Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-17, 21:53
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Är det någon som tror på det idag?

Det är jag övertygad om.
Citera
2017-08-17, 21:56
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Det är jag övertygad om.

Naivt, kan se framför mig hur någon 21-årig idiot väljer att dela något arv han sitter på med sin första flickvän för de ska minsann vara ihop för resten av livet.
Citera
2017-08-17, 21:58
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Naivt, kan se framför mig hur någon 21-årig idiot väljer att dela något arv han sitter på med sin första flickvän för de ska minsann vara ihop för resten av livet.

Naivt under de första åren, men efter att ha levt med varandra under flera år är det betydligt mindre naivt.
Citera
2017-08-17, 22:08
  #16
Avstängd
Jag tycker att det låter hemskt..

Och då är jag ändå en sån som älskar att skämma bort henne med diverse småsaker.

Edit: nu när jag tänker efter så blir det ännu värre då! För då köper jag saker för hennes egna pengar..
__________________
Senast redigerad av JimJams 2017-08-17 kl. 22:12.
Citera
2017-08-17, 22:36
  #17
Medlem
Har provat på både gemensam och delad ekonomi. Delad ekonomi är att föredra. Minst tjafs så.

Sedan kan man ju modifera lite med gemensamma utgifter beroende på hur inkomstfördelningen ser ut.
Citera
2017-08-17, 23:47
  #18
Medlem
jagnickars avatar
Kör ett gemensamt sparande där båda lägger in lika mycket, sen om du känner dig generös och vill åka på en semester kan du ju passa på och bjuda honom.Då har ju summan utnyttjats under tiden ni är tillsammans i alla fall och du har inte kastat pengar i sjön.
Ni kan ju ha ett gemensamt mat konto också som ni handlar på. Då är ju det som behöver delas i ekonomin delat på ett enkelt sätt! Tycker inte det riktigt finns någon anledning till att man ska finansiera någon annans hobby och nöjen (om man inte känner för att bjuda eller så) men det är ingen plikt jag tycker man har som sambo.

Alla har i princip en möjlighet till att skaffa ett välbetalt jobb så vill man ha mer pengar tycker jag var och en ansvarar för att skaffa det. Själv sliter jag med en svår utbildning och skulle inte alls ha lust att av "plikt" ge bort en massa pengar för det jag slitigt så hårt för. Men då måste man ta hänsyn till att partnern kanske inte har råd med samma aktivitet och liv som man själv vill ha, så då får man acceptera det eller bjuda till med plånboken helt enkelt. Men man har alltid ett val
Citera
2017-08-18, 04:29
  #19
Medlem
heropsychodreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxurious
Jag har sambo sedan ett par år tillbaka. Vi är båda studenter för närvarande. Min utbildning kommer att bli färdig innan hans och troligen kommer mitt yrke att ge mig högre lön. I dagsläget extraarbetar jag ibland, vilket han inte gör. Jag har också betydligt mer tillgångar än vad han har sedan tidigare.

Ibland känns det som att det vore smidigt att lägga alla våra inkommande pengar i en pott och sedan ta ur potten efter förnuft. Å andra sidan kommer det ju praktiskt att leda till att jag kommer att ge bort en del av mina pengar till honom, att jag kommer att jobba "hårdare" för att få in pengar som hamnar honom till godo. Det kanske jämnar ut sig under en livstid. Eller så gör man slut och har gett bort pengar i onödan... Hade det funnits gemensamma barn så hade jag sett en större vikt av att dela på pengarna med tanke på förmodad föräldraledighet och deltidsarbete för någon. Å andra sidan så är ju de flesta utgifterna redan gemensamma oavsett: boende, gemensamt utnyttjad bil, semesterresor och även mer eller mindre utekvällar. Hur ser ni på saken?

Känner man att man ska vara tillsammans resten av livet tycker jag att det är bäst att ha helt gemensam ekonomi. Men en sak är viktig. Ni måste komma överens om hur ekonomin ska fungera först. Bestämma hur mycket som ska sparas och till vad. Hur mycket ni ska lägga på olika saker varje månad. Annars kommer du bli sur om du har jobbat arslet av dig, fått en bonus och han utan att konsultera dig går och köper något dyrt som han vill ha men du inte har något intresse av. Vi har till exempel en viss summa var varje månad som vi gör vad vi vill med, nöjen osv. Ska vi köpa något utöver den summan pratar vi och kommer överens först.
Citera
2017-08-18, 16:20
  #20
Medlem
Elsharins avatar
Som bara sambo hade jag valt att dela på alla gemensamma kostnader och sedan får var och en göra vad den vill för resten.
När giftermål och/eller barn kommer in i bilden ser jag bådas pengar som familjens pengar och då är det helt och hållet gemensam ekonomi som gäller.
Citera
2017-08-18, 18:35
  #21
Medlem
I början av ett förhållande är det givetvis rätt med separata ekonomier. Det tog väl en 5 år eller så för oss innan vi övergick till en mer eller mindre gemensam ekonomi. Nu med fyra barn o hus skulle det kännas jäkligt konstigt om vi inte hade gemensam.

Om man är två väldigt olika personligheter i hur man ser på sparande och pengar kan det ju vara vettigt att köra separat hela livet ut. Eller om den ena har en extremt dyr hobby eller så.
Citera
2017-08-18, 23:19
  #22
Medlem
delad ekonomi.

skönt att någon vill ha gemensam för att slippa tjafs haha. tjafsas det om ekonomi åker kvinnan ut fortare än kvickt.

vi delar på alla räkningar och sen så det som blir över gör vi vad vi vill med.

vill inte dela för att jag gillar att spara pengar medan hon gillar att spendera. jag har en stor spar buffert medan hon har en liten till obefintlig.

skulle vi köra gemensam ekonomi skulle jag betala hennes saker hela tiden.

har en polare som kör så. han var som jag och gillade att spara, nu 3 år senare har han 0kr på sparkontot...misstänker att hans flickvän är shopoholic vilket inte gör något bättre direkt.
Citera
2017-08-20, 16:05
  #23
Medlem
CarlXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
tjafsas det om ekonomi åker kvinnan ut fortare än kvickt.
Instämmer. Exet var fattig o därför betalade jag mycket mer, all mat och bensin. Hon betalade bara halva hyran, men tyckte det var ok, hon måste ju ha något över. I vintras bestämde hennes pappa att hon skulle sluta betala hyran också, sedan tog det snart slut.
Citera
2017-08-23, 00:15
  #24
Medlem
Har alltid betalat mer åt tjejen, vi har valt att leva ihop och har roligt så det får kosta lite extra trots att jag tjänar mer men har man kul på vägen så får det kosta
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback