tycker ni?

Du är du och andra är andra. Låt dem sköta sina liv själva och lära av sina ev. misstag.

Det du kan göra är att stötta din kompis om hon ber om hjälp, men du kan inte ordna och fixa i hennes liv bara helt utan vidare, hon är inget barn.

Skulle din vänkrets förändras i förlängningen så se det som något som är till det bättre. Livet förändras ideligen och det för nästan alltid något bättre med sig. Så du behövet bara go with the flow och gör det bästa av det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback