Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-09-17, 14:31
  #25
Medlem
sajebiss avatar
På Söder finns det något som inte finns i de andra stadsdelarna och det är en bohemkänsla. Tror att många lockas och också är beredda att betala för den, att man sen har fri andrahandsuthyrning är ju naturligtvis en bonus.

Bodde själv ca. 20 år på Mariaberget och jag kan inte tänka mig att man kan bo bättre i innerstan. Flyttade tyvärr närmare city, något som jag ångrar.


Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Jag är osäker på dina källor men som boende i citykärnan sedan fem år tillbaka märker jag bara löpande positiva skillnader. Gentrifiering är särskilt stark på Södermalm, man får börja vända på huvudet efter utlänningar nästan. De som tigger utanför ICA finns liksom överallt, i stan som i förort, och gör ingen skillnad för en upplevd "trygghet".

Tänk så olika folk ser på saker. Brukar emellanåt ge mig iväg in till city på kvällstid (bolaget där har öppet till åtta) och det är fan ingen picknick direkt.
Citera
2017-09-21, 02:04
  #26
Medlem
PalaceRoyales avatar
Södermalm är stadsdelen som aldrig sover. Här bor det kreativa folket. Lyssna inte på svensk medias rapportering om gatubarn som hänger i Björns Trädgård. Ok, i somras var det nog ganska många afghaner på Medis, men de har dragit och nu är allt frid och fröjd igen.
"Sweden oozes cool with its long white nights and minimalistic design, and Stockholm’s Södermalm only enhances this hip reputation. With a relaxed and creative vibe, this district is a labyrinth of fantastic spots to eat and drink and is the place to go for unique boutiques offering Swedish fashion. Notably, Söder is also home to one of the most reputable art bookstores in Europe, Konst/ig Books. Before leaving the area, be sure to take in the best panoramas of the city – the climbs up to Fjällgatan and Monteliusvägen are definitely worth the effort."
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback