Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-18, 14:37
  #13
Medlem
MDMAfags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Kolla så att varningstriangeln finns i bilen.

...och lägg den i baksätet så ser dom den.

Kolla att du har spolarvätska.
Citera
2017-08-18, 15:16
  #14
Medlem
zoombos avatar
Det varierar säkert per ort men även mellan vilken besiktare man råkar få.
Själv sätter jag aldrig min fot på Bilprovningen längre efter att ha haft en del duster med en riktigt idiot där som vägrade erkänna att han hade fel trots att hans chef, jag, biltillverkaren och deras tekniska avdelning sa att han hade det.
Dekra nyttjar jag numera då jag tycker dom är trevliga, effektiva och resonabla. Åkte visserligen på en ombesikning men den anmärkningen säger jag inget om, den var helt korrekt.

Sen öppnar jag alltid huven när bilen är framkörd och jag ska kliva ur den.
Citera
2017-08-18, 16:30
  #15
Medlem
PlutoJs avatar
Precis som före avregleringen är det stor skillnad från ort till ort. Kvaliteten och bemötandet beror mest på vilken besiktningstekniker man råkar ut för, inte vilken kedja.

Nästa besiktning ska jag prova Carspect för första gången, har använt mig av Bilprovningen och Dekra tidigare. På Bilprovningen är det väldigt blandat, precis som under monopolet. Oftast är teknikern trevlig och lättsam, men någon gång emellanåt råkar man ut för den värsta nidbilden av besiktningstekniker man kan föreställa sig. På Dekra har jag aldrig råkat ut för någon tjurgubbe/surgumma, men däremot är de dåliga på att hålla tidsschemat så man kan få vänta länge.

Den här gången bli det Carspect p.g.a. priset, de skickade ut ett erbjudande om besiktning för under 300 kr, så får man hoppas att de är proffsiga.
Citera
2017-08-20, 05:08
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Skiljer sig i princip inget. Carspect gillar jag inte då de oftast har korkade ungdomar som inte kan sitt jobb. Jag brukar gå till en bilprovning av den gamla hederliga typen med äldre mer erfarna besiktnings män/kvinnor.

Jag tar hellre en anmärkning på något som kan vara farligt och som en erfaren person kan förklara för mig varför än att någon yngre missar något viktigt eller slår ner på en bagatell.

Några tips inför besiktningen.

Koppla ihop alla bilbälten innan du kör in
Slå av Stereon.
Kolla så att varningstriangeln finns i bilen.
Kolla all belysning innan du åker dit.
Varmkör motorn ordentligt innan du åker in.
Kolla så att ex signalhornet funkar Inga varningslampor lyser
Kolla däckmönstret
Tvätta bilen en två dagar innan (inte alldeles innan så det droppar på gubben)
Var normaltrevlig och säg att det är din första besiktning och om du vill FRÅGA om du får se på och ställa frågor. (Ingen gillar att folk ser på när dom jobbar men frågar du så lär de flesta ut och ger lite tips).
varför fråga det är självklart att du får titta på det är din bil så.
Citera
2017-08-20, 08:36
  #17
Medlem
Schnyggves avatar
Åker själv alltid till Svensk bilprovning av gammal vana, och för att jag får för mig att dem är ärligast! sedan om det är sant eller inte låter jag vara osagt, men jag vill gärna tro det...
Dekra och de andra är säkert seriösa och bra, men till exempel Carspect, som i min stad ligger placerad i en turkverkstad skulle jag inte drömma om att åka till, än mindre lite på...

Jag menar kom igen! En besiktningsinrättning i en verkstad! borde det ens vara tillåtet...som gjort för att blåsa folk som inte kan något om bilar!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback