Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-03, 13:45
  #13
Medlem
Zests avatar
jag körde den här kombon när min gamla pc inte riktigt orkade spelen jag körde längre.

moderkort: ROG STRIX Z270H GAMING
processor: Core i5 7600K 3.8GHz
grafikkort: GeForce GTX1050TI EX 4GB (finns plats för 2 grafikkort på moderkortet)
ramminnen: Vengeance LPX Red 2x8GB 3200mh (finns utrymme för 32 gb på moderkortet)

har även köpt ett nytt chassi, nätagg 750w, ssd 250 gb, en gigantisk cpu-fläkt och ett par flashiga extrafläktar

och det funkar klockrent för mina spel.
har endast op (körde på w7 då jag inte är ett riktigt fan av w10 riktigt ännu) och de tyngre spelen installerade på ssd:n.
har externa hårddiskar för lagring sedan tidigare.
och det finns utrymme för uppgraderingar med, vilket var vad jag ville.

är lätt att gå helt overboard med sina delar för man vill ha det absolut bästa men jag tyglade mig själv och kollade till vad jag egentligen behövde - men att det även fanns utrymme för uppgraderingar i framtiden. gick på runt 8.500 totalt, är jäkligt nöjd iaf.
__________________
Senast redigerad av Zest 2017-09-03 kl. 13:48.
Citera
2017-09-03, 13:57
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neurotypisk
Okej, jag förstår principen.

Det här är lite rörigare än jag trodde med just CPU-biten eftersom det bestämmer så mycket av resten av komponenterna.

Hörde med släktingen och det visar sig att hans nuvarande laptop har i7 så det blir knappast snack om att gå lägre än så. Vad som är tveksamt är just hur viktigt det är att vänta på Coffee lake. Det är inte viktigast att ha det allra senare, vi vill bara ha valuta för pengarna och något som klarar det mesta. Inte heller är överklockning viktigt men grafikkortet till exempel kommer att bytas ut vid tillfälle.

i7 7700k med ett 200 chipset låter dugligt? https://www.inet.se/kundvagn/visa/10670836/

Jag tycker med det är konstigt med ett 3GB grafikkort i den här prisklassen då många färdiga datorpaket har 8GB 1060/1070? Är de såpass ooptimerade i övriga delar?

Citerar mig själv så att ingen missar listan jag har där, lutar åt köp snart och undrar om det är något som är okompatibelt?
Citera
2017-09-03, 19:12
  #15
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurotypisk
konstigt med ett 3GB grafikkort i den här prisklassen då många färdiga datorpaket har 8GB 1060/1070? Är de såpass ooptimerade i övriga delar?
Det som är viktigt för märkesdatorer är att locka med det som kunderna tittar efter, ett högt nummer på grafikkortet och antingen en i5 eller i7 i den, resten kan vara i stort sett vad som helst sålänge det är billigt. Därför är det vanligen svårt eller omöjligt att uppdatera en märkesdator med bättre komponenter.

Exempel på märkesdatorproblem - Grafikkort som är av enklaste modell och med sämsta kylning går inte byta pga chassiet är för trångt, kan vara lågprofilkort som inte ens tillverkas nån kraftigare version av, eller nätagget är för klent och i specialformat så det går inte sätta i ett vanligt sådant heller, och moderkortet kan vara i btx-format som hänger "upp&ner" på fel sida. De bygger datorerna så för att det blir billigt och dels för att kunderna köper ny dator när den gamla inte går fixa till. Man vill inte att kunderna håller liv i grejorna pga det minskar nyförsäljningen.

När du bygger en dator själv får du överlag avsevärt bättre delar och det går byta och modifiera i efterhand. Det slår igenom ganska kraftigt i priset.
Citera
2017-09-03, 22:00
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neurotypisk
Hörde med släktingen och det visar sig att hans nuvarande laptop har i7 så det blir knappast snack om att gå lägre än så.

Laptop och desktop är två helt olika saker. Laptops lägger mer vikt vid låg strömförbrukning så deras gaming/mainstream cpu'er ligger på 45w ner till 15w gentemot 65-95w på desktops. Likaså är många laptop i7'or 2 kärniga med 4 trådar, som dagens i3'or på desktop sidan med andra ord.
Citera
2017-09-04, 21:34
  #17
Medlem
Okej, men vad tycker ni om listan såhär långt? Ser allt kompatibelt ut? https://www.inet.se/kundvagn/visa/10670836/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback