Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-17, 20:53
  #1
Medlem
Här ser ni före och efter bilder på mina redigeringar! https://www.youtube.com/watch?v=__oHFLr8S2I
Citera
2017-08-18, 00:35
  #2
Medlem
OrganiCs avatar
Photoshop av den enkla anledningen att Lightroom är ämnat för foto och Photoshop är mer användbart för mina ändamål då jag arbetar mycket med grafik och inte enbart bildhantering.
Citera
2017-08-18, 02:08
  #3
Medlem
ACDSee för katalogisering och FastStone för snabb editering. Även SilkyPix och RawTherapee för de relativt få fall då jag kör RAW. Tycker JPEG idag är så bra att det sällan finns anledning till RAW.
Citera
2017-08-18, 06:13
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OrganiC
Photoshop av den enkla anledningen att Lightroom är ämnat för foto och Photoshop är mer användbart för mina ändamål då jag arbetar mycket med grafik och inte enbart bildhantering.
Då har du missuppfattat det hela. Photoshop är ämnat för just FOTO - hörs på namnet om inte annat. Vill du jobba med grafik så är det Illustrator som gäller - även här framgår det av namnet vad programmet är avsett för.
Själv använder jag Adobe Camera Raw rätt mycket vilket är photoshops raw-hanterar. För justeringar utöver det Photoshop.
Vilket program man "föredrar" är ju också en fråga om vad man vill eller behöver göra. Tycker frågan är fel ställd då den har mer än ett svar. Att bara justera kontrast och mättnad lik du gjort kan man göra i nästan vilket bildprogram som helst, men när det kommer till mer avancerade retuschera där man ska lägga till eller ta bort delar av bilden sömlöst - då finns det inte mycket att välja på - längre. Det har genom åren funnits uppstickare som försökt konkurrera med photoshop, men de har försvunnit. Kvar är väl bara Gimp.
__________________
Senast redigerad av martinator 2017-08-18 kl. 06:17.
Citera
2017-08-18, 09:23
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
Jag sitter kvar i Aperture.
Det är skitsvårt att byta råkonverterare!

Adobes produkter är så mörka och jobbiga.
Citera
2017-08-18, 17:06
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag sitter kvar i Aperture.
Det är skitsvårt att byta råkonverterare!

Adobes produkter är så mörka och jobbiga.
Det går att ändra färg på samtliga adobes produkter...
Citera
2017-08-18, 17:57
  #7
Moderator
rotadents avatar
Jag använder Photoshop CC, mest av gammal vana. Det skulle säkert funka lika bra med något annat, men Photoshop har blivit rätt prisvärt numera och jag kan det hyfsat bra så det är bekvämt för mig. Lightroom ingår också i priset, men det använder jag nästan aldrig.
Citera
2017-08-18, 19:07
  #8
Medlem
OrganiCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Då har du missuppfattat det hela. Photoshop är ämnat för just FOTO - hörs på namnet om inte annat. Vill du jobba med grafik så är det Illustrator som gäller - även här framgår det av namnet vad programmet är avsett för.
Själv använder jag Adobe Camera Raw rätt mycket vilket är photoshops raw-hanterar. För justeringar utöver det Photoshop.
Vilket program man "föredrar" är ju också en fråga om vad man vill eller behöver göra. Tycker frågan är fel ställd då den har mer än ett svar. Att bara justera kontrast och mättnad lik du gjort kan man göra i nästan vilket bildprogram som helst, men när det kommer till mer avancerade retuschera där man ska lägga till eller ta bort delar av bilden sömlöst - då finns det inte mycket att välja på - längre. Det har genom åren funnits uppstickare som försökt konkurrera med photoshop, men de har försvunnit. Kvar är väl bara Gimp.
Suck.
Återigen en besserwisser som ska visa sig vara duktig.
Missade du det sista jag skrev i mitt förra inlägg?
"...Photoshop är mer användbart för mina ändamål då jag arbetar mycket med grafik och inte enbart bildhantering."
Jag vet mycket väl att Illustrator är mer ämnat för grafik men jag brukar kombinera Illustrator, InDesign och Photoshop och har gjort det i alla dessa år jag har arbetat med detta. Du verkar väldigt begränsad i ditt användande av Photoshop och använder det inte till mer än justeringar av dina foton (enligt dig själv), så fortsätt du med det så blir det nog bra.
Citera
2017-08-18, 23:06
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OrganiC
Suck.
Återigen en besserwisser som ska visa sig vara duktig.
Missade du det sista jag skrev i mitt förra inlägg?
"...Photoshop är mer användbart för mina ändamål då jag arbetar mycket med grafik och inte enbart bildhantering."
Jag vet mycket väl att Illustrator är mer ämnat för grafik men jag brukar kombinera Illustrator, InDesign och Photoshop och har gjort det i alla dessa år jag har arbetat med detta. Du verkar väldigt begränsad i ditt användande av Photoshop och använder det inte till mer än justeringar av dina foton (enligt dig själv), så fortsätt du med det så blir det nog bra.
Suck - ännu en som redan vet precis allt och inte någonsin kommer lära sig något av vikt i livet.
Tvärt om jag använder PS till precis det det är avsett för - men om du nu är så jävla duktig så borde du veta att man kan länka grafik som smarta objekt mellan PS och Illustrator... Men uppenbarligen vet du inte det och du vill heller inte veta. Men nu vet du....
Citera
2017-08-19, 14:08
  #10
Medlem
OrganiCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Suck - ännu en som redan vet precis allt och inte någonsin kommer lära sig något av vikt i livet.
Tvärt om jag använder PS till precis det det är avsett för - men om du nu är så jävla duktig så borde du veta att man kan länka grafik som smarta objekt mellan PS och Illustrator... Men uppenbarligen vet du inte det och du vill heller inte veta. Men nu vet du....
Nämen trampade jag på en öm tå?
Varför så aggressiv?
Du säger att du använder PS till det som det är avsett för och i och med det så tror du att du endast kan använda det för att redigera bilder. Som jag skrev förut så verkar du väldigt begränsad.
Jag vet mycket väl vad dessa program kan göra så du behöver knappast försöka lära upp mig. Men tack ändå.
Trådskaparen frågade vad vi använder för redigeringsprogram och jag svarade utifrån min egen del.
Det finns ingen som helst anledning till att vi tjafsar om en sådan sak och det finns heller ingen anledning att leka Bror Duktig och försöka läxa upp andra.
Ha en fortsatt trevlig helg.
Citera
2017-08-21, 09:11
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OrganiC
Nämen trampade jag på en öm tå?
Varför så aggressiv?
Du säger att du använder PS till det som det är avsett för och i och med det så tror du att du endast kan använda det för att redigera bilder. Som jag skrev förut så verkar du väldigt begränsad.
Jag vet mycket väl vad dessa program kan göra så du behöver knappast försöka lära upp mig. Men tack ändå.
Trådskaparen frågade vad vi använder för redigeringsprogram och jag svarade utifrån min egen del.
Det finns ingen som helst anledning till att vi tjafsar om en sådan sak och det finns heller ingen anledning att leka Bror Duktig och försöka läxa upp andra.
Ha en fortsatt trevlig helg.
Nej det är du som begränsar dig själv i din okunskap. Eftersom PS endast har basala verktyg för vektorgrafik så blir men väldigt begränsad i just den delen av sitt skapande, men om man däremot använder smarta länkade objekt från Illustrator så har man en enormt mycket större frihet. Men som sagt - vissa vill inte lära sig nya saker och utvecklas.

Trådskaparen frågar efter redigeringsprogram och avser med tanke på trådens plats med stor säkerhet redigering av FOTOGRAFIER.... Och det var precis det jag svarade på i mina tidiga inlägg innan du drog in en massa ovidkommande om att göra "grafik", vilket han faktiskt inte efterfrågade.

Just denna diskussionen är det du som dragit igång genom att glida från trådens ämne i ditt första svar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback