Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-17, 19:33
  #1
Medlem
Jag försöker hjälpa en släkting med att ordna komponenter till en ny speldator, men det var längesedan jag byggde och har mycket lite koll på marknaden, delar och så vidare. Vi behöver lite tips och hjälp.

Han vill ha en speldator som räcker länge, nu pratar vi inte det absolut krämigaste med massa kylning och överklockning, men ändå något som klarar av grymma spel och håller. Riktpriset är 11.000.

Vad vi fått tips om är Ryzen och ett senare GeForce GTX, samt några grundläggande andra delar, SSD och så vidare.

Till en början fick vi ihop ett drömpaket med ryzen 1600x och GTX 1070: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10545570/hej

Tyvärr landade det på 14k vilket är för dyrt.

Vi testade att skala av, gick ner till 1060 och ett billigt moderkort och landade på 10k: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10625272/fasfa

Men jag är lite tveksam till komponenterna här, speciellt moderkortet. Hur ska vi kunna optimera den här kompotten?

Jag har hört skilda åsikter om det här med 1070 vs 1060, till exempel att 1070 mest används vid 4K Gaming och VR vilket släktingen inte kommer syssla med. Stämmer detta?

Han funderar även på en färdig laptop eftersom det här känns rörigt, men jag misstänker att det är dålig prestanda för pengarna jämfört med ett gediget bygge, och datorn har GTX 1050: https://www.inet.se/produkt/1960752/...gtx-1050#specs

Därmed frågar jag er om input angående dom här listorna och vad ni kan ge för råd?

Tack på förhand.
Citera
2017-08-17, 20:38
  #2
Medlem
Ska det vara ett mATX , mITX eller ATX format på bygget?, ser att det är blandat i listan.

Ska det vara en speldator så brukar man gå på ATX, det övriga använder man om man vill bygga ett
litet kompakt system att ha i tex en mediabänk.

Ska det spelas i upplösning 1080 så räcker ett 1060 kort ganska bra, kan hända att man får skruva ner lite lullull i vissa speltitlar för att det ska flyta bra, önskvärt är ett V2 kort med 6Gb.

Kommer det användas optiska enheter?,ex dvd?, om inte så gå på ett FD S istället.

Finns Operativsystem ?, om inte så spara in 800:- och köp Win 10 på tex Kinguin eller ebay istället.

Skippa lagringsdisken och köp större SSD.

Här får ni ett förslag iaf: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10625555/

Vill ni skära ner kostnaden ytterligare ta ett 1060 kort 3Gb istället

Förslag 3gb: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10625568/

Kylaren som följer med är riktigt bra.

Skippa laptop, för att komma upp i bra prestanda så kostar det flis, dem blir dessutom mycket varma och fläktarna är inte direkt ljudlösa.

Ha också i tanke att Intel snart släpper sin nya generation cpu coffelake
__________________
Senast redigerad av peckapecan 2017-08-17 kl. 20:53.
Citera
2017-08-17, 23:17
  #3
Medlem
kl4sseKocks avatar
Vill också på peka det andra paketet, större SSD på minst 250gb.
Kolla även upp så CPUn passar moderkortet direkt så att inte BIOS måste uppdateras innan.

Skulle också rekomendera att gå på fullt stort ATX moderkort inför evetualla framtida uppgraderingar av tex ljud/wifi kort.
Citera
2017-08-18, 06:42
  #4
Medlem
Frejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurotypisk

Jag har hört skilda åsikter om det här med 1070 vs 1060, till exempel att 1070 mest används vid 4K Gaming och VR vilket släktingen inte kommer syssla med. Stämmer detta?

Tack på förhand.

1060 duger gott om ni spelar i 1080p
Ska det spelas i 1440p så funkar ett 1070 men jag rekommenderar minst ett 1080.
Ska ni köra i 4k så behöver ni minst ett 1080Ti

Visst går det att köra med ett 1070 med en 4k skärm men har man lagt runt 14k på en ny dator så är det inte så kul att bli tvingad att köra alla spel på low.

Sen hade @peckapecan ett bra tips, köp windows på ebay och skippa lagringsdisken, den kan ni köpa till senare.
Citera
2017-08-18, 13:00
  #5
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurotypisk
Därmed frågar jag er om input
Ett exempel att fundera på https://www.inet.se/kundvagn/visa/10626815/
Citera
2017-08-19, 13:33
  #6
Medlem
Tack så hemskt mycket, många bra tips! Det är en jävla djungel och inte lätt att reda ut. Lagringsdisken skippar vi, större SSD blir det, en Intel-CPU verkar bättre och jag tror att det är värt att vänta på Coffee Lake. Det kommer väl förhoppningsvis släppas i liknande prisklass som i5:an som länkats?

Jag frågade samma fråga på sweclockers och fick ett tips på en burk där man lyckats klämma in en 1070, ser det vettigt ut? https://www.inet.se/kundvagn/visa/10625380/

Jag tror inte vi går lägre än 6GB på grafikkort. Undrar om skillnaden mellan 2400mhz ram och 3000 i ett sånt här bygge, verkar mest spela roll om man kör på ryzen. Ponera att vi har lite svängrum på en tusenlapp, är det någon markant skillnad man kan få igenom på det?
Citera
2017-08-19, 14:13
  #7
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurotypisk
fick ett tips på en burk där man lyckats klämma in en 1070, ser det vettigt ut?
Chassiet har tämligen påver ventilation, det är gjort för design och inte funktion. Det finns t.ex fläktar fram, men den heltäckande fronten hindrar effektivt luftintag där, så det blir svårt att få bra kylning. Finns heller ingen plats för dörrfläkt, så risken är stor att det blir varmt därinne, särskilt grafikkortet.

Nätagget där är riktigt dåligt, låg kvalitet, men mer än tillräckligt många watt.

Påvert moderkort, asus har alltför ofta buggiga drivrutiner, bios och kringprogram, välj i första hand gigabyte eller msi, då är det mycket mer sällan sånt strul iaf.

Minnesmodulerna som listas där är inte kompatibla med moderkortet, eller de körs iaf inte i den hastigheten, pga moderkortet bara klarar 2400.

7600k kör som standard ca.25% snabbare än 7400, så det beror på spelen vad de kräver. Är spelen enbart grafikkrävande kan det gå bra, är de däremot mestadels processorkrävande så blir det en rätt rejäl diff där. Kolla upp dina spel om de är processorkrävande eller grafikkrävande, eller kanske några av var sort.

Saknas också 3e-parts processorkylare, så det kan bli bullrigt med originalkylaren om processorn belastas ofta/länge.

Grafikkortet där är helt ok.

Ssd'n är i allra minsta laget för en speldator, spelen börjar ju vara uppemot 25-40 gig vardera, plus man vill ha windows och kanske program som office, mediaspelare, webläsare och lite annat, så säg att det i bästa fall ryms 3 stora eller 5 små spel på en 250-giggare innan utrymmet är slut. Jag råder på minimum 500 gig för en speldator, om man har 3 eller fler titlar installerade.
Citera
2017-08-23, 07:53
  #8
Medlem
Pratar vi fortfarande om att spela i 1080 upplösning?

Gå ner på ett 1060 kort och satsa på en i5 K cpu med lämpligt moderkort för oc.

Lägg de spel du mest spelar som verkligen nyttjar ladd och accesstider på en SSD, typ onlinespel som innehåller stora kartor tex.

Det är inte så att en SSD med automatik boostar alla spel, så kolla upp om de titlar du spelar är värt lägga på en sån disk.

Du kanske klarar dig med en 250Gb trots allt
Citera
2017-09-02, 15:29
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Ett exempel att fundera på https://www.inet.se/kundvagn/visa/10626815/

Jag har kikat runt lite och denna känns bäst, kan du bara förklara vad som är möjligt med det moderkortet? Är det lämpligt att bygga vidare på med fetare delar sen? Jag resonerar som så att det är bättre med en stabil grund för senare uppgradering istället för något skrangligt budget med ett monsterGPU, väldigt tacksam att du förklarade det med det andra bygget.

Vi kör på en 500gb SSD till och börja med, handlar mest om att starta OS snabbt, inte samla spel på men om några få favoriter går snabbare är det ju alltid en vinst.
Citera
2017-09-02, 16:21
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neurotypisk
Jag har kikat runt lite och denna känns bäst, kan du bara förklara vad som är möjligt med det moderkortet? Är det lämpligt att bygga vidare på med fetare delar sen? Jag resonerar som så att det är bättre med en stabil grund för senare uppgradering istället för något skrangligt budget med ett monsterGPU, väldigt tacksam att du förklarade det med det andra bygget.

Vi kör på en 500gb SSD till och börja med, handlar mest om att starta OS snabbt, inte samla spel på men om några få favoriter går snabbare är det ju alltid en vinst.

Inte mycket är möjligt med det moderkortet, B250 är bottenskrapet och ej lämpligt för vare sig den där cpu'n eller någon fetare.

Finns inte mycket som talar för i5'or i dagsläget när du kan köpa R5'or billigare, klockar du i5'an så har du några fps bättre i vissa spel, om du sitter på gtx 1080+. Med gtx 1060 spelar det ingen roll. Du kan dock inte klocka på det moderkortet så du behöver då köpa ett z270, sen en bättre kylare om du vill kunna klocka riktigt. Så släng på ~1k till om du vill göra det riktigt och få ~0 fps mer med ett gtx 1060.

Vänta på Coffeelake från intel, kör på i7 7700k eller R5 om du funderar på cpu i dagsläget. För budget byggen finns t.ex G4560 från intel.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10668958/ AM4 plattformen ska leva vidare till åtminstone 2020 så det kan väl anses vara en stabil grund, går även att klocka på det moderkortet.
Citera
2017-09-02, 18:42
  #11
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurotypisk
kan du bara förklara vad som är möjligt med det moderkortet? Är det lämpligt att bygga vidare på med fetare delar sen?
Moderkort är direkt relaterade till processorfamiljer, så när nya processorgenerationer lanseras har de vanligtvis (undantag finns) en annan sockel. Av dagens aktuella utbud inom socket 1151 i5/i7-serie 6000-7000, t.ex 6600k,6700k,7600k,7700k mfl så passar alla på det moderkortet.

Det är ingen bra ide att budgetköpa i5-7600k om du ändå tänkt sätta dit en kraftfullare processor sedan, t.ex 7700k, då tycker jag du bör skaffa i7'an redan från början.

Då det gäller grafikkort funkar det med alla dagens modeller, hela vägen upp till titan-kortet, men inte med dubbla grafikkort. Vill du ha den möjligheten, sök ett kort som klarar "sli".

Moderkortets huvudsakliga uppgift är att erbjuda kontakter, kortplatser och anslutningsmöjligheter. Datorn blir i sig inte snabbare eller bättre eller stabilare av att moderkortet kostar 7000 än om moderkortet kostar 700. Heter det Z..nånting, så erbjuder det överklockningsmöjligheter, men det är ganska få datorägare som bryr sig om det. OM du ska överklocka, välj då ett z270 moderkort, t.ex. https://www.inet.se/produkt/1900140/...z270-gaming-k3 , i annat fall spelar den saken ingen roll.
Det viktigaste är att kortet har de anslutningsmöjligheter du behöver. Naturligtvis kul om det finns i lager också, så man slipper vänta tills november eller nåt sånt.

Citat:
Jag resonerar som så att det är bättre med en stabil grund för senare uppgradering istället för något skrangligt budget med ett monsterGPU
Inom moderkort är det faktiskt så att de dyraste grejorna överlag krånglar mest, så högre pris betyder inte automatiskt högre kvalitet, det betyder istället fler finesser och specialfunktioner, som t.ex programmerbar belysning, "killer" nätverkschip istället för intel, fiberoptisk ljudutgång, sli-möjlighet, inbyggt wifi och sådana saker. Då det gäller fabrikat finns viss skillnad, framförallt då det gäller drivrutiner och övriga programvaror, just därför jag så ofta länkar gigabyte och knappt någonsin ett asus moderkort.
Citera
2017-09-03, 13:30
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Moderkort är direkt relaterade till processorfamiljer, så när nya processorgenerationer lanseras har de vanligtvis (undantag finns) en annan sockel. Av dagens aktuella utbud inom socket 1151 i5/i7-serie 6000-7000, t.ex 6600k,6700k,7600k,7700k mfl så passar alla på det moderkortet.

Det är ingen bra ide att budgetköpa i5-7600k om du ändå tänkt sätta dit en kraftfullare processor sedan, t.ex 7700k, då tycker jag du bör skaffa i7'an redan från början.

Då det gäller grafikkort funkar det med alla dagens modeller, hela vägen upp till titan-kortet, men inte med dubbla grafikkort. Vill du ha den möjligheten, sök ett kort som klarar "sli".

Moderkortets huvudsakliga uppgift är att erbjuda kontakter, kortplatser och anslutningsmöjligheter. Datorn blir i sig inte snabbare eller bättre eller stabilare av att moderkortet kostar 7000 än om moderkortet kostar 700. Heter det Z..nånting, så erbjuder det överklockningsmöjligheter, men det är ganska få datorägare som bryr sig om det. OM du ska överklocka, välj då ett z270 moderkort, t.ex. https://www.inet.se/produkt/1900140/...z270-gaming-k3 , i annat fall spelar den saken ingen roll.
Det viktigaste är att kortet har de anslutningsmöjligheter du behöver. Naturligtvis kul om det finns i lager också, så man slipper vänta tills november eller nåt sånt.


Inom moderkort är det faktiskt så att de dyraste grejorna överlag krånglar mest, så högre pris betyder inte automatiskt högre kvalitet, det betyder istället fler finesser och specialfunktioner, som t.ex programmerbar belysning, "killer" nätverkschip istället för intel, fiberoptisk ljudutgång, sli-möjlighet, inbyggt wifi och sådana saker. Då det gäller fabrikat finns viss skillnad, framförallt då det gäller drivrutiner och övriga programvaror, just därför jag så ofta länkar gigabyte och knappt någonsin ett asus moderkort.

Okej, jag förstår principen.

Det här är lite rörigare än jag trodde med just CPU-biten eftersom det bestämmer så mycket av resten av komponenterna.

Hörde med släktingen och det visar sig att hans nuvarande laptop har i7 så det blir knappast snack om att gå lägre än så. Vad som är tveksamt är just hur viktigt det är att vänta på Coffee lake. Det är inte viktigast att ha det allra senare, vi vill bara ha valuta för pengarna och något som klarar det mesta. Inte heller är överklockning viktigt men grafikkortet till exempel kommer att bytas ut vid tillfälle.

i7 7700k med ett 200 chipset låter dugligt? https://www.inet.se/kundvagn/visa/10670836/

Jag tycker med det är konstigt med ett 3GB grafikkort i den här prisklassen då många färdiga datorpaket har 8GB 1060/1070? Är de såpass ooptimerade i övriga delar?
__________________
Senast redigerad av Neurotypisk 2017-09-03 kl. 13:36.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback