Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-17, 23:31
  #13
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Japp, ut på djurgården och våldtog tjejer. Minns du verkligen inte det? Konstigt, du måste vara yngre än vad jag trodde.
Skitit utomhus har väl folk gjort i slla tider liksom.
Pundat, rökt brass i t-banan. Den var ju fan farlig när det blev mörkt ute. Nu sitter det kameror överallt. Undrar varför?
Visst, det ser illa ut idag men, jag menar, det har det egentligen alltid gjort i så fall.

Vad bra. Det känns inte så mörkt, när man läser dina inlägg.
Men allvarligt 9-åringar som överfaller och rånar människor.
Citera
2017-08-18, 00:35
  #14
Medlem
Mupp08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Japp, ut på djurgården och våldtog tjejer. Minns du verkligen inte det? Konstigt, du måste vara yngre än vad jag trodde.
Skitit utomhus har väl folk gjort i slla tider liksom.
Pundat, rökt brass i t-banan. Den var ju fan farlig när det blev mörkt ute. Nu sitter det kameror överallt. Undrar varför?
Visst, det ser illa ut idag men, jag menar, det har det egentligen alltid gjort i så fall.

Aha, så det var lika många överfallsvåldtäkter på 80-talet som det är idag?
Är du så gammal att din hjärna ruttnat bort?
Citera
2017-08-18, 07:19
  #15
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Vad bra. Det känns inte så mörkt, när man läser dina inlägg.
Men allvarligt 9-åringar som överfaller och rånar människor.
Inget bra, inte bra alls. Men jag var aldrig på plats där, så jag vet inte hur det faktiskt gick till.
Ingenting jag skrivit till dig är egentligen värre än vad som sker idag. Det är bara det, Stockholm har aldrig varit någon idyll på något sätt.
Citera
2017-08-18, 08:25
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Har köpare missat hur kriminellt busliv som många boende vittnar om på södermalm, då lägenheter ändå går till topp-pris http://www.svt.se//nyheter/lokalt/st...for-topp-pris?
Varför märks det inte på bostadsrättspriserna på södermalm om den misär som härjar i området (kring Medborgarplatsen, Slussen, Björns trädgård, Tanto etc)?

Den enkla förklaringen är att det bor drygt 126 000 personer på Södermalm. Hela ön är inte förslummad även om det är riktigt illa på en del platser.

Men långsiktigt kommer det att bli värre och värre för Södermalm. Kungsholmen kommer sannolikt att få en liknande utveckling på grund av blå linjen.

Östermalm och Vasastan kommer att klara sig bäst.
Citera
2017-08-18, 09:19
  #17
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mupp08
Aha, så det var lika många överfallsvåldtäkter på 80-talet som det är idag?
Är du så gammal att din hjärna ruttnat bort?
Knappast något ovanligt alls då. Du ska inte inbilla dig att våldtäkter är någon ny uppfinning på något sätt.
Citera
2017-08-18, 11:12
  #18
Medlem
Mupp08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Knappast något ovanligt alls då. Du ska inte inbilla dig att våldtäkter är någon ny uppfinning på något sätt.

Jag påstår inte att det är nytt, utan jag har bara svårt att tro på lika många överfallsvåldtäkter nu som på 80-talet.
Citera
2017-08-18, 17:19
  #19
Medlem
KeyboardCat123s avatar
Har inte hört något om att Södermalm ska vara osäkert, men jag har iofs inte spenderat mycket tid i stockholm.

Var och budade på en lägenhet på södermalm för nån månad sedan. Den lilla ettan jag kollade på var riktigt gammal, riktigt sliten och endast 20 kvadrat. Denna lägenhet blev alltså såld för 2.8 miljoner trots alla brister... Samma lägenhet i samma skick gick för ca samma pris på Kungsholmen. I söderort (precis söder om södermalm, typ gullmarsplan) hittade jag däremot många liknande lägenheter fast nyrenoverade, bättre lägen, och kostade betydligt mindre. Lite sjukt egentligen.
Citera
2017-08-27, 13:22
  #20
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mupp08
Jag påstår inte att det är nytt, utan jag har bara svårt att tro på lika många överfallsvåldtäkter nu som på 80-talet.
Jag förstår vad du menar. Då kan man ju undra om det förekom alls, eller hur? Jo, det gjorde det och det var absolut lika osäkert för tjejer då eftersom det inte fanns mobiltelefoner liksom.
Det var däremot inte lika enkelt att få till en artikel om det i en tidning eller nyheterna. Det är nog svaret på varför det upplevs som om det händer mer frekvent idag. Sen var det väldigt ovanligt med falskanmälningar. Det är ett nutida påfund enligt min mening.
Jag vill absolut inte på något sätt försvara en våldtäkt men, ska man dömmas för det, då ska man ha gjort det.
Citera
2017-09-02, 12:06
  #21
Medlem
dialektikers avatar
I samband med att man tar upp den här artikeln så tar man också upp att det handlar om spekulation http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sk...adsspekulanter
Så det går att spekulera på södermalm som blivit ett riktigt getto med Björns trädgård.
Citera
2017-09-02, 14:37
  #22
Medlem
Södermalm är det enda stället i Sverige det i alla fall lite grann känns som att man bor i en stad. Utbudet väl inte så där jätteenormt men det går att leva här.
Det är ändå, jämfört med riktiga städer, väldigt tyst här. På krogen, lokaltrafiken, på gatan. Höjer man rösten bara pyttelite blir man tillsagd.
Svenskarna är ett stugsittande folk på det hela taget och bymentaliteten sitter djupt men som sagt så är Söder ändå inte fullt så deprimerande som resten av landet.
Citera
2017-09-02, 15:40
  #23
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Södermalm är det enda stället i Sverige det i alla fall lite grann känns som att man bor i en stad. Utbudet väl inte så där jätteenormt men det går att leva här.
Det är ändå, jämfört med riktiga städer, väldigt tyst här. På krogen, lokaltrafiken, på gatan. Höjer man rösten bara pyttelite blir man tillsagd.
Svenskarna är ett stugsittande folk på det hela taget och bymentaliteten sitter djupt men som sagt så är Söder ändå inte fullt så deprimerande som resten av landet.

Möjligt att det är populärt fortfarande då. Men många boende på södermalm vittnar om nedgångheten i området.

Att folk gärna spekulerar med lägenheter är ju dock ett faktum, och den lägenheten jag nämnt i trådstarten insinuerade DN om att det är spekulanter som vill hyra ut,
och då kommer ju turister och andra och bara bor tillfälligt i området.
Vad vet jag, det finns väl exempel på andra städer med som i cityområden har mycket kriminalitet och misär som ändå har dyra lägenheter?
Jag tycker personligen att det verkar rätt olidligt att bo i citykärnan nu med all kriminalitet, gatubarn och tiggare med mera, dock
__________________
Senast redigerad av dialektiker 2017-09-02 kl. 16:38.
Citera
2017-09-17, 10:01
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Möjligt att det är populärt fortfarande då. Men många boende på södermalm vittnar om nedgångheten i området.

Att folk gärna spekulerar med lägenheter är ju dock ett faktum, och den lägenheten jag nämnt i trådstarten insinuerade DN om att det är spekulanter som vill hyra ut,
och då kommer ju turister och andra och bara bor tillfälligt i området.
Vad vet jag, det finns väl exempel på andra städer med som i cityområden har mycket kriminalitet och misär som ändå har dyra lägenheter?
Jag tycker personligen att det verkar rätt olidligt att bo i citykärnan nu med all kriminalitet, gatubarn och tiggare med mera, dock

Jag är osäker på dina källor men som boende i citykärnan sedan fem år tillbaka märker jag bara löpande positiva skillnader. Gentrifiering är särskilt stark på Södermalm, man får börja vända på huvudet efter utlänningar nästan. De som tigger utanför ICA finns liksom överallt, i stan som i förort, och gör ingen skillnad för en upplevd "trygghet".

Jag är också nyfiken på var i innerstaden man kan få se ett "gatubarn"? Jag har aldrig sett ett nämligen, så du får gärna upplysa. Jag har inte heller tagit del av några polisutredningar eller rapporter angående den "ökande kriminalitet" du nämner, där får du också gärna hänvisa till betrodd källa.

Att invandring per automatik innebär ökad kriminalitet (synlig sådan) är SD-retorik.
__________________
Senast redigerad av Akademian 2017-09-17 kl. 10:04.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback