Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-17, 19:36
  #13
Medlem
kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Varför vill du gå ner i vikt?

Därför att jag har ca 20kg övervikt. Vill bli smidigare i kroppen.
Citera
2017-08-17, 19:37
  #14
Medlem
kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wounderingtwo
Har du några redskap? Om inte så slår jag ett slag för Kettlebells. Är du helt ny med styrketräning så är det dock bra att börja utan några tyngre träningsredskap så att du får in tekniken.

Finns mängder med appar för bra övningar.

Har en såndär pull upp bar men det är väl 4-5 år sen jag kunde använda den. Bra tips med kettlebell
Citera
2017-08-17, 19:48
  #15
Medlem
JoeBuddens avatar
Lyssna inte på alla som skall trycka ner dig, att börja träna är ett utmärkt sätt att tappa vikt!
Att du måste byta kostvanor är helt sant, men det är betydligt lättare om man har motivation. Och motivation hittar du framförallt i dopamin. Träna, Träna och Träna! så kommer dina vanor förändras allt eftersom Kost & träning går ofta hand i hand, och det finns fler anledningar än att man "inte äter skit" som gör att detta är möjligt.
Börja med enkla övningar, hellre fler gånger under dagen om du känner obehag vid flås etc. Lägg in rutiner som situps till failure innan dusch på morgonen osv.
Morgonpromenader är också guld för motivation, & för din hälsa!!!
Citera
2017-08-17, 21:45
  #16
Medlem
kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBudden
Lyssna inte på alla som skall trycka ner dig, att börja träna är ett utmärkt sätt att tappa vikt!
Att du måste byta kostvanor är helt sant, men det är betydligt lättare om man har motivation. Och motivation hittar du framförallt i dopamin. Träna, Träna och Träna! så kommer dina vanor förändras allt eftersom Kost & träning går ofta hand i hand, och det finns fler anledningar än att man "inte äter skit" som gör att detta är möjligt.
Börja med enkla övningar, hellre fler gånger under dagen om du känner obehag vid flås etc. Lägg in rutiner som situps till failure innan dusch på morgonen osv.
Morgonpromenader är också guld för motivation, & för din hälsa!!!

Tack för tipsen :]
Citera
2017-08-17, 21:57
  #17
Medlem
Killer-queens avatar
Viktnergång ligger mestadels i kosten som sagt, men att lägga till goda vanor kan givetvis hjälpa till. Att köpa en cykel och cykla till jobbet kan vara en sådan grej, det vänjer man sig snabbt vid och ger daglig motion.

En annan grej som visat sig motverka korpulens är dagliga knäböj med kroppsvikten, du kan börja med att göra 50, veckan efter kanske 60 osv. Du behöver inte göra alla i ett svep, bara få in dem under dagen.
Citera
2017-08-17, 22:05
  #18
Medlem
Att gå ner i vikt handlar främst om att ändra kostvanorna. Att motionera är nyttigt och bra på alla sätt men brukar också ge utmärkt aptit. Många verkar tro att man kan äta lite vad man vill när man tränar, vilket helt enkelt inte stämmer. Man måste promenera åtskilliga kilometer för att bränna av den där extra mackan. Och vanlig styrketräning bränner knappt några extra kalorier alls jämfört med att ligga i soffan. Skillnaden är verkligen liten. Våra kroppar är genom evolutionen mycket väl anpassade till att suga upp så mycket kalorier som möjligt ur det vi äter, och att göra av med så lite som möjligt i de dagliga aktiviteterna. Det är hela förklaringen bakom dagens fetmaepidemi.
Citera
2017-08-18, 08:55
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kedja
Hallå, skapar en egen tråd då jag inte fått något svar i den klistrade tråden om korta frågor.

Någon här som har tips på enkla hemmaövningar för att gå ner i vikt ?

Gå ut och spring/promenera, det är gratis. Komplettera med armhävningar, situps och lite andra enklare övningar. Styrketräning förbrukar inte så värst mycket kalorier. Är det primära målet viktnedgång är det allra vettigaste att fokusera på kosten.
Citera
2017-08-18, 08:55
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kedja
Har en såndär pull upp bar men det är väl 4-5 år sen jag kunde använda den. Bra tips med kettlebell


Jag tycker inte heller du ska lyssna på idioterna som kommenterar, gå din egen väg. Träning är ett utmärkt verktyg för viktnedgång. Har du testat någon form av konditionsidrott?
Citera
2017-08-18, 11:58
  #21
Medlem
kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Jag tycker inte heller du ska lyssna på idioterna som kommenterar, gå din egen väg. Träning är ett utmärkt verktyg för viktnedgång. Har du testat någon form av konditionsidrott?

Tack

Spelade badminton i mina yngre år och försöker spela nån gång i veckan nu. Problemet är att folk ofta inte har tid eller att vi får inte "ihop våra schman" så att säga.

Därav skapade jag denna trånden för tips på träning där jag inte har någon ursäkt att inte göra den.
Citera
2017-08-18, 12:33
  #22
Moderator
evilhoneys avatar
Vad tycker du om att göra? Det finns i korta drag två saker som gör att man går ner i vikt; ät mindre och rör dig mer. Du säger att du redan sett över kosten, det är kanon, då är det dags för det andra steget.

All träning som blir av är bra träning, är du ovan så kan det vara bra att börja med något som inte känns för övermäktigt. Gillar du att promenera, cykla eller jogga så är det grymt bra i kombination med att du redan äter mindre.

Skit i att köpa kettelbells, hantlar eller gymkort om du inte känner att det verkligen är något för dig. Börja med något du gillar, motivationen till att lägga till mer träning kan komma i takt med att du börjar se resultat genom att endast promenera, tex.

Jag personligen hatar tyvärr att träna men ger mig på det ibland med resultatet att jag hatar det ännu mer nästa gång. Nu har jag sedan ett år tillbaka ett jobb som innebär mycket stillasittande och med det så har jag märkt att kilona börjar sätta sig. Detta färgar givetvis mitt svar; någon som gillar träning skulle säkert säga att gymkort och kettlebells är mycket bättre än en promenad.

Återigen; vad du än gör är bättre än att inte göra något. För att gå ner i vikt så handlar det om kalorier in och kalorier ut; hur du sen väljer att justera jämvikten är upp till dig.

Edit; jag missade själva huvudfrågan i trådstarten. Det finns massor av videos på youtube eller vid en googling med kortare(och längre) träningsprogram man kan göra hemma, både med och utan vikter.
__________________
Senast redigerad av evilhoney 2017-08-18 kl. 12:35.
Citera
2017-08-18, 12:34
  #23
Medlem
Zivanbres avatar
Sålänge du håller ett kaloriunderskott och dumpar socker och snabba kolhydrater och börjar tänka om kosten så räcker det med att gå ut och powerwalka 40min - 1tim varje dag!

Lycka till
Citera
2017-08-18, 16:21
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kedja
Tack

Spelade badminton i mina yngre år och försöker spela nån gång i veckan nu. Problemet är att folk ofta inte har tid eller att vi får inte "ihop våra schman" så att säga.

Därav skapade jag denna trånden för tips på träning där jag inte har någon ursäkt att inte göra den.


Då kanske träningsformer som du kan utöva ensam är vettigare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback