Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-17, 17:45
  #1
Medlem
Konkeletares avatar
Hej, jag har nu kollat runt lite men verkar inte riktigt finnas mycket som kan hjälpa mig.
Så jag har lite frågor om det råkar finnas någon som kan lite om att använda nutritions och hur det är med klonex och sticklingskit

Kan börja med att nämna vad jag har nedan:

Gold label soil A & B
Gold label soil Ultra MG
Gold label soil Roots


Använder HPS Lampa 250w endast en blomma, meningen var att klippa sticklingar i tidigare stadie men nu har den växt på sig fint och endast genom sol utan näring, och det blev otroligt bra bara det.

Varför jag starta denna tråd är för att jag inte riktigt förstår är när och vilken eller vilka jag ska använda då jag inte använt någon av dessa från start, det har börjat komma in i blomning men inte riktigt där.

Tanken var att försöka få den att blomma, det jag odlar är någon sorts kush tror jag (kan ta reda på senare).
Hursomhelst så hoppas jag någon vet, då jag är helt oerfaren när det gäller nutrients.

Skulle även vilja veta om det är möjligt o klippa lite stickklingar nu när den var uppe i nån vecka och börjar komma in i blomfasen. För detta har jag skaffat ett färdigt sticklings kit, har även klonex vilket jag antar kommer vara till stor hjälp, förmodligen även Gold label soil roots

Tacksam för alla svar!

/Torbjoern
Citera
2017-08-17, 18:34
  #2
Medlem
OnlyTimeWillTells avatar
på hydrogardens hemsida står det när och hur mycket man ska ha av varje flaska.

det går att ta sticklingar nu, men det är bara dumt, då när du tar sticklingar i veg fasen, så växer det ut 2 nya grenar där du tog sticklingarna, nu när den är på väg in i blom,så kommer den inte hinna peta ut nya grenar vilket är dumt, mindre skörd.

sedan tror jag det inte är speciellt bra för plantan, då den håller på och ställer om sig till blom stadiet nu, vilket kräver mycket energi ifrån plantan, så förmodligen bäst att inte stressa den.

sedan,första gången du ska ta sticklingar ?
man gör lätt läro-misstag innan man lyckats rota en stickling, så det lär gå några sticklingar innan man lyckats till 100%,
så skulle hellre satsa på sticklingar på nästa planta, så får man tid på sig att försöka.

sen kostar 3 frön på nordic seeds 100kr ca, så det är inga stora summor för fröna.

och ju mer näring är inte alltid bättre
Citera
2017-08-18, 08:59
  #3
Medlem
Det går bra att ta sticklingar under hela veg fasen men även under stora delar av blom fasen. När du tar sticklingar från blommande plantor och sätter dessa på 18 h så går de tillbaka till veg. Det är inte att fördra men det fungerar. Sedan behöver du två växtrum / lampor etc. Du kan följa rekommendationerna för näring men var försiktig för det är otroligt lätt att bränna plantorna pga övernäring. Lyckt till med odlingen!
Citera
2017-08-19, 16:34
  #4
Medlem
Jag kan hålla med om att Gold Label's näring är förvirrande. Tycker det är lättare med en flaska vegg näring med 2-1-1 och en flaska för blom med 1-2-2 och en flaska pk13/14.
Jag kör med Goldlabel näring nu och kan rekommendera dig att använda 0.8 av rekommenderad dos på deras näringschemat för att inte bränna plantorna. Dock fick jag tillsätta mera rent N då plantorna fick kväve brist på 0.8 men får näringsbränna vid rekommenderad dos.

Citat:
Ursprungligen postat av Silvrisone
Det går bra att ta sticklingar under hela veg fasen men även under stora delar av blom fasen. När du tar sticklingar från blommande plantor och sätter dessa på 18 h så går de tillbaka till veg. Det är inte att fördra men det fungerar. Sedan behöver du två växtrum / lampor etc. Du kan följa rekommendationerna för näring men var försiktig för det är otroligt lätt att bränna plantorna pga övernäring. Lyckt till med odlingen!

Att ta sticklingar från blommande plantor är verkligen inte att föredra! De yieldar mycket mindre och växer sig allt för buskiga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback