Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-25, 17:37
  #133
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsministeriet
Nu funkade inte din länk, men jag hoppas du är sarkastisk. Ben Carson må vara en framgångsrik hjärnkirurg, men bara för att han är det så betyder det inte att han har någon aning om vad han snackar om inom alla forskningsfält, på samma vis som en arkeolog eller egyptolog nödvändigtvis behöver ha någon aning om vad de talar om när det kommer till hjärnkirurgi.
Det är klart det är nonsens baserad på någon egen tolkning av religiösa texter, men det blir lite extra komiskt givet hans nuvarande position som bostadsminister att han inte har en aning om hur byggnader kan användas.
Citera
2017-08-26, 15:53
  #134
Medlem
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Man måste kunna ha två tankar i huvudet samtidigt, det behöver inte vara allt eller inte. Man kan tycka att det är okej att ta ner monument resta över landsförrädare i en tid när det var viktigt för de lokala vita att hävda sin överhöghet utan att för den skull vilja riva monument resta över landets grundare.

Du missar poängen. Att ta bort kulturella symboler för att man inte gillar det ena eller det andra som det symboliserar är ett sluttande plan. Eller är det alldeles för svårt för dig att förstå?
Citera
2017-08-26, 19:06
  #135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Du missar poängen. Att ta bort kulturella symboler för att man inte gillar det ena eller det andra som det symboliserar är ett sluttande plan. Eller är det alldeles för svårt för dig att förstå?

Är det okej att ta ner statyer av Lenin och Stalin? Är det okej för östeuropeiska stater att ta bort monument över Röda armén?
Citera
2017-08-27, 20:32
  #136
Medlem
MinStyvpappas avatar
Jag tror att om vi ersätter alla gamla statyer och bergstatyer med afroamerikanska hjältar så är landet räddat.

Utmärkt förslag från en av USAs mest talangfulla inom figurativ konst.
Citat:
She Wants to Replace Confederate Statues With Statues of Black Heroes
Gabriel Koren's Frederick Douglass and Malcolm X statues grace the streets of Harlem—and she's urging every governor in America to erect more monuments to African-American heroes.

one of America’s most talented figurative sculptors has been composing a list of worthy substitutes.

http://www.thedailybeast.com/she-wan...f-black-heroes
Citera
2017-08-27, 23:05
  #137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Är det okej att ta ner statyer av Lenin och Stalin? Är det okej för östeuropeiska stater att ta bort monument över Röda armén?

USA har inga Hitler-statyer, så din liknelse haltar. Estland har åtminstone en Lenin-staty dock, jag har själv stått bredvid den. Utan att vara hysterisk, till och med.

Den svarta identitetspolitiken i USA kommer skapa enorma problem framöver. Den kommer tvinga in vita i en försvarsposition där de också blir tvungna att anamma en identitetspolitisk hållning. Har redan skett, i viss utsträckning. Så fungerar nämligen mångkulturella samhällen där folkgrupper som egentligen inte vill ha med varandra att göra tvingas förhålla sig till varandra och leva nära på varandra.
Citera
2017-08-28, 06:07
  #138
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av williamsparon
Den svarta identitetspolitiken i USA kommer skapa enorma problem framöver. Den kommer tvinga in vita i en försvarsposition där de också blir tvungna att anamma en identitetspolitisk hållning. Har redan skett, i viss utsträckning.
Är du helt historielös? Vit identitetspolitik är uråldrig i USA. Hört talats om "one drop rule"?
Citera
2017-08-28, 09:45
  #139
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Är du helt historielös? Vit identitetspolitik är uråldrig i USA. Hört talats om "one drop rule"?

Saker kan förändras med tiden. Ja, jag vet att det låter jätteknasigt. Sverige hade ett rasbiologiskt institut en gång i tiden. Betyder inte att rasbiologi varit närvarande i svensk politik de senaste 70 åren. Det känns mer som om det är du som är historielös.
Citera
2017-08-28, 10:20
  #140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av williamsparon
Den svarta identitetspolitiken i USA kommer skapa enorma problem framöver. Den kommer tvinga in vita i en försvarsposition där de också blir tvungna att anamma en identitetspolitisk hållning. Har redan skett, i viss utsträckning. Så fungerar nämligen mångkulturella samhällen där folkgrupper som egentligen inte vill ha med varandra att göra tvingas förhålla sig till varandra och leva nära på varandra.

De flesta sydstatsmonument är resultatet av vit identitetspolitik.
Citera
2021-11-24, 17:52
  #141
Medlem
Donald Trump’s sculpture of Mount Rushmore with his face on it PICTURED for first time in his Mar-a-Lago office

https://www.thesun.co.uk/uncategoriz...ture-pictured/
Citera
2021-11-24, 20:16
  #142
Avstängd
latinonilunds avatar
Ur ett personligt perspektiv så fascineras jag av konservatismens fader Edmund Burkes profetior skrivna vid 1700talet.

Kort o gott: Den dagen traditionell konservatism hijackas av nationaliströrelsen så kommer en grupp av rika markägare att få pöblen att överge samtliga ideal och i stort sett bara ägna sig åt kulturfrågor.

Amerikansk konservatism= sjuklig patriotism= Vi gillar inte "de andra" och vi gillar heller inte samhällsutvecklingen där "svarta,bruna,hbtqi,får delta i samhällsfrågor." "vi gillar inte att kvinnor frigör sig" och "vi skojade bara när vi talade om den fria marknaden och konkurrens. I verklighet hoppas vi få behålla ett slags privilegium som inte går att definera på andra sätt än , vi gillar inte icke-vita och icke-binära"

Jag tror att denna tråd reflekterar detta. Och hur Reagans neoliberala konservativa rörelse är död för evigt.
Detta fenomen har alltså väldigt lite med politiska sakfrågor att göra. Och alla som kallar sig konservativa låter sig numera skedmatas av bloggar som göder dem mätta med "own the libs"-argument.

Ni får gärna motbevisa mig om ni tycker att jag har fel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback