Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-17, 17:48
  #1
Medlem
Jag har en binärfil. När man öppnar den i en texteditor får man upp massa kinesiska tecken och här och var hittar man textsträngar. Nu vill jag ta reda på om det göms nån mer text i den binära filen. Jag har listat ut att texten som finns är i 16-bits format.

Min tanke är att man försjuter hela textfilen men 1 bit och sen letar igenom filen igen för att se om man kan hitta nån ny text. Sen gör man samma sak med 1 bit till osv.

Om jag har förstått det rätt så fungerar det som följande. När man öppnar en binär fil i en texteditor (med 16-bits kodning) så består
första tecknet av bit 1-16, andra tecknet bestående av bit 17-32 osv
Jag vill då leta efter vad som finns i bit 2-17, 18-33 osv. Samt i 3-18, 19-34 osv
Och göra detta för alla de 16 möjligheterna som finns.

Är det nån som vet nått program som kan gör detta åt mig? Dvs göra förflyttningen, att leta igenom filen efter textsträngar kan jag göra manuellt då det inte är någon jättestor fil.
Citera
2017-08-17, 20:46
  #2
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tadems
Jag har en binärfil. När man öppnar den i en texteditor får man upp massa kinesiska tecken och här och var hittar man textsträngar. Nu vill jag ta reda på om det göms nån mer text i den binära filen. Jag har listat ut att texten som finns är i 16-bits format.

Min tanke är att man försjuter hela textfilen men 1 bit och sen letar igenom filen igen för att se om man kan hitta nån ny text. Sen gör man samma sak med 1 bit till osv.

Om jag har förstått det rätt så fungerar det som följande. När man öppnar en binär fil i en texteditor (med 16-bits kodning) så består
första tecknet av bit 1-16, andra tecknet bestående av bit 17-32 osv
Jag vill då leta efter vad som finns i bit 2-17, 18-33 osv. Samt i 3-18, 19-34 osv
Och göra detta för alla de 16 möjligheterna som finns.

Är det nån som vet nått program som kan gör detta åt mig? Dvs göra förflyttningen, att leta igenom filen efter textsträngar kan jag göra manuellt då det inte är någon jättestor fil.
Känner inte till något sådant på rak arm, däremot låter det ju inte allt för komplicerat att tåta ihop nåt eget som bitshiftar dina tecken och sedan spottar ut dem i en ny fil för analys.
Citera
2017-08-17, 21:37
  #3
Moderator
vhes avatar
strings(1) -e
Citera
2017-08-17, 22:16
  #4
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
strings(1) -e
Haha, snyggt

Varför krångla till det liksom?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback