Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-17, 23:35
  #1
Medlem
Har de senaste 2-3 åren börjat få ont i knäna efter jag suttit ner en längre stund. Smärtan är väldigt intensiv men blir bättre när jag rätar ut benen eller går runt i några minuter. Jag kan också känna ibland hur det klickar till "där inne" och jag hör då ett knakande ljud.
Vad kan detta bero på och hur får jag det att sluta? Är det lugnt att jag fortsätter styrketräna?
Citera
2017-08-18, 01:52
  #2
Medlem
Det är svårt att svara på om man inte är läkare, men det kan vara artros, alltså förslitningar. Nu vet vi ju inte hur gammal du är, men övervikt och om du är äldre, kan vara en orsak.
Citera
2017-08-18, 19:20
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sabrina56
Det är svårt att svara på om man inte är läkare, men det kan vara artros, alltså förslitningar. Nu vet vi ju inte hur gammal du är, men övervikt och om du är äldre, kan vara en orsak.
Jag är dock under 25 år och har aldrig varit överviktig.
Citera
2017-08-18, 21:54
  #4
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zozinka
Har de senaste 2-3 åren börjat få ont i knäna efter jag suttit ner en längre stund. Smärtan är väldigt intensiv men blir bättre när jag rätar ut benen eller går runt i några minuter. Jag kan också känna ibland hur det klickar till "där inne" och jag hör då ett knakande ljud.
Vad kan detta bero på och hur får jag det att sluta? Är det lugnt att jag fortsätter styrketräna?

Du kanske kan låta benen vila lite under kommande träningspass. Förutsätter att det är redskapsträning på gym då.

Kör bålen, buken och resten vad du nu brukar göra. Då får du ju antagligen svaret på om dina knän är överansträngda. Nu är det ju sommar men hade det varit en lite kallare årstid hade jag om jag varit du smörjt på med Voltarengel vid en par ggr per dygn och sedan stödlindat knäna då du är på jobbet eller annan sysselsättning som inte är träning.

Felaktiga skor kan också ge sig till känna som en mindre instabilitet i knäna tror jag. Inte säker på den. Dina problem kan likväl försvinna efter ett tag. Allt som uppstår försöker kroppen fixa. Fortsätter det så beställ tid till husläkaren. Kanske lika bra att du beställer en tid nu för det kan ju vara nån veckas väntetid ofta. Skulle det gå över på den tiden så kan du avbeställa läkarbesöket minst 24 timmar innan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback