Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-17, 16:25
  #1
Medlem
Hej!

Ifall man följer standarden för löneutbetalning (dvs den 25:e), vilket datum bör jag påbörja anställningen för att få en hel månadslön i min lönespecifikation.

Låt oss säga att min lön ligger på 20 000kr. Om jag börjar arbeta den 21:a ena månaden, tillochmed den 20:e nästkommande månad (dvs en hel kalendermånad), får jag då en hel månadslön på min lönespecifikation med utbetalning 25:e? Om man ska följa svenska kollektivavtal?

Eller bör jag även få betalt för dagarna efter den 20:e som jag arbetar, (dvs 21-25) i samma lönespecifikation?
Citera
2017-08-17, 16:37
  #2
Medlem
AX64s avatar
Beror på om du är timanställd, har fast månadslön, eller någon annan löneform. Är du timanställd så beror det på mellan vilka datum timmarna räknas ihop för en månad bara. Har du månadslön så täcker en löneutbetalning hela föregående månaden, dvs. första till sista.
Citera
2017-08-17, 17:23
  #3
Medlem
Betalt för de extra dagar du jobbat får du, du kan vara lugn. Sedan hur och när är väl upp till företaget du jobbar på. Tror inte det har något med kollektivavtal att göra. Gissar på att du får allt på en gång i samma lönespec
Citera
2017-08-17, 17:24
  #4
Medlem
JehovasFittslems avatar
I praktiken beror det nog mer på hur kompetent löneavdelningen/löneansvarig på företaget är än vad det eventuellt står i lagar och avtal.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback