Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-18, 00:33
  #1
Medlem
Bananhalkarens avatar
Hej!
Det börjar närma sig datorköp och med det kommer även funderingarna.
Har spanat in denna skärm: https://www.komplett.se/product/8777...-led-s24f352h# och ser att den använder sig utav Freesync till ett förvånansvärt lågt pris. Detta är vad jag har förstått till för att förhindra fps-dippar och ska ge en mer flytande känsla. Har varit inriktad på ett GTX 1060 3GB men börjar istället fundera på ett RX 570 4GB och kombinera det med FreeSync-skärmen? Är det värt det eller ska jag köra på GTX och (https://www.inet.se/produkt/2210633/...s247hr#merinfo) ? 1060 har mer prestanda annars vad jag förstått det som men kan FreeSync kompensera upp detta?

Tacksam för svar!
Citera
2017-08-18, 01:06
  #2
Medlem
Garanterat freesync. Det man ska tänka på är att kolla recensioner på skärmarna för finns en hel del freesync-skitskärmar därute.
Citera
2017-08-18, 06:33
  #3
Medlem
Frejrs avatar
Ja kör på 570 och en freesync skärm, kolla sweclockers dom brukar ha bra recensioner på skärmar.
Freesynk och gsynk är guld värt framförallt om man har ett lite svagare kort. Men gsynk kostar minst en tusing extra och freesynk är gratis så kör på amd.
Citera
2017-08-18, 14:20
  #4
Medlem
Bananhalkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorrynClerke
Garanterat freesync. Det man ska tänka på är att kolla recensioner på skärmarna för finns en hel del freesync-skitskärmar därute.
Just den skärmen jag länkade är svår att hitta recensioner på :/, gör inte det låga priset att det ringer varningsklockor?
Citera
2017-08-18, 14:21
  #5
Medlem
Bananhalkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frejr
Ja kör på 570 och en freesync skärm, kolla sweclockers dom brukar ha bra recensioner på skärmar.
Freesynk och gsynk är guld värt framförallt om man har ett lite svagare kort. Men gsynk kostar minst en tusing extra och freesynk är gratis så kör på amd.
Du tror att det är värt det även fast GTX 1060 presterar bättre generellt? Även i åtanke att båda korten kostar lika mycket.
Citera
2017-08-18, 14:30
  #6
Medlem
Jag har den skärmen, köpte i vintras.

Letade också en del recensioner men hittade inga. (ett par på Youtube).

Chansade ändå och jag är jättenöjd.

Pls-panelen är i mina ögon bra, funkar till allting, film/text/spel till skillnad emot typ TN som är mer anpassad till spel (oftast).

Har testat dom flesta populära Fps och bilspel och den gör det den ska utan eftersläpningar eller andra konstigheter. Freesync funkar också bra genom Hdmi-kabeln.

Inget negativt alls ännu efter 6 månader.

Edit: Såg att det inte var samma skärm, min heter S24F350H. Den du länkade har Tft-panel. Men skiljer bara ett par hundra, så jag skulle ha tagit den med Pls-panelen istället.

Edit: Ang Freesync eller inte, helt avgörande enligt mig. Startade upp Gta 5 efter en längre paus, och Freesync var avstängt, det såg ut som skit när frekvensen inte synkade med Fpsen. Och så har man alltid spelat förut, aldrig att man går tillbaka igen, sån stor skillnad.

Det är extra viktigt när det är relativt svagare kort som 1060 och 570/580 då man får dippar i Fpsen, det märks inte alls i huvudtaget, man upplever exakt samma flyt ändå.

edit2: 570 4gb vs 1060 3gb. Enligt nyare tester så vinner faktiskt 570 rätt många tester med nya drivrutiner.
__________________
Senast redigerad av SaiGOon 2017-08-18 kl. 14:39.
Citera
2017-08-18, 14:32
  #7
Medlem
Frejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananhalkaren
Du tror att det är värt det även fast GTX 1060 presterar bättre generellt? Även i åtanke att båda korten kostar lika mycket.
Det skiljer ju bara några få % mellan korten, dom flesta recensioner på 1060 är ju på 6GB versionen och den är betydligt snabbare än 3GB

Eftersom du har en tight budget så skulle jag rekommendera ett begagnat 290x eller 390 dom presterar nästan exakt som ett 570 och ett sånt borde du kunna hitta för en tusing eller så.

Freesync är guld värt när man har ett kort som inte orkar med skärmens Mhz.
Men glöm inte att kolla upp skärmarna det finns tyvärr många dåliga freesync skärmar.
Citera
2017-08-18, 16:49
  #8
Medlem
Bananhalkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frejr
Det skiljer ju bara några få % mellan korten, dom flesta recensioner på 1060 är ju på 6GB versionen och den är betydligt snabbare än 3GB

Eftersom du har en tight budget så skulle jag rekommendera ett begagnat 290x eller 390 dom presterar nästan exakt som ett 570 och ett sånt borde du kunna hitta för en tusing eller så.

Freesync är guld värt när man har ett kort som inte orkar med skärmens Mhz.
Men glöm inte att kolla upp skärmarna det finns tyvärr många dåliga freesync skärmar.
Den skärmen jag tittar på har bara 60 Hz vilket dessa grafikkort kommer nå upp till (och över) med mina inställningar. Spelar Freesync roll ändå?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback