Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-17, 17:49
  #1
Medlem
Jag läste någonstans att hela värdet på alla AIKs aktier endast var ca 30 miljoner SEK. Kan detta stämma? Betyder det alltså att en privatperson hade kunnat köpa och ta över AIK för 30 miljoner?

Om inte, vad tror ni är en realistisk summa för att köpa en klubb som AIK, Hammarby, Djurgården, MFF eller IFK Göteborg?
Citera
2017-08-17, 17:51
  #2
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
Jag läste någonstans att hela värdet på alla AIKs aktier endast var ca 30 miljoner SEK. Kan detta stämma? Betyder det alltså att en privatperson hade kunnat köpa och ta över AIK för 30 miljoner?

Om inte, vad tror ni är en realistisk summa för att köpa en klubb som AIK, Hammarby, Djurgården, MFF eller IFK Göteborg?
Aik måste nog kosta mer än 30 miljoner, men är det lönsamt att äga ett allsvenskt fotbollslag ?
Citera
2017-08-17, 17:54
  #3
Medlem
RonHowards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
Jag läste någonstans att hela värdet på alla AIKs aktier endast var ca 30 miljoner SEK. Kan detta stämma? Betyder det alltså att en privatperson hade kunnat köpa och ta över AIK för 30 miljoner?

Om inte, vad tror ni är en realistisk summa för att köpa en klubb som AIK, Hammarby, Djurgården, MFF eller IFK Göteborg?

51 procentsregeln.
Citera
2017-08-17, 18:04
  #4
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
Jag läste någonstans att hela värdet på alla AIKs aktier endast var ca 30 miljoner SEK. Kan detta stämma? Betyder det alltså att en privatperson hade kunnat köpa och ta över AIK för 30 miljoner?

Om inte, vad tror ni är en realistisk summa för att köpa en klubb som AIK, Hammarby, Djurgården, MFF eller IFK Göteborg?

Nej, du kan inte köpa en allsvensk förening. Vi har 51%-regeln.
Citera
2017-08-17, 18:31
  #5
Medlem
Jasså, jag visste inte att 51%-regeln gällde som lag för alla svenska idrottsföreningar. Synd.

Gäller denna regel även i Norge och Danmark?
Citera
2017-08-17, 18:34
  #6
Medlem
Letrangeres avatar
Det måste vara en lika dålig affär som Fermenta, oavsett klubb.
Citera
2017-08-17, 18:36
  #7
Avstängd
12hoppihagens avatar
http://www.fotbolldirekt.se/2013/10/...ljonersvallen/

Lite daterade uppgifter då det rör sig om 2013, men kan ändå ge en fingervisning, förutsatt att 51%-regeln inte finns blir det nog väldigt dyrt att shoppa de stora föreningarna, de blå danskarna, DIF, AIK, HIF och sillstryparna i väst, Häcken ligger högt då dom äger och driver världens största ungdomsturnering Gothia Cup.

Om man tar sin kundkorg och styr shoppingen mot mindre föreningar, BP)påväg upp från superettan), Jönköping södra och Sundsvall...

För övrigt fascinerande hur det tydligen är ett krav att man måste vara värdelös på ekonomi för att engagera sig i elitidrott, i vilken annan sektor skulle siffrorna enligt nedan accepteras?
http://www.idrottensaffarer.se/affar...-i-allsvenskan
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback