Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-17, 20:46
  #1
Medlem
Mycatisonfires avatar
Tips för att slippa känna sig som en 60 årig gubbe efter varje gång man tränat ben? Den värsta träningsvärken brukar vara dag 2 & 3, för sedan bli bättre.

Jag brukar träna ben var 6-7 dag på gymmet. Har gjort detta i flera år, men likväl så får man alltid äckligt mycket träningsvärk i benen, börjar kännas ovärt när man är helt jävla handikappad efteråt, funderar på att sluta träna ben och bara träna dom genom cykling/annat.

Någon som sitter inne med ett bra knep att slippa den värsta träningsvärken?
Mitt standardpass är 8-10 set knäböj, 4 set benspark, 4 set bencurl, 4 set raka mark, sen ev ytterligare en övning för framsida ben. Jag får dock lika mycket träningsvärk om jag kör mindre övningar & set.
__________________
Senast redigerad av Mycatisonfire 2017-08-17 kl. 20:50.
Citera
2017-08-17, 20:55
  #2
Medlem
jpettersson1991s avatar
Har du möjlighet så träna benen mer frekvent.
Citera
2017-08-17, 21:10
  #3
Medlem
NickSonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mycatisonfire
Någon som sitter inne med ett bra knep att slippa den värsta träningsvärken?
Kör någon form av knäböj varje träningspass så vänjer du dig.
Citera
2017-08-17, 21:16
  #4
Medlem
gurkmajjas avatar
Ja du kör för sällan. Hålller jag mig till i vart fall två benpass i veckan får jag ingen träningsvärk alls, har jag ett uppehåll på 7- 8 dagar behöver rollator i två dagar efter ett benpass.
Citera
2017-08-17, 21:27
  #5
Medlem
Träna benen oftare, jag kör benen 3 gånger i veckan. Har aldrig träningsvärk.
Citera
2017-08-17, 21:34
  #6
Medlem
Var sjätte eller sjunde dag? Det säger väl sig självt att du får sån träningsvärk med en sådan låg frekvens. Benen tränar man minst tre gånger i veckan, allt annat är undermåligt.
Citera
2017-08-17, 21:34
  #7
Medlem
Killer-queens avatar
Träna benen oftare som sagt, eller gör åtminstone rörelsen på lite lättare vikt och med mindre volym. 2x5 knäböj på lättare vikt inklämt i något annat pass kan förmodligen hjälpa.
Citera
2017-08-19, 11:35
  #8
Medlem
Buffymyloves avatar
Minst två dagar i veckan och benspark-maskinen är skit. Lägg in lite mer variation.
Citera
2017-08-19, 12:36
  #9
Medlem
ingetbranicks avatar
Som sagt, en vecka är för långt mellan passen. Musklerna hinner "vänja av sig". Det är precis likadant när jag löptränar, springer jag en gång i veckan känner jag mig som en nybörjare efteråt med träningsvärk i flera dagar. Springer jag två dagar i veckan eller mer slipper jag träningsvärken. Det finns inget "muskelminne" att tala om här; trots att jag har löptränat i massor av år får jag träningsvärk om jag inte sprungit på ett tag, även om jag bara joggar några kilometer. Om jag har tränat bra och är i form, däremot, känner jag knappt något dagen efter en halvmara.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback