Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-17, 20:26
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isnisn
Så är det med leasing också ja. Volvon hade jag 60 månaders avbetalning på hos Volvia finans, ingen leasing. Möjligt att det är andra regler hos andra långivare

Låter märkligt. Köper du en bil på kredit får du båda delarna av regbeviset. Då måste Volvia ha någon slags specialregler.
Citera
2017-08-17, 20:40
  #14
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isnisn
Så är det med leasing också ja. Volvon hade jag 60 månaders avbetalning på hos Volvia finans, ingen leasing. Möjligt att det är andra regler hos andra långivare

Det stämmer inte. Du står som ägare på bilen när du lånar med hjälp av ett Billån.
Dvs, du kan när du vill beställa hem regbevis 1 och 2 från transportstyrelsen. Det är i sådana fall det står KREDITKÖP på bilen vid en koll mot vägtrafikregistret.

Hade finansbolaget ägt bilen, och lånat ut den till dig, hade det ju inte varit ett kreditköp utan ett lån till dig.

Således tror jag bara att du missuppfattat det. Däremot får du fortfarande inte sälja en bil som har en kreditspärr. Du kan göra det, men då kommer den nya ägaren få en skuldindrivning, på oftast hela beloppet på en gång.

Jag har själv flyttat en bil inom familjen på detta sätt, inom 2 dagar kom det en faktura på hela beloppet på krediten, som jag så klart betalade.
Citera
2017-08-17, 21:32
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Det stämmer inte. Du står som ägare på bilen när du lånar med hjälp av ett Billån.
Dvs, du kan när du vill beställa hem regbevis 1 och 2 från transportstyrelsen. Det är i sådana fall det står KREDITKÖP på bilen vid en koll mot vägtrafikregistret.

Hade finansbolaget ägt bilen, och lånat ut den till dig, hade det ju inte varit ett kreditköp utan ett lån till dig.

Således tror jag bara att du missuppfattat det. Däremot får du fortfarande inte sälja en bil som har en kreditspärr. Du kan göra det, men då kommer den nya ägaren få en skuldindrivning, på oftast hela beloppet på en gång.

Jag har själv flyttat en bil inom familjen på detta sätt, inom 2 dagar kom det en faktura på hela beloppet på krediten, som jag så klart betalade.

Nej banken kan inte kräva in någon skuld av den nya ägaren men däremot kommer de rätt omgående kräva in skulden av den som tecknat lånet/krediten då Transportstyrelsen rapporterar att det skett ett ägarbyte till banken/kreditgivaren (avtalsbrott).
Citera
2017-08-17, 22:27
  #16
Medlem
isnisns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Det stämmer inte. Du står som ägare på bilen när du lånar med hjälp av ett Billån.
Dvs, du kan när du vill beställa hem regbevis 1 och 2 från transportstyrelsen. Det är i sådana fall det står KREDITKÖP på bilen vid en koll mot vägtrafikregistret.

Hade finansbolaget ägt bilen, och lånat ut den till dig, hade det ju inte varit ett kreditköp utan ett lån till dig.

Således tror jag bara att du missuppfattat det. Däremot får du fortfarande inte sälja en bil som har en kreditspärr. Du kan göra det, men då kommer den nya ägaren få en skuldindrivning, på oftast hela beloppet på en gång.

Jag har själv flyttat en bil inom familjen på detta sätt, inom 2 dagar kom det en faktura på hela beloppet på krediten, som jag så klart betalade.

Mycket märkligt! Nåväl jag försökte iallafall beställa regbevis men transportstyrelsen sa till mig att jag var tvungen att få kreditspärren hävd först.
Citera
2017-08-17, 22:39
  #17
Medlem
Grattis! Du har just nu fixat en målvaktsbil. Kör och parkera som du vill. Böterna hamnar hos ägaren av bilen.
Citera
2017-08-17, 22:51
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Lite offtopic.
Man varken köper, säljer, lånar eller lånar ut till eller med turkar/araber/negrer.
Nu har du lärt dig det den hårda vägen, det blir problem vad fan man än har för affärer ihop med bruna/svarta (männinskor?)

Japp du har blivit lurad, men lär dig något av det!

Fast nu är personen varken eller.
Citera
2017-08-17, 23:02
  #19
Medlem
Ägarbyte går ju att göra online nu för tiden, det gjorde då jag när jag sålde min bil senast. Så varför krångla med papper som han tydligen inte "får fram"?

https://www.transportstyrelsen.se/sv...tet-pa-webben/

EDIT: Förutsatt att han inte tappat bort registreringsbeviset också då.
__________________
Senast redigerad av viljert3000 2017-08-17 kl. 23:07.
Citera
2017-08-17, 23:24
  #20
Medlem
ProPapas avatar
Du skulle köpa en bil men är nu inblandad i någon jävla lånehärva med kreditspärrar och en obekant sjukling i Grekland?

Det låter som en smidig bilaffär..
Citera
2017-08-17, 23:26
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viljert3000
Ägarbyte går ju att göra online nu för tiden, det gjorde då jag när jag sålde min bil senast. Så varför krångla med papper som han tydligen inte "får fram"?

https://www.transportstyrelsen.se/sv...tet-pa-webben/

EDIT: Förutsatt att han inte tappat bort registreringsbeviset också då.

Ja det gäller ju båda papper (alltså gul&blå). Han behövde ju så klart en kod som står i de blåa för att kunna göra ägarbytet. Men glöm att jag gör det tills lånet är avbetald för de första.
Citera
2017-08-17, 23:37
  #22
Medlem
ProPapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distx
Ja det gäller ju båda papper (alltså gul&blå). Han behövde ju så klart en kod som står i de blåa för att kunna göra ägarbytet. Men glöm att jag gör det tills lånet är avbetald för de första.

Vad är det du inte ska göra och vilka är de första?
Citera
2017-08-18, 01:41
  #23
Medlem
Då va vi här igen, snack om saker som inte kommer med Posten osv.

Att han inte skulle fått ett ägarpapper han beställt är bara bullshit. Transportstyrelsen postar i stort sett VARJE dag. Vilket betyder högst 2-4 dagar om du inte har extrem otur med Posten som jävligt sällan händer. Allt annat är och kommer alltid vara lögn även om vissa påstår att ett brev tar 4 veckor att få fram.

Har ni fyllt i allt som man ska på varsin kopia av Blockets kontrakt borde du vara hyfsat safe. Samt inte har betalat kontant i handen. Du såg väl till att rutan för "Bilen har inga skulder/krediter" bockades i vid köpet?

Tråkigt när det blir såhär, men gör aldrig affärer med bilar som har skulder. Det är väldigt ofta något som är skumt. Jag har själv köpt massor av bilar på kredit men sett till att lösa den antingen omgående eller en vecka innan jag lagt ut bilen till försäljning. Så gör väl alla som är seriösa eller?
Citera
2017-08-18, 05:23
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ultra24
... Du såg väl till att rutan för "Bilen har inga skulder/krediter" bockades i vid köpet? ...

Nja finns ingen sådan ruta på deras mall, dock detta.
"SÄLJARENS ÅTAGANDEN
Säljaren ansvarar för att bilen och utrustningen är säljarens egendom, att de är tillfullo betalda och inte föremål för någon tvångs- eller säkerhetsåtgärd, samt att bilen inte är belagd
med körförbud. ..."
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback